נושמים מזרחית
שלום אורח, הרשמה לפורום | הוסף למועדפים
שם משתמש
סיסמה
זכור אותי | שכחתי סיסמה

***שעונים לרכב, למה צריך את זה ?*** F2H הורדה ישירה מילים צלצול פלייבק רמיקס יוטיוב

עמוד ראשי חדשות המוסיקה מילים לשירים
עמוד ראשי » פורומים - דיון, פנאי, תמיכה והעשרת חווית המשתמש » פורום מוטוריקה




עמוד 1 מתוך 1 [ 3 הודעות ]
פרסם נושא חדש נושא זה נעול, אינך יכול לערוך הודעות או לבצע תגובות עתידיות.

***שעונים לרכב, למה צריך את זה ?***

מחבר הודעה
 נושא ההודעה: ***שעונים לרכב, למה צריך את זה ?***
הודעהפורסם: 03 נובמבר 2005, 19:58 
מנותק
נושם זהב
נושם זהב
סמל אישי של המשתמש

הצטרף: 02 אוקטובר 2005, 16:39
הודעות: 34581
לייקים: 118 אוהבים
פידבקים: 0 (0%)



שעונים לרכב, למה צריך את זה ? >>
אולי הדבר החשוב ביותר והמסובך ביותר בתחום שיפורי ביצועי מנועים, הוא היכולת לדעת מה קורה עם המנוע שלנו, בזמן אמת. לדעת האם הכל עובד נכון, האם לא חסר שום דבר או שיש יותר מידי, האם אנחנו לא עוברים על המגבלות של המנוע וכו'. אמר מישהו, די מזמן, שידע זה כוח, ואכן הוא צדק ! היכולת להבין האם המנוע שלנו עובד נכון והאם אנחנו לא עוברים על המגבלות שלו, תתן לנו את האפשרות לשפר את ביצועיו בצורה נכונה ואמינה. לשפר מנוע, ללא יכולת לדעת מה מתרחש בתוך המנוע, זה כמו לחצות את הכביש עם עיניים קשורות ולקוות לטוב.



מרבית התקלות והנזקים במנועים בכלל ובמנועים משופרים בפרט, קורים עקב שני גורמים עיקריים - עומס וחום ! לשני גורמים אלו, אחראים המון דברים שונים ומשונים. חלקם תלוים בנהג עצמו ובהתנהגות שלו (כאן שום שעון לא יעזור) וחלקם תלוים במיכלולים השונים של המנוע ובמערכות השונות שלו. על מיכלולים ומערכות אלו ניתן לבצע בקרה, בזמן אמת, בכדי לוודא שהכל עובד כמו שצריך ובמידת הצורך לאתר תקלות מבעוד מועד ובכך להציל את המנוע ובעיקר את הכיס שלנו, מהוצאות מיותרות. את הבקרה על מערכות המנוע השונות אנחנו עושים, וודאי ניחשתם, בעזרת שעונים. שעונים אלו מגיעים בצורות שונות - חלקם אנאלוגים, חלקם דיגיטלים, חלקם יכולים להיות מחשב שלם וחלקם יכולים להסתכם בנורה פשוטה שנדלקת ונכבת. אולי מילה מתאימה יותר תיהיה "מערכות בקרה" מאשר שעונים, אך אנחנו נתמקד הפעם רק בשעונים לשמם.



שעונים לרכב מודדים הכל מטמפרטורת יניקה, דרך לחץ דלק ועד סיבובי מנוע. ישנם שעונים שימדדו דברים טריוויאלים כמו גדישה, וישנם שעונים משוכללים מאוד שימדדו, בדיוק מירבי, את יחס האוויר/דלק או את הטמפרטורה בכל צ'ילינדר. למעשה, היום, עם קדמת הטכנולוגיה, יש שעון לכל מטרה. אנחנו נסקור את השעונים הפופולרים ביותר בשוק, שאת חלקם קרוב לוודאי, תמצאו בכל רכב משופר.





שעון למדה

אולי אחד השעונים הנפוצים ביותר. שעון זה, כשמו כן הוא - מראה לנו את מה שחיישן הלמדה משדר. חיישן הלמדה יושב בתוך צנרת הפליטה, לרוב מיד אחרי סעפת הפליטה ולפני הממיר. חיישן זה מודד למעשה את אחוז החמצן שנמצא בגזי הפליטה. דיברנו כבר בכתבה קודמת על זה שיחס האוויר דלק בתערובת שנכנסת לצ'ילינדר חייב להיות כ-1 ל-14.7. שריפת תערובת נכונה צריכה להניב גזי פליטה בעלי אחוז מסויים של חמצן. אם נשאר יותר מידי חמצן, סימן שלא היה מספיק דלק בתערובת כדי לשרוף את כל החמצן (תערובת ענייה). אם נשאר אחוז קטן מידי של חמצן, סימן שהיה יותר מידי דלק בתערובת (תערובת עשירה).



התצוגה

חיישן הלמדה משדר לשעון את אחוז החמצן שנמצא בפליטה והשעון מתרגם את השידור לתצוגה. ברוב המקרים התצוגה של שעונים אלו מורכבת ממספר מנורות צבעוניות (Led), אשר מסמלות תערובת ענייה באדום ותערובת עשירה בירוק. בהתאם לסוג מחשב המנוע (אם קיים בכלל), השעון יראה בסרק, מצב שנקרא STOICH. לא נכנס כאן למונח, אך זה יכול להתבטה ב"קפיצות" של תצוגת השעון מ"עשיר" ל"עני" וחזרה. למעשה שעון זה לא נותן שום מידע שימושי, אלא במיצערת מלאה ולאחר מספר שניות של "לחיצה" באותו הילוך. רק אז תצוגת השעון תיתייצב (תפסיק לקפוץ) ותראה את מצב התערובת ע"פ חיישן הלמדה. חשוב מאוד לזכור ששעון זה נותן מידע בעיקר לגבי מצב של חוסר דלק (מצב קטלני למנוע). לגבי עודף דלק, המידע ששעון זה מספק, לא מדוייק מספיק בכדי להסיק מסקנות.



למי זה מתאים ?

שעון למדה ניתן ומומלץ להרכיב לכל מנוע משופר, מוגדש או אטמוספרי, הזרקה או קרבורטור, אך חשוב לבדוק האם השעון מתאים ויכול לקראו את נתוני חיישן הלמדה הקיים במידה וקיים. במידה ולא, ניתן לרכוש חיישן למדה נפרד ולהתקינו.



עלויות

שעונים החל מ-350 שקל, התקנה עד 100 שקל.





שעון חום אגזוז (EGT - Exhaust Gas Temperature)

אחד השעונים החשובים ביותר, אם לא החשוב ביותר, בעיקר למנועים מוגדשים. שעון זה מצריך התקנת חיישן מיוחד במערכת הפליטה. המיקום של החיישן קריטי ביותר ולכן יש לשים לב להוראות היצרן לגבי התקנתו. החיישן מודד את טפרטורת גזי הפליטה ועלכן מדובר בשעון שהוא למעשה מד חום. שריפת תערובת אוויר דלק אידאלית, יוצרת טמפרטורה גזי פליטה של כ-900 מעלות צלסיוס או 1600 מעלות פארנהייד. עודף דלק בתערובת יגרום לירידת טפרטורות אלו וחוסר דלק יגרום לעלייתם. אם התערובת אוויר דלק נכונה, טמפרטורות גזי הפליטה לא צריכות לעלות על 900 מעלות בשום מצב.



התצוגה

כאמור, שעון זה הוא מעיין מד חום. השעון מראה את חום גזי הפליטה. אם תערובת האוויר דלק תקינה, השעון יראה טמפרטורה של כ-900 מעלות צ'לסיוס או 1600 מעלות פרנהייד. אם השעון מראה טמפרטורה גבוהה יותר בשלב מסויים, סימן שבנקודה זו חסר דלק בתערובת והתערובת ענייה מידי. זה יכול לקרות למשל אם הגדישה גבוהה מידי ובטורים גבוהים אין מספיק דלק. אם השעון מראה טמפרטורה נמוכה מידי, סימן שיש עודף דלק וזה הזמן להוריד קצת דלק או לעלות גדישה. עודף דלק מוריד מהביצועים של המנוע, חוסר דלק גורם לנזקים ! זה הזמן להדגיש שהטמפרטורות של גזי הפליטה יכולות לעלות מסיבות נוספות, פרט למצב התערובת. לא נכנס לסיבות אלו כרגע אך נמליץ להשתמש בשעון "למדה" בנוסף לשעון EGT. אם שני השעונים מראים על חוסר דלק, סימן שהבעיה בתערובת עצמה. אם ה-EGT מראה על חוסר דלק והלמדה תקין, צריך לבדוק אפשרויות אחרות, פרט לתערובת עצמה. חשוב לזכור שאם שעון ה-EGT מראה טמפרטורה מעל 900 מעלות צ'לסיוס המצב מסוכן למנוע ויכול להגרם נזק בלתי הפיך ויקר.



למי זה מתאים ?

כעקרון שעון EGT מתאים לכל מנוע משופר, אך רוב האנשים יעדיפו שלא להשקיע בו דבר ראשון אלא בשלבים יותר מתקדמים. לגבי רכבים מוגדשים, השעון הוא חובה !



עלויות

שעון כולל חיישן (אין טעם לרכוש ללא חיישן) החל מ-900 שקל.

התקנה דורשת לפעמים פירוק של סעפת פליטה ולכן יחסית יקרה, עד 200 שקל סביר.





שעון גדישה

השעון הראשון שבעל רכב מוגדש יתקין לפני שיתחיל לחשוב בכלל על שיפור המנוע. שעון זה מתחבר בעזרת חיישן או ישירות לאחד מצינורות הוואקום, בד"כ של סעפת היניקה. השעון שימושי כדי לדעת כמה גודש הטורבו או הסופר. כלומר מה הוא לחץ האוויר שנוצר ע"י הטורבו או הסופר, בתוך מערכת היניקה. ככל שלחץ זה יותר גבוהה, כך תיכנס כמות גדולה יותר של אוויר לצ'ילינדר. יותר אוויר, יותר חמצן. יותר חמצן, אפשר לשרוף יותר דלק ולהפיק יותר כוח. ישנם שעוני גדישה בעלי חיישן דיגיטלי, אשר מזהה לחץ ומתרגם אותו לאותות חשמליים וישנם שעוני גדישה מכאנים, אשר מנגנון מכאני מזיז את מחוג השעון לפי הלחץ שהוא נתון לו. שעון גדישה עוזר לנו, בין היתר, לאתר נקודות שבהם הגדישה יורדת או עולה באופן בלתי צפוי, דבר שיכול לגרום לנזקים או איבודי כוח. ככל שהגדישה תיהיה יותר יציבה, כך נרוויח יותר ביצועים, זמינות וכו'.



התצוגה

ישנם שעונים שמראים את לחץ האוויר ביחידות אמריקאיות - PSI וישנם שמראים ביחידות BAR. כעקרון 1 BAR שווה ל 14.5 PSI, בעניין זה, כל אחד וטעמו. בחלק משעוני הגדישה התצוגה מחולקת לשני תחומים. תחום שמראה לחץ חיובי (יותר מ-0) ותחום שמראה לחץ שלילי (וואקום). כאשר המנוע בסרק (מצערת סגורה), המנוע עובד בוואקום ובמקרה של שעון כנ"ל, יהיה אפשר לראות זאת. המידע הזה לא שימושי במיוחד, ברכבים מוגדשים. בסרק, לחיצה על הגז, תעלה קצת את הלחץ (הטורבו יגדוש מעט), אך מסיבות שונות שלא נכנס אליהם כאן, לא תוכלו לראות את הגדישה האמיתי במצב כזה. כדי לראות כמה הרכב גודש, יש לבדוק זאת בנסיעה, במצערת מלאה. חשוב להדגיש שללא שימוש במייצב גדישה כלשהו, הגדישה לא תשאר קבוע לאורך כל הסל"ד. ברוב המקרים הגדישה תעלה עד לנקודה מסוימת, תתיצב לאורך סל"ד מסויים ואז תתחיל לרדת ככל שהסל"ד ממשיך לעלות.



למי זה מתאים ?

שעון גדישה ע"פ שמו מתאים למנועים שגודשים (טורבו או סופר). ניתן להתקין אותו גם למנועים אטמוספרים אך המידע שהוא יציג לא ישמש לכלום פרט ליופי (במקרה שהשעון מראה גם וואקום נוכל לראות את הוואקום במנוע האטמוספרי אחרת השעון לא יראה שום דבר היות ומנוע אטמוספרי לא עובד בלחץ חיובי ).



עלויות

שעונים מכאנים, ללא צורך בחיישן - החל מ-400 שקל.

שעונים חשמליים בעלי חישן - החל מ-1200 שקל.

ההתקנה פשוטה ולא צריכה לעלות יותר מ-100 שקל.





שעון טורים עם Shift Light

שעון זה מאפשר לנו לקבוע סל"ד מסויים שבו תידלק נורית חיווי שתזכיר לנו להעביר הילוך. שעון כזה יכול להיות שימושי למספר רב של דברים. למשל המנעות ממנתק ההצתה. ברוב מנועי ההזרקה, ניתוק ההצתה מתבצע ע"י ניתוק הזרם למזרקים ובכך ניתוק הספקת הדלק למנוע. במקרה של מנוע סטנדרטי, אין כאן יותר מידי בעיה, אך במקרה של רכב משופר, ניתוק זרימת הדלק אפילו לרגע, יכולה להיות קריטי. שימוש נוסף הוא קביעת מנתק חדש. ככל שאנחנו מעלים את הספק המנוע אנחנו חייבים לקחת בחשבון את העומסים החדשים שפועלים על מכלולי המנוע. אם לא עשינו חיזוקים מתאימים, נצטרך לוודא שאנחנו לא מושכים את המנוע לסל"ד גבוהה מידי. שימוש נוסף לשעון כזה יכול להיות כדי לעזור לנו להתרכז בכביש במקום בלוח המחוונים. נורית החיווי ניתנת להתקנה בנקודה שנראה אותה גם אם אנחנו מסתכלים קדימה וכך אנחנו יכולים לדעת מתי להעביר הילוך בנקודה האופטימלית בלי להוריד את עיניים מהכביש.



התצוגה

ישנם מספר גרסאות לשעונים מסוג זה. חלקם כוללים את נורית החיווי בתוך לוח השעון וחלקם כוללים את הנורית בנפרד מהשעון. השעון כעקרון מראה מד טורים רגיל ומאפשר לקבוע את נקודת הדלקת הנורית. ישנם גדלים שונים של שעונים וגדלים שונים של נוריות. גרסה אחרת כוללת למעשה רק "מוח" ואת הנורית עצמה, ללא שעון. בגרסה זו השעון הוא למעשה "קופסא שחורה", שרק דואגת להדליק את הנורית בנקודה שאתם קובעים.



למי זה מתאים ?

שעון זה מתאים לכולם ולכל רכב. לא צריך רכב משופר כדי לרצות להתרכז בכביש במקום בלוח המחוונים. צריך לשים לב בהתקנת שעוני טורים שלא כולם יתאימו למנוע שלכם. ברוב המקרים שמדובר במערכת הצתה ללא דיסטריבוטור תצטרכו לרכוש מתאם נוסף שלפעמים עולה כמו השעון עצמו.



עלויות

שעוני סל"ד עם ShiftLight החל מ-850 שקל ועד מעל 3000 שקל.

מתאמים, החל מ-400 שקל.

התקנה יחסית פשוטה, מקסימום 200 שקל אם צריך להתקין גם מתאם.





סיכום

שעונים הם ה"רנטגן" של המנוע. הם הדרך היחידה שאנחנו יכולים להיות בטוחים שהשיפורים שעשינו עובדים ועובדים טוב. יש עוד מספר שעונים חשובים שלא דיברנו עליהם, כמו לחץ דלק ו-Wide Band , אבל את זה נשאיר לפעם אחרת.



לשאלות לגבי שעונים, אתם מוזמנים לפנות לפורום הטכני באתר.



קישורים : http://www.autometer.com
http://www.greddy.com

_________________
בשבילי את העולם בשבילך אני קיים ואיתך הכל מושלם
בלעדייך מי אני את החצי השני לעולם לעולםםםםםםםםםם
איתך רוצה לעוף למרחקים ובך אני בוחר כל החיים
bh:}

אור טובים מנהל ראשי - Admin


חזור למעלה
 פרופיל אישי  
 

הצג הודעות החל מה:  מיין לפי  

עמוד ראשי » פורומים - דיון, פנאי, תמיכה והעשרת חווית המשתמש » פורום מוטוריקה

עמוד 1 מתוך 1 [ 3 הודעות ]
פרסם נושא חדש נושא זה נעול, אינך יכול לערוך הודעות או לבצע תגובות עתידיות.



עבור ל:  

***שעונים לרכב, למה צריך את זה ?***


היכל התהילה | דירוגים | הצוות
צור קשר | תנאי שימוש | רדיו מזרחית | מילים לשירים | חדשות המוסיקה | מוסיקה מזרחית | שירים במזרחית
Powered By PHPBB Copyright Noshmim Mizrahit 2003-2011 © All right reserved
שיווק הפרסומות באתר זה מופעל על ידי @.מ.י - שירותי מדיה וסליקה באינטרנט
רוצה לפרסם באתר זה? שלח אלינו מייל לקבלת הצעה משתלמת במיוחד