נושמים מזרחית
שלום אורח, הרשמה לפורום | הוסף למועדפים
שם משתמש
סיסמה
זכור אותי | שכחתי סיסמה

***התפילה*** F2H הורדה ישירה מילים צלצול פלייבק רמיקס יוטיוב

עמוד ראשי חדשות המוסיקה מילים לשירים
עמוד ראשי » פורומים - דיון, פנאי, תמיכה והעשרת חווית המשתמש » פורום נושמים יהדות




עמוד 1 מתוך 1 [ 2 הודעות ]
פרסם נושא חדש נושא זה נעול, אינך יכול לערוך הודעות או לבצע תגובות עתידיות.

***התפילה***

מחבר הודעה
 נושא ההודעה: ***התפילה***
הודעהפורסם: 24 מרץ 2008, 22:46 
מנותק
ציון לשבח
ציון לשבח

הצטרף: 13 פברואר 2008, 00:50
הודעות: 6013
לייקים: 126 אוהבים
פידבקים: 0 (0%)



בס"ד

מהי התפילה?


התפילה היא קריאת דברי תחנונים לקב"ה הודיה לה' על המעשים הטובים ולכפר על המעשים הרעים וגם קשר עם הקב"ה.
התפילה היא צורך ז"א שהאדם מתפלל הוא מרגיש את הקשר בינו לבין הקב"ה והיא אינה אמצעי ז"א שלא בגלל שאדם בשעת צרה, אלא בשביל להכיר בה' ולהרגיש אותו איתנו והקשר צריך להיות קשר חיי מהלב. התפילה תפקידייה לעורר את האדם בהיכרות עם בורא העולם ולהודות לו על זה שברא אותנו ואנו צריכים להרגיש את הקשר הזה, קשר החי הזה בליבנו.
ההודיה בתפילה יש לה רגש עמוק שאנו מודים לקב"ה על מה שנתן לנו וזה מבטא את הרגש שלנו בלב. לפי שכתוב: "טוב להודות לה' להלל ולשבח", ז"א שאדם צריך להיות מודע בבורא העולם, להבין את משמעות החיים שלנו להלל ולשבח אותו. ומכאן אנו למדים שהתפילה בזמן שאנו קוראים אותה ביננו לבין הקב"ה יש קשר והקשר הזה הוא קשר חי מהלב.
*ביסודו של דבר, התפילה היא פועל אמונה במלוא מובן המילה. אמונה באלוקים באדון ההיסטוריה. אטימותו של האדם לתפילה הינה עונש יותר מאשר חטא. להתפלל פירושו לפרוץ את הבדידות. את פחד הבדידות. מה שהתורה עושה לשכל, תפילה עושה לנשמה. אך בעוד לומד התורה יכול שיחוש בדידות, לא כך מתפלל. יהודי שמתפלל מתקשר בכך לכלל ישראל. משום כך מדגישה היהדות את התפילה בציבור... ממעמקים קראיתיך ה'- פירושו יהיה, למרות ה"ממעמקים- קראיתיך ה"! למרות מה שעוללו לעמך, אנו מאמינים לך. אנו משבחים אותך. ככל שירבו הניסיונות כך יחזק השיר ותגדל ההתלהבות. מכאן אפשר להסיק שלימוד אמונה קודם ללימוד תפילה. (מהסמן *כוכבית נכתב מאת א. ויזל, התפילה והאדם המודרני).
*התפילה אם היא מצוה מעשית אצלנו, אחרי שערכו לנו אנשי כנסת הגדולה נוסח ערוך ומסודר בלתי משתנה- הינה מצוה עיונית, וכל שלא יצא ידי חובתה מצד הלב, לא עשה גם במעשה מאומה. (*החזון איש- מקובץ ,התעוררות").
*אנו מחדירים בעצמנו אמונה בהקב"ה, אמונה זו תפילה (ראו מדור אמונה באתר), אמר להם הקב"ה לישראל הוו זהירים בתפילה, שאין מידה אחרת יפה הימנה, והיא גדולה מכל הקרבנות, ואפילו אין אדם כדאי לענות בתפילתו, ולעשות חסד עימו, כיוון שמרבה בתפילה- אני עושה עימו חסד (תנחומא וירא א'): וזאת מגלה לנו רבנו ז"ל (נחמן מברסלב), שאין שום עצה אחרת בעת צרה ובעת רוחה- רק תפילה, לבוא אליו יתברך ולהתבודד לפניו. תפילה תלויה באמונה, ככל שיש לאדם יותר אמונה, כך הוא מתחזק יותר ויותר לתפילה. וע"י התפילה באים לידי שמחה עצומה. התפילה מכנסת באדם ביטחון עצמי, עד שנעשה בשמחה כמובא בדברי רבנו ז"ל (ספר המידות, אות תפילה סימן פא'): תפילה שהיא בשמחה, היא ערבה ומתוקה לפני השם יתברך. וכן אומר רבנו ז"ל (ספר המידות אות תפילה, סימן נז'), מי שמתפלל בשמחה, הקב"ה מכבד אותו, ופוקד את לוחציו: ע"י תפילה בשמחה ממשיכים ישועות.

--------------------------------------------------------------------------------


התפילה בשביל מי היא?:


התפילה היא בשביל האדם בכדי שכך יבטא את רגישותיו לה' תוך כדי שהוא מאמין בו ובכך יש בניהם קשר חי. ואיך זה משפיע על האדם? האדם ברגע שהוא מאמין בה' ומתפלל מתוך כוונה ואמונה שלימה כך נוצר הקשר עם בורא העולם והאדם תוך כדי שהוא מביע את רגישותיו הוא יכול להבין שברגע זה יש בורא עולם ששומר עליו מכל משמר ז"א בזמן התפילה כשיש קשר בניהם.

--------------------------------------------------------------------------------


מה מיוחד בתפילה?


מה שמיוחד בתפילה הוא שברגע שאנו קוראים את דברי התחנונים ואת ההודיה וגם את כפרת העוונות שיש לנו את הקשר עם ה'. שבעצם התפילה היא זאת שגורמת לאדם להביע את רגישותיו לה'. וכמובן שאדם צריך להתפלל עם הזזת שפתיו כי זה מה שנותן לתפילה להיכנס ללבנו ולנשמתינו.
התפילה יש לה עוצמה רבה לקשר עם הקב"ה ולכן האדם צריך להתייחס בזמן התפילה כראוי, ובזמן שאני מתנהג בצורה כזאת אני נותן לתפילה את היחס המגיע לה ואת הכוונה בתפילה את הרגש וכשאני קוראת את התפילה אני צריכה להבין לפני מי אני מתפללת לפני בורא העולם שהוא זה שנותן לנו את הנשמה. וגם להבין מה אני קוראת לתת משמעות לתפילה.
* "אשרי אדם עוז לו בך, מסילות בלבבם" (תהילים פד, ו'). ברבות העיתים והשנים סוללת התפילה מסילות בלב. לא כל הזמנים שוים וכמעט בכל תפילה אנו מוצאים את עצמנו במצב נפשי שונה. ישנה גישה לתפילה מתוך הרגשת רוממות האדם והבריאה, וישנה גישה מתוך הרגשת השפלות כלפי בורא עולמים הרם והנישא. יש והתפילה נושאת אופי של ודאות באמונה בבחינת "ותחזנה עינינו" ויש לתפילה גוון מוסרי והאדם מחדיר הרהורי תשובה בלבו. לפעמים אנו מרגישים, כי עלינו לשאת לבנו אל ה' שוכן מרומים ולפעמים מאווינו הם להוריד את השכינה אלינו, אל תוך עולמנו. עם הזמן חודרת אל לב האדם התחושה, שהצטרפה מכל סוגי התפילות ומכל רגשות לבו. חש הוא כעומד לפני בורא כל יכול, בורא ששכינתו חופפת עליו תדיר, וכדברי הפסוק: "שויתי ה' לנגדי תמיד" (תהילים טז, ה'). (מהסמן *כוכבית נכתב מאת הרב וולבה, עלי שור).

--------------------------------------------------------------------------------


איך אנו יוצרים את הכוונה בתפילה?


יש מספר דרכים ובניהם אלו: בזה שאנו מרגישים את הרגש שלנו כלפי ה', לחשוב רק על התפילה בזה שאנו מנסים לרכז מחשבות והמנגינה שלנו בתפילה. שהיא נותנת לנו יותר חשק להתפלל שבכך אנו מתקשרים עם בורא העולם.
*כוונת כל המצוות שנאמין באלוקינו ונודה אליו שהוא בראנו, והיא כוונת היצירה שאין לנו טעם אחר ביצירה הראשונה ואין לעליון בתחתונים חפץ לבד זה שידע האדם ויודה לאלוקיו שבראו. וכוונת רוממות הקול בתפילות, וכוונת בתי כנסיות, וזכות תפילת הרבים זהו שיהיה לבני אדם מקום יתקבצו ויודו לאל שבראם והמציאם, ויפרסמו זה, ויאמרו לפניו: בריותיך אנחנו. (מהסמן *כוכבית נכתב מאת הרמב"ן, בא)
* ואני תפילה- כל האני שלו התכנס לתוך חווית התפילה, ותפילת ממעמקים זאת עשתה רושם חזק, השתפכות הנפש הרעידה לבבות, והמיית כיסופים רוממה נשמות". (מהסמן *כוכבית נכתב מאת הרב אברהם הכהן קוק זצ"ל)

--------------------------------------------------------------------------------


ההכנה לתפילה:


יש חמישה דברים שאדם צריך לעשות לפני התפילה בכדי שהקשר עם הקב"ה לא יהיה בזלזול אלא בטוהרה גמורה ואלו הדברים:
1) נטילת ידיים: נוטלים ידיים על כל דבר שבקדושה.
2) הלבוש: נורא חשוב איך להיראות לפני הקב"ה שהוא זה שברא אותנו ולכן אנו צריכים ללבוש נאה.
3) טהרת הגוף: אדם צריך להיות בתפילה מטוהר לגומא: שאם אדם צריך להתפנות בעודו מתפלל- שילך, כי כך מנקה את גופו ומטהר אותו. וגם בגלל שבזמן התפילה צריך להיות מרוכז אך ורק בתפילה.
4) מקום: צריך שיהיה במקום נקי כי צריך לתת כבוד לתפילה וזה גם נותן מקום מיוחד לתפילה. שלמעשה התפילה היא זו שגורמת לאדם להביע את רגישותיו לה'.
5) הצעדים: בתפילת 18 שזו בעצם התפילה שבה יש את עצם עיקר השיחה עם הקב"ה בורא עולם.

--------------------------------------------------------------------------------


זמני התפילות עפ"י מסכת ברכות:


במסכת ברכות, פרק ד' משנה א' נאמר:
תפילת השחר (שחרית) עד חצות, רבי יהודה אומר עד ארבע שעות.
תפילת מנחה עד הערב. רבי יהודה אומר עד פלג המנחה.
תפילת הערב (ערבית) אין לה קבע (אין לה זמן קבוע).
תפילת מוסף כל היום.
אנו מחלקים את היום מהבוקר ועד הערב ל-12 חלקים שווים. כל חלק נקרא שעה זמנית.
בחורף (יום קצר) שעה זמנית פחות מ- 60 דקות.
בקיץ (יום ארוך) שעה זמנית יותר מ- 60 דקות.
פלג המנחה (פלג- חצי).
חצי הזמן שבין זמן תפילת מנחה קטנה עד הערב ( 3/4 ,10 שעות זמניות).
הסבר המושג "פלג המנחה": קרבן תמיד של בין הערבים קרב בדרך כלל בשעה 1/2 ,9 . משעה 1/2 ,9 ועד סוף היום יש 1/2, 2 שעות (אורך היום, כפי שלמדנו, 12 שעות). חצי (=פלג) מ- 1/2 ,2 שעות הם 1/4, 1 שעה. פלג המנחה הוא אפוא 1/4 ,1 שעה לפני הלילה, או 3/4 ,10 שעות מתחילת היום.
בין הערביים- מ- 1/2 ,6 שעות זמניות (בערך משעה 1/2 ,12, 1 בצהריים) עד שקיעת החמה.
בין השמשות- משקיעת החמה עד צאת הכוכבים.

--------------------------------------------------------------------------------


מהי תכלית התפילה?


תכלית התפילה היא בשניים, לפעול על עצמו לשנות תכונתו ולהרים השגתו או תכונת מי שהתפלל עליהם, וזאת התפילה צריכה אריכות יתירה, כערך שינוי תכונות שנמשך בהדרגה. וזאת הייתה תכלית אריכות משה רבינו עליו השלום ארבעים יום, כנגד יצירת הוולד, להורות על ניתנת צורה חדשה ולב חדש למי שהתפלל עליהם, שהכל תלוי במתפלל. אמנם יש עוד ערך לתפילה, שאחרי שכבר נעשה כל הצריך להיעשות בפנימיות ההרגשה, תשמש התפילה להוציא אל הפועל בדיבור כל הנעשה בנפש פנימה, ועל זה אין צריך אריכות כלל, כי בדיבור אחד יוצא אל הפועל המון רגשות. ועל כן היה מקצר בתפילה גם כן במקום הצורך להשתמש בתכונה זו של הוצאה אל הפועל המוכן ברגש. על כן יש פנים לאלה שתי הדרכים, ובלבד שיכוון לבו לשמים, לפי התכונה האפשרית וכפי צורך השעה, ועמך כולם צדיקים.
כל זמן שלא ילמד עצמו, שנתברר לו מעלת נשמת האדם ומעלת ישראל ומעלת הארץ הקדושה, וההשתוקקות הראויה. כל איש ישראל לבנין המקדש וגדולת ישראל והתרוממות בעולם, כמעט אי אפשר לטעום טעם עבודה. שהרי כיוון שחז"ל אמרו על הפסוק "ולעבדו בכל לבבכם", שעבודה בלב זו תפילה, אם כן התפילה היא בחינת העבודה, ואינו ראוי לעבודה כי אם כשיהיה במצב יראת ה' כל כך עד שיהיו עניני התפילה קרובים אל לבבו. ואם לא ידע מעלת נפשו איך יתפלל ברצון שלם והרגשת חסרון תיחנהו השי"ת דעה בינה והשכל, כיון שאינו מכיר, אחרי שיש לו עושר וכבוד וכל טוב, מה חסר לו אם חס וחלילה לא ישכיל ויבין, אם כן צריך ללמוד ולהעמיק עד שיצויר לו בבירור וידיעה שלמה גודל חסרונו לדעת בינה, והסכל יצמא לזה ויתפלל באהבה מקירות ליבו שיחנהו השי"ת בזה, וה' הטוב לא ימנע טובו להולכים בתמים. ואם לא ידע מעלת ישראל איך יתפלל בלב שלם על גאולתם. שוודאי אין הכוונה הרצויה בתפילת ברכת גואל ישראל רק על מכאובי נפשו שמרגיש מצד עצמו מעול הגלות, כי עניין הברכה מעיד שהרצון בה מצד מעלת ישראל וקדושתם. ואם לא ישכיל מעלת הארץ הקדושה וסגולתה וקדושתה איך יתפלל על בנין ירושלים, והתפילה היא דווקא מקירות הלב כשהמרגיש הוא חסר בדבר.

--------------------------------------------------------------------------------


הפעולה הנדרשת לאחר הנפילה היא התפילה:


פעולת התגמול הראשונה לאחר הנחתת מכת האויב היא התפילה. מיד לאחר המעידה והכישלון אין להתחיל בשום פעולה אחרת, אלא רק עבודת התפילה. לגשת מיד להתחנן על נפשו בחרטה על העבר ובזעקה על העתיד לבל ימוט שוב. זו הפעולה היחידה הנדרשת לאחר מצב הירידה, ובזה כבר קצצת תכף אתכנפי האויב אשר בא עליך כאשר ידאה הנשר, כיוון שמיד מפנים הנה לעצמך: נכשלתי? זה לא סוף העולם! את הקשר עם בוראי לא איבדתי ולא אאבד לעולם! שוב הקשרים התחדשו! והיזהר לעשות זאת בהקדם, כי כמה שיהא זה בהקדם, אזי הפער בין היאוש להתאוששות יהא קטן. ולכן, כדי שלא להקשות על עצמך בטורח ובעמל לקרב את עצמך מיאוש להתאוששות, הרי שבתפילה קיצרת את הפער, כי מיד שבת לבוראך ללא שהיות. כל פסק זמן יכול להיות רק לרועץ, כי בכך תתן אפשרות החדרת מחשבות יאוש וחולשת הדעת למוחך. אל תתן זמן למחשבת האויב להשיג את מטרתו, שהוא היאוש. שוב תכף לאלוקיך האוהבך תמיד, כי כל פסק זמן מהוה סכנה שמא תשוכנע מכח המפתה שיוכיח לך בראיות ברורות וחזקות שאבדה תיקותך ולשוא עמלך, כי זו מגמת כח הרע בהחטאתו את האדם- לא בעצם החטא מסתפק היצר, כי הלוא על עצם החטא אפשר לשוב. לעיסקה מוצלחת יותר מצפה היצר, והיא- להאבידך לגמרי במחשבות יאוש. לכן עשה זאת אפוא, והינצל!
שוב יום אחד לפני מיתתך. שוב מהר לבוראך לפני מיתתך- לפני שימיתך היצר במחשבות מירמה. קדם אתה אותו, ובכך תשיב לו גמולו בראשו והיית רק למעלה. ועצה זו נאמרה לנו מפי רבנו האר"י הקדוש ביד תלמידו מוהרח"ו. וכה הם דבריו ב"פרי עץ חיים": בדורות האחרונים, הגם שיהיו בדיוטא תחתונה- מובטח להם שיפנה האלוקים לתפילתם ולא יבזה לה, וכל כוחם ויציבותם יהא רק בכח התפילה, ומקורו כנראה מהפסוק "פנה אל תפילת הערער ולא בזה את תפילתם- תכתב זאת לדור אחרון".

--------------------------------------------------------------------------------


רוצה להתפטר מהצרות? תעשה התבודדות!
מהי התבודדות?


ליקוטי מוהר"ן, חלק ב', סימן כה': התבודדות היא מעלה עליונה מהכל, דהינו שאדם ידבר אליו יתברך בשפת האם שלו: איזה נועם וערבות היא זו, איזה תענוג, איזו דבקות היא זו, שאדם מסתובב בזה העולם הגשמי והחמרי, ועובר עליו מה שעובר, ואינו נשבר ובא לפניו יתברך ומספר לו כל העובר עליו, זה יציל אותו מכל הצרות. וחכמינו הקדושים לומדים (ברכות לא) את כל ענין התפילה מחנה, כמו שכתוב (שמואל א', א-יב'): "והיה כי הרבתה להתפלל", מכאן, שכל המרבה בתפילה- נענה (מדרש שמואל ב'): חנה הייתה הסמל של תפילה, בהיותה "אישה חכמה"- ידעה ששום דבר לא יעזור לה- רק תפילה. ולכן באה אל המשכן, ודברה אל הקב"ה. וכמו שכתוב (שמואל א', א, יג): "וחנה היא מדברת על ליבה רק שפתיה נעות וקולה לא ישמע, ויחשבה עלי לשיכורה". עלי הגדול רואה אישה באה בכל יום אל המשכן בעקשנות גדולה ושופכת את ליבה כמו שכתוב (שם): "והיא מרת נפשף ותבכה על ה' ובכה תבכה", עלי הכהן חשב כי שיכורה היא, בכן, מה אמר לה? "עד מתי תשתכרין, הסירי יינך מעליך". וחנה לא חששה ממנו, ואמרה לו: "לא אדוני, אישה קשת רוח אנוכי, ויין ושכר לא שתיתי", אך כואב ומר לי מאוד, כי לא נפקדתי וכו' וכו', בכן, באתי לשפוך לבי לפניו יתברך.
--------------------------------------------------------------------------------


רוצה להצליח בחיים? התפלל!
התפילה מביאה לידי הצלחה.


הצלחה גדולה לאדם, שירגיל את עצמו לדבר בכל יום אל הקב"ה כאשר ידבר איש אל רעהו והבן אל אביו. ואין עוד דבר יותר גדול בהצלחת האדם כמי שמרגיל את עצמו לדבר אליו יתברך: כי באמת עוברים על כל אחד בזה העולם צרות ויסורים, קטנות ומכאובים, ואין לו למי לפנות, וזה מה ששובר את כל בני האדם. ובשביל זה הם הולכים אל רופאים ופסיכאטרים וכו', הכל כדי להוציא מהלב ולשפוך מה שמדאיג אותם. ובאמת רבנו ז"ל גילה לנו עצה גדולה ונפלאה מאוד שהיא הצלחה גדולה- ללכת למקום שאין שם בני אדם ולדבר אל הקב"ה כאשר ידבר איש אל רעהו ובן אל אביו אשר כל דיבור ודיבור נשמע ונתקבל למעלה בכל העולמות. ולכן אם אתם רוצים להצליח בזה העולם עליכם להיות חזקים מאוד מאוד בעבודה הקדושה הזו של התפילה והתבודות ותמיד תצירו בדעתכם כאלו הוא יתברך עומד לפניכם. כמאמרם ז"ל (סנהדרין כב'): המתפלל צריך שיראה עצמו כאלו שכינה כנגדו שנאמר (תהילים טז, ח'): "שויתי ה' לנגדי תמיד": תמיד תצירו בדעתכם אשר אין בלעדיו יתברך כלל והוא יתברך מחיה ומהוה ומקים את כל הבריאה כולה ודומם צומח חי ומדבר הם עצם עצמיות חיות אלקותו יתברך, והכל לכל אור אין סוף ברוך הוא, ואף שמעיקים עליכם כל מיני צרות ויסורים, ואתם עוברים מרירירות דמרירות, ורעים ומרים לכם החיים, עם כל זאת אל תתיאשו, רק תברחו אל המקום ברוך הוא, וככל שאתם מתאמצים להתפלל, כך אתם פועלים ישועות בשמיים. וזה מה שאמרו חכמינו הקדושים (סנהדרין מד'): כל המאמץ עצמו בתפילה מלמטה אין לו צרים מלמעלה: וכן אומרים (שוחר טוב תהילים ק'): בשעה שאתה עומד ומתפלל יהא ליבך שמח שנאמר (תהילים ק, ב'): "עיבדו את ה' בשמחה" (ראו מדור שמחה באתר). כי אצלו יתברך מאוד מאוד חשובה תפילה יותר מהכל. כי כך אומרים חכמינו הקדושים (ויקרא רבה , פרשה ל' סימן ג'): בדורות הללו, שאין להם לא מלך ולא נביא לא כהן ולא אורים ותומים אין להם אלא תפילה בלבד. אמר דוד לפני הקב,ה: ריבונו של עולם אל תבזה תפילתם: כי דבר זה מאוד יקר אצל השם יתברך, שבאים לדבר אליו. ועל כן אשרי מי שחזק בעבודה הקדושה הזו, הוא עקשן גדול לדבר אליו יתברך, שאז דיקא יזכה לראות הצלחה גדולה בחיים בחיים!


חזור למעלה
 פרופיל אישי  
 
 נושא ההודעה:
הודעהפורסם: 29 מרץ 2008, 21:07 
מנותק
נושם חדש
נושם חדש

הצטרף: 12 מרץ 2008, 14:57
הודעות: 183
לייקים: 0 לייקים
פידבקים: 0 (0%)


בס"ד
יישר כח! חילך לאורייתא,
ליאת.

_________________
[font=Arial][highlight=#FF40FF]בס"ד בורא עולם! אוהבת אותך[/highlight]. [/font]


חזור למעלה
 פרופיל אישי  
 
הצג הודעות החל מה:  מיין לפי  

עמוד ראשי » פורומים - דיון, פנאי, תמיכה והעשרת חווית המשתמש » פורום נושמים יהדות

עמוד 1 מתוך 1 [ 2 הודעות ]
פרסם נושא חדש נושא זה נעול, אינך יכול לערוך הודעות או לבצע תגובות עתידיות.


מנהל: צוות: דת ואמונה


עבור ל:  

***התפילה***


היכל התהילה | דירוגים | הצוות
צור קשר | תנאי שימוש | רדיו מזרחית | מילים לשירים | חדשות המוסיקה | מוסיקה מזרחית | שירים במזרחית
Powered By PHPBB Copyright Noshmim Mizrahit 2003-2011 © All right reserved
שיווק הפרסומות באתר זה מופעל על ידי @.מ.י - שירותי מדיה וסליקה באינטרנט
רוצה לפרסם באתר זה? שלח אלינו מייל לקבלת הצעה משתלמת במיוחד