נושמים מזרחית
שלום אורח, הרשמה לפורום | הוסף למועדפים
שם משתמש
סיסמה
זכור אותי | שכחתי סיסמה

פרשת וישב- מעינה של תורה F2H הורדה ישירה מילים צלצול פלייבק רמיקס יוטיוב

עמוד ראשי חדשות המוסיקה מילים לשירים
עמוד ראשי » פורומים - דיון, פנאי, תמיכה והעשרת חווית המשתמש » פורום נושמים יהדות




עמוד 1 מתוך 1 [ 3 הודעות ]
פרסם נושא חדש הגב לנושא

פרשת וישב- מעינה של תורה

מחבר הודעה
 נושא ההודעה: פרשת וישב- מעינה של תורה
הודעהפורסם: 10 דצמבר 2006, 16:33 
מנותק
נושם כבוד
נושם כבוד

הצטרף: 26 אפריל 2005, 20:10
הודעות: 4456
לייקים: 7 אוהבים
פידבקים: 0 (0%)



בס''ד


כרקע לפרשת מכירת יוסף מתארת התורה את השנאה, שהלכה וגברה מצד האחים כלפי אחיהם הצעיר. כמה וכמה מעשים חברו יחדיו בטיפוח שנאה זו של אחי יוסף: הוצאת דיבה רעה מצד יוסף באזני אביו על מעשי אחיו, חלומות ההתנשאות שיוסף גילה לאחיו שוב ושוב; ועוד. אך בראש ובראשונה נבעה שנאת האחים ליוסף משום האהבה היתרה שאחיהם הצעיר זכה לה מצד אביהם, ככתוב: ''ויראו אחיו כי אותו אהב אביהם מכל אחיו, וישנאו אותו ולא יכלו דברו לשלום'' (ל''ז, ד).
אהבה יתרה זו, שהעניק יעקב ליוסף בנו, מנומקת בכתוב במלים: ''כי בן-זקונים הוא לו'' (ל''ז, ג), כלומר: משום שיוסף נולד לעת זקנתו של יעקב, העתיר עליו האב הזקן אהבה מיוחדת. אולם במקרה שלפנינו נצטרפו לאהבה זו נימוקים נוספים: מסתבר, שיעקב העביר את האהבה העמוקה שרחש לרחל אל בנה הבכור יוסף, שבו ראה במידה רבה בבואה נאמנה של רעייתו המנוחה.
לדברי חז''ל, נקשרו עבותות אהבה עזים בין יעקב ליוסף משום הדימיון החיצוני שהיה בין השניים: ''שהיה זיו קלסתר פניו של יוסף דומה לו''. בתרגום אונקלוס מתפרש הביטוי ''בן-זקונים'' במשמעות רוחנית: ''בן חכם''. לפי זה, אהב יעקב את יוסף מכל בניו, כי יוסף הבן החכם ביותר, ולכן ראה בו יעקב ממשיך נאמן של שרשרת אבותיו הדגולים, אברהם ויצחק.



''אלה תלדות יעקב יוסף...'' (ל''ז, ב)

הצדיק רבי מנחם מנדיל מרימנוב השמיע פעם באזני חסידיו: כל אדם מישראל נקרא בשם ''יעקב'', ועל כל אחד ואחד אומרת התורה: ''אלה תולדות יעקב''; ומה הן ה''תולדות''? ''יוסף'' - שלא יעמוד במקום אחד, אלא יוסיף בהתמדה תורה ומצוות ומעשים טובים, וילך מחיל אל חיל בעבודת ה. כי עמידה במקום אחד היא נסיגה; ובמקום שאין עלייה והתמקדות, שם יש ירידה...

''ויבא יוסף את דבתם רעה אל אביהם'' (ל''ז, ב)

נתגלגלו הדברים ובני ישראל נשתעבדו למצרים. ואילו יהודה, שקרא באזני אחיו: ''מה בצע כי נהרוג את אחינו?'' (ל''ז, כ''ח) - אף-על-פי שחטא אחרי-כן בתמר כלתו - נתגלגל הדבר ויצא מחטאו מלך המשיח. מכאן נמצאנו למדים, שגילויי שנאה - אפילו הם אמיתיים ומוצדקים - מביאים פורענות לעולם; ואילו גילויי אהבה ורחמים סופם להביא גאולה לעולם...
· מה אמר לו יוסף? רבותינו אומרים: אמר לאביו: אחי נוהגים בבני בלהה וזלפה מנהג עבדם וקורין אותם עבדים, ואני נוהג בהם מנהג אחווה, שנאמר: ''והוא נער את בני בלהה ואת בני זלפה'' (ל''ז, ה). אמר לו הקדוש-ברוך-הוא: חייך (לשון שבועה), בו בדבר תלקה, שנאמר: ''לעבד נמכר יוסף'' (תהילים ק''ה, י''ז). רבי יהודה אומר: אמר לו יוסף לאביו: אחי אוכלים אבר מן החי. אמר לו הקדוש-ברוך-הוא: אפילו בשעת קלקלה (השחתה ומעשה חטא; הכוונה למכירת יוסף) לא יעשו אלא בשחיטה, שנאמר: ''וישחטו שעיר עזים ויטבלו את הכותונת בדם'' (ל''ז, ל''א). רבי יוסי אומר: יוסף היה אומר לאביו, שהיו אחיו נותנים עיניהם בבנות הארץ. אמר לו הקדוש-ברוך-הוא: חייך, בו בדבר אתה תלקה; הרי אדונתך (גברתך, אשת פוטיפר) נותנת עיניה בך, שנאמר: ''ותישא אשת אדוניו את עיניה אל יוסף'' (ל''ט, ז).


''וישראל אהב את יוסף מכל בניו, כי בן-זקונים הוא לו''

תרגום אונקלוס מפרש ''בן זקונים'': ''בר חכים'' (בן חכם); ולפי זה מלמדנו כאן הכתוב, שיעקב מסר ליוסף את כל התורה שלמד בבית-המדרש של שם ועבר (השווה רש''י).
מעיר על כך רבנו יעקב בן אשר, ''בעל הטורים'': אותיות ''זקנים'' מרמזות לחמישה מששת סדרי המשנה: ז - זרעים; ק - קדשים; נ - נשים; י - ''ישועות'' (כינוי לסדר נזיקין - שבת ל''א, ע''א); מ - מועד (וכאשר כותבים ''זקונים'' בכתיב מלא, מרמזת הו''ו על השישי בסדרי המשנה, סדר ''טהרות''). נמצאנו אפוא למדים בדרך הרמז, שיעקב למד עם יוסף בנו כל התורה כולה...

''וישנאו אתו ולא יכלו דברו לשלם'' (ל''ז, ד)

· על פסוק זה העיר פעם רבי יהונתן אייבשיץ: עיקר הצרה כאן היתה, ש''לא יכלו דברו לשלום''. שאילו נדברו האחים עם יוסף, היו מוצאים דרך לשיכוך השנאה. והוסיף רבי יהונתן: זוהי בעצם הגדולה בכל מחלוקת הפורצת בקרב אנשים, שאין איש נדבר עם רעהו ואין צד אחד מוכן לשמוע ולהבין את דברי יריבו. שכן במקרים רבים אילו נדברו האנשים זה עם זה, היו נוכחים לדעת שכל המחלוקת ביניהם תלויה על בלימה ויסודותיה הבל וריק...
· אמר רבי אחא בר זעירא: מתוך גנותם של שבטים אתה יודע שבחם. להלן - בפרשת אמנון ואבשלום - נאמר: ''ולא דיבר אבשלום עם אמנון למרע ועד טוב'' (שמואל ב, י''ג, כ''ב); מה שבלב - בלבו (אבשלום הסתיר בלבו את שנאתו לאמנון). ברם (אבל) כאן (באחי יוסף) נאמר: ''ולא יכלו דברו לשלום''; מה שבלב - בפה.

''ויחלם יוסף חלום...''

אמר רבי לוי: לעולם (תמיד) יצפה אדם לחלום טוב (שיתקיים חלומו לטובה) עד עשרים ושתיים שנה. מניין? (מהיכן למדים זאת?) מיוסף, שנאמר: ''יוסף בן שבע-עשרה...ויחלום יוסף חלום'' וגו (ל''ז, ב; ה); ונאמר: ''ויוסף בן שלושים שנה בעמדו לפני פרעה'' (מ''א, מ''ו). משבע-עשרה עד שלושים כמה היו? שלוש-עשרה שנה; ושבע שנים של שבע ושתיים של רעב - הרי עשרים ושתיים שנה (עד שנתגשם חלומו של יוסף על גדולתו בעתיד במחיצת בית-אביו).

נלקח מאתר שופר


חזור למעלה
 פרופיל אישי  
 
 נושא ההודעה:
הודעהפורסם: 10 דצמבר 2006, 20:57 
מנותק
נושם כבוד
נושם כבוד
סמל אישי של המשתמש

הצטרף: 03 אוקטובר 2005, 13:54
הודעות: 5579
מיקום: הוד - השרון (:
לייקים: 1 לייקים
פידבקים: 0 (0%)


תודההה

_________________
* לא הכל טוב , אבל הכל לטובה ! # (: *


חזור למעלה
 פרופיל אישי  
 
 נושא ההודעה:
הודעהפורסם: 13 דצמבר 2006, 00:21 
מנותק
נושם ותיק
נושם ותיק
סמל אישי של המשתמש

הצטרף: 30 מרץ 2005, 08:14
הודעות: 15353
מיקום: ישראל
לייקים: 11 אוהבים
פידבקים: 0 (0%)


תודה :)

_________________
תמונה

תמונה


חזור למעלה
 פרופיל אישי  
 
הצג הודעות החל מה:  מיין לפי  

עמוד ראשי » פורומים - דיון, פנאי, תמיכה והעשרת חווית המשתמש » פורום נושמים יהדות

עמוד 1 מתוך 1 [ 3 הודעות ]
פרסם נושא חדש הגב לנושא


מנהל: צוות: דת ואמונה


עבור ל:  

פרשת וישב- מעינה של תורה


היכל התהילה | דירוגים | הצוות
צור קשר | תנאי שימוש | רדיו מזרחית | מילים לשירים | חדשות המוסיקה | מוסיקה מזרחית | שירים במזרחית
Powered By PHPBB Copyright Noshmim Mizrahit 2003-2011 © All right reserved
שיווק הפרסומות באתר זה מופעל על ידי @.מ.י - שירותי מדיה וסליקה באינטרנט
רוצה לפרסם באתר זה? שלח אלינו מייל לקבלת הצעה משתלמת במיוחד