נושמים מזרחית
שלום אורח, הרשמה לפורום | הוסף למועדפים
שם משתמש
סיסמה
זכור אותי | שכחתי סיסמה

***[מאמר] שמן - מאיפה הוא בא?*** F2H הורדה ישירה מילים צלצול פלייבק רמיקס יוטיוב

עמוד ראשי חדשות המוסיקה מילים לשירים
עמוד ראשי » פורומים - דיון, פנאי, תמיכה והעשרת חווית המשתמש » פורום מוטוריקה




עמוד 1 מתוך 1 [ 8 הודעות ]
פרסם נושא חדש הגב לנושא

***[מאמר] שמן - מאיפה הוא בא?***

מחבר הודעה
 נושא ההודעה: ***[מאמר] שמן - מאיפה הוא בא?***
הודעהפורסם: 24 יולי 2006, 18:56 
מנותק
סופר נושם
סופר נושם
סמל אישי של המשתמש

הצטרף: 24 מרץ 2006, 11:56
הודעות: 9664
לייקים: 19 אוהבים
פידבקים: 0 (0%)



שמן - מאיפה הוא בא?



אז איך בעצם מייצרים שמן? שמן מיוצר מנפט גולמי. השמן מזוקק מהנפט, עובד טיפולי זיכוך והשבחה, נארז ומגיע אליכם לרכב. נשמע פשוט, לא? אז זהו, שלא.


ים סוסנה כותב,



במאמר זה, הראשון בסדרת מאמרים על סיכת מנועים נתמקד ביצור שמן הסיכה על שלל איכויותיו.

הנפט


הנפט הגולמי נשאב ממעמקי האדמה ומגיע למפעלי הזיקוק. הנפט מכיל מספר חומרים שמשמשים למטרות שונות, למשל: גפ"מ, בנזין, קירוסין (נפט), סולר, חומרי הבסיס לשמני סיכה, זפת, מאזוט וביטומן.
את כל החומרים האלו צריכים להפריד מהנפט הגולמי ואנחנו נתמקד בחומרי הבסיס לשמני סיכה.

איך זה בעצם עובד?



ראשית השמן מנוקה מכל מיני מזיקים בצורה כללית ע"י חום וחומרים מנטרלים.

התהליך כולל מספר שלבים וביניהם הוספת מים לשמן למטרת נטרול מלחים, הקפאה, קיטור ועוד במספר שיטות שונות הכוללות תהליכים שונים.

הנפט מזוקק ע"י שימוש במגדל בגובה כ-30 מטר וקוטר של כ-4 מטר המחולק לתאים (בכל תא צלחת קיבולת לחומר) ומכל תא יוצא צינור אחד לכיוון מיכל אחסון צינור והשני לכיוון תחתית המגדל לניקוז, התא פתוח בשני כיוונים - אחד מעלה לעליית הגז לתא וממנו ואחד מטה דרך צינור הניקוז.
הנפט מוכנס לתחתית המגדל בטמפרטורה של 400 - 600 מעלות צלזיוס ומתאדה בכיוון מעלה.
בכל תא נשמרת טמפרטורה שונה בסדר יורד מהתא העליון לתחתון.
מכיוון שלכל תוצר נקודת התעבות שונה הוא עולה למעלה עד נקודת ההתעבות שלו, נשאר שם ומנוקז החוצה.
מכיוון שהתהליך לא מדוייק ב-100% ונקודות השינויי במצבי הצבירה של החומרים מתלכדים קורה מצב שחומרים לא רצויים מגיעים מעט מעלה ממקומם והם מנוקזים מטה.
כדי להגיע ליעילות גבוהה טמפרטורת התא צריכה להיות מדוייקת ככל האפשר.
בסוף העמוד מקבלים את הגפ"מ (גז פחממנים מעובה) אחריו את הבנזין בעל נקודת הרתיחה המיוחדת הרותח בתחום 60-80 מעלות צלזיוס. הבא בתור הוא הבנזין הרגיל הרותח בתחום של 35-180 מעלות צלזיוס. אחריו הנפט (קירוסין) בתחום רתיחה של 150-250 מעלות צלזיוס. התזקיק הבא הוא הסולר בעל תחום הרתיחה 180-380 מעלות צלזיוס. לבסוף מגיעים חומרי הסיכה.
מי שנשארים למטה הם המאזוט, הביטומן, הזפת, והאספלט.

יש לנו חומרי בניין ליצור שמן, מה עושים הלאה?

השמן חייב לעבור עוד תהליך זיקוק אך הפעם התהליך מבוצע בוואקום כדי למנוע זיקוק בחום גבוה מידי, שיהרוס את חומר הבניין. הזיקוק מתבצע בדומה לקודם.
התוצרים של התהליך הזה הם:
שמן סמיך מאוד (SAE 50 ומעלה) , שמן בעל צמיגות בינונית (SAE 20/30/40) ושמן בעל צמיגות נמוכה (SAE 10 ופחות).

לאחר קבלת שמנים בסיסים אלו מתחיל תהליך ההשבחה של השמנים.

בתוצר שנמצא כרגע בידינו יש הרבה "אשפה".
לדוגמא : שעווה, זפת, אספלט, אורמטיים ועוד חומרים שיכולים להתחמצן מהר כתוצאה מתגובות טבעיות עם חומרים אחרים (חלקם צריכים להשאר), מים, לכה, חלקים מוצקים, חומרים שפולמרו כתוצאה מתנאי טמפרטורה קיצוניים, מיקרו אורגניזמים ועוד...

רשימה מכובדת בכל קנה מידה.

אבל את כל זה צריך להוציא כדי לקבל שמן שיעמוד במינימום הנדרש משמן מנוע.
תפקידי החומר הממיס הם המסה של חומרים לא רצויים (ראה רשימה למעלה).
המסה למטרת ניטרול חומרים היוצרים מבנים גבישיים בטמפרטורות נמוכות (כמו שעווה, לכה ועוד).
שימוש במימן בתהליך קטליטי לחיסול חומרים שיתחמצנו בקלות.
לאחר שהממיסים מנטרלים/סופגים את החומרים ה"רעים" השמן מנוקה מהם.

חומרים ממיסים הם למשל: CLAY - MEK - קרוסין ועוד...
שיטת הממיסים מיושנת מאוד והכי פחות יעילה אך עד 1959 רוב השמנים יוצרו בשיטה זאת והיום כיותר משליש לערך מהשמנים המינראלים המסתובבים בשוק מיוצרים בשיטה זאת.
בשיטה זאת נשארים כ-15% מהמזיקים (בעיקר שעווה) ו-85% של שמן "טוב".

התפתחות התעשייה לאורך השנים:

בשנת 1959 פיתחה חברת Chevron שיטה הנקראת Hydrocracking. השיטה משתמשת ביצירת טמפרטורה גבוהה מאוד + לחץ גבוה והוספת מימן ומספר חומרים קטליטים.
בתהליך זה מספר רב של מולקולות שעווה, פרפין וזפת "מפוצחות" למולקולות קטנות יותר, חלקן למולקולות חומרי סיכה וחלקם מופרדות כדי ליצור הפרעה מינימלית ותנאי סיכה נאותים יותר. כמו גם חומרים לא רצויים אחרים. שיטה זאת הגדילה משמעותית את יעילותם של שמני המנוע.
השמנים המיוצרים בשיטת הממיסים ושיטת ה-Hydroncracking נחשבים כ-Group I.

במהלך שנות ה-90 השתפר התהליך של Chevron וב-1993 הם פיתחו את שיטת ה-HydroIsomerization, בה מולקולות השעווה, זפת ופרפין מפורקות לחומרי סיכה יעילים, בניגוד לשיטה הקודמת שמפרקת אותם למולקולות יותר קטנות (פחות יעיל).
השיטה התפתחה והפכה ליותר יעילה עד שניתן להשוות את ביצועי השמן לקרוב לשמן סינטטי. השיטה נרשמה ע"י Chevron ונקראת כיום Iso Dewaxing. השיטה מאפשרת להגיע לביצועי שמן טובים מאוד אך להתחיל מאותו Crude oil (שמן גולמי) כמו בהתחלה.
בגלל זה השמנים הללו מציעים ביצועים נהדרים במחיר מאוד נמוך עקב חומרי יסוד זולים יותר.
משנת 2004 יותר ממחצית השמנים בעולם מיוצרים בשיטת ה-Dewaxing ונקראים Group II. כמו בשיטה הקודמת עפ"י ההערכה 96-7% מהשמן הוא "שמן טוב" ו-3-4% חומרים רעים.

התהליכים השתפרו ועם הזמן נוצרה קבוצה חדשה של שמנים "מינראלים". Group III.
הקבוצה הזאת של שמנים מוגדרת לצרכן כסינטטים לכל דבר כשבעצם הם שמנים מינראלים.
שמני ה-Group III אמנם מינראליים אך מציעים ביצועים המתקרבים לשמנים סינטטיים טהורים בחצי המחיר. נתח השוק של הסינטטיים הטהורים לסוגיהם קטן יחסית, אך הוא הולך וגדל בעקבות המלצות יצרני הרכב והשימוש הנרחב בהם בתעשיית המכונות. רוב סוגי השמנים הסינטטיים מבוססים על שמני Group III.
אחרי Group III ישנה קבוצה של שמנים שהם לא סינטטיים אך גם לא מינראליים הנקראת Group V. קבוצה זו מכילה שמנים על בסיס גז טבעי בעיקר ושמנים מהצומח.

חלק זה היה בנושא יצור שמן והתפתחותו עם השנים, בחלק הבא ידובר על מרכיבי השמן ויענה על השאלה מה עושה שמן "איכותי".



תודה לים סוסנה על כתיבת המאמר.


חזור למעלה
 פרופיל אישי  
 

הצג הודעות החל מה:  מיין לפי  

עמוד ראשי » פורומים - דיון, פנאי, תמיכה והעשרת חווית המשתמש » פורום מוטוריקה

עמוד 1 מתוך 1 [ 8 הודעות ]
פרסם נושא חדש הגב לנושא



עבור ל:  

***[מאמר] שמן - מאיפה הוא בא?***


היכל התהילה | דירוגים | הצוות
צור קשר | תנאי שימוש | רדיו מזרחית | מילים לשירים | חדשות המוסיקה | מוסיקה מזרחית | שירים במזרחית
Powered By PHPBB Copyright Noshmim Mizrahit 2003-2011 © All right reserved
שיווק הפרסומות באתר זה מופעל על ידי @.מ.י - שירותי מדיה וסליקה באינטרנט
רוצה לפרסם באתר זה? שלח אלינו מייל לקבלת הצעה משתלמת במיוחד