נושמים מזרחית
שלום אורח, הרשמה לפורום | הוסף למועדפים
שם משתמש
סיסמה
זכור אותי | שכחתי סיסמה

צום י"ז בתמוז F2H הורדה ישירה מילים צלצול פלייבק רמיקס יוטיוב

עמוד ראשי חדשות המוסיקה מילים לשירים
עמוד ראשי » פורומים - דיון, פנאי, תמיכה והעשרת חווית המשתמש » פורום נושמים יהדות




עמוד 1 מתוך 1 [ הודעה אחת ]
פרסם נושא חדש הגב לנושא

צום י"ז בתמוז

מחבר הודעה
 נושא ההודעה: צום י"ז בתמוז
הודעהפורסם: 15 יולי 2014, 04:30 
מנותק
מנהל פורום
מנהל פורום

הצטרף: 09 דצמבר 2004, 09:33
הודעות: 1541
לייקים: 21 אוהבים
פידבקים: 0 (0%)



בס"ד

צום י"ז בתמוז
תאריך י"ז בתמוז נקבע כיום צום ותענית, על שום חמש פורענויות שאירעו בו:
"נשתברו הלוחות"- משה שבר את לוחות הברית כשירד מהר סיני וראה את ישראל חוטאים בחטא העגל.
"בוטל התמיד"- הופסק קורבן התמיד, קורבן ציבור המוקרב פעמיים ביום ומסמל תמידיות. בימי חורבן בית ראשון פרץ הצבא הבבלי לירושלים, אך לא היה יכול להיכנס להיכל ה', כי הכהנים התבצרו בבית המקדש. הכהנים המתבצרים המשיכו בעבודת הקורבנות עד ליום ז' באב, אבל ביום י"ז בתמוז, שלושה שבועות לפני החורבן, הקריבו בפעם האחרונה את קורבן התמיד ובוטלו הקורבנות.
"הובקעה העיר"- חומות העיר ירושלים הובקעו (נפרצו) פעמיים בחודש תמוז. בימי בית ראשון הובקעה חומת ירושלים בידי הבבלים ב-ט' בתמוז, ובתקופת בית שני הובקעה החומה בידי רומי בי"ז בתמוז. הבקעת חומת העיר הייתה השלב האחרון לפני הכיבוש וחורבן בית המקדש, שהתרחש ב-ט' באב.
"אפסטמוס שרף את התורה"- משערים שמאורע זה התרחש בתקופת הנציב הרומי קומנוס. בעקבות שוד של אחד מעבדי הקיסר, קומנוס ציוה לאסור את תושבי הכפרים הסמוכים למקום השוד. במהלך פשיטת החיילים על הכפרים, תפס אחד מאנשי הצבא ספר תורה, קרע אותו והשליך לאש. סערה גדולה התעוררה בקרב היהודים, ובסופו של דבר הועלה איש הצבא לגרדום.
"העמיד צלם בהיכל"- משערים כי גם את המעשה הנורא הזה, העמדת פסל לעבודה זרה בהיכל ה', בבית המקדש, ביצע אפוסטמוס ב-י"ז בתמוז.
יום צום ותענית. ארבע תעניות נקבעו כזכר לחורבן בית המקדש: י"ז תמוז, ט' באב, צום גדליה ו-י' בטבת. בכל אחד מהתאריכים שבהם נקבעו התעניות קרה אירוע שתרם לחורבן הארץ ולגלות שבאה בעקבותיו. צום י"ז בתמוז מכונה "הרביעי" משום שהוא חל בחודש הרביעי למניין החודשים. נמנעים בו מאכילה ושתייה, אומרים "סליחות", קוראים "אבינו מלכנו", ומוסיפים "עננו" בתפילת עמידה. ראוי להוסיף כי לא הצער והאבל הם העיקר בתענית, אלא הלמידה מהעבר והפנמת הלקחים ממנו. ימי האבל על חורבן בתי המקדש מתמקדים בהבנה שחורבן בית המקדש נבע ממצבו הרוחני והמוסרי של העם, וממנו גם תיבנה בנייתו לעתיד לבוא.
מיום י"ז בתמוז מתחילים ימי "בין המצרים". שלושת השבועות שבין י"ז בתמוז ל-ט' באב מכונים "בין המצרים" ונוהגים בהם מנהגי אבלות. בין היתר, לא לובשים בגד חדש, לא מקיימים טקסי חתונה, לא מסתפרים ולא שומעים מוזיקה. תשעת הימים האחרונים בימי "בין המצרים", החלים בין ראש חודש אב ל-ט' באב, מכונים "תשעת הימים".
ויהי רצון שיתקיים בנו הפסוק: "כֹּה-אָמַר יְהוָה צְבָאוֹת, צוֹם הָרְבִיעִי וְצוֹם הַחֲמִישִׁי וְצוֹם הַשְּׁבִיעִי וְצוֹם הָעֲשִׂירִי יִהְיֶה לְבֵית-יְהוּדָה לְשָׂשׂוֹן וּלְשִׂמְחָה, וּלְמֹעֲדִים טוֹבִים, וְהָאֱמֶת וְהַשָּׁלוֹם, אֱהָבוּ. (זכריה, ח', י"ט).



מה זה י"ז בתמוז?

חמש פורענויות אירעו ביום זה:

א. נשתברו הלוחות הראשונים שהוריד משה.

ב. התבטלה הקרבת קרבן התמיד בבית המקדש. לא כתוב במשנה אם זה היה בבית ראשון או בבית שני.

ג. הובקעה חומת העיר ירושלים.

ד. אפוסטומוס שרף את התורה. אותו אפוסטומוס נחלקו בדעות אם היה מהיוונים ובתקופה החשמונאים או שהיה מהרומאים. והיכן שרף את התורה? רב אחא אמר שהיה זה על גשר ליד העיר לוד, וחכמים אמרו שהיה זה ליד העיר טרלוסה (כנראה ליד שכם).

ה. הועמד צלם בהיכל שבבית המקדש, בתלמוד ירושלמי נחלקו אם אפוסטומוס המוזכר לעיל הוא זה שהעמיד את הצלם, בתקופת בית שני, או שמא היה זה צלמו של המלך מנשה, ובזמן בית ראשון.


עקב הצרות הללו, קבעו חכמים תענית ציבור על כל ישראל בי"ז בתמוז, אבל לא החמירו בתענית כמו בתשעה באב, ולא גזרו לצום בלילה אלא רק ביום.

ממתי עד מתי צמים?

תחילת הצום הוא בעלות השחר, תלוי בערים השונות.

מי שער בלילה אסור לו לאכול החל מעלות השחר. מי שישן בלילה וקם מוקדם אסור לו לאכול אלא אם כן התנה (בינו לבין עצמו) לפני שהלך לישון שכוונתו לקום מוקדם ולאכול.

צום י"ז בתמוז נכנס:

בירושלים - 03:56

בתל אביב - 03:56

בחיפה - 03:52

בבאר שבע - 04:00

צום י"ז בתמוז תשע"ד מסתיים:

בירושלים - 20:11

בתל אביב - 20:09

בחיפה - 20:13

בבאר שבע - 20:10

יש נוהגים להחמיר ולצום עוד כ-12 דקות.

מי צריך לצום?

כל אדם בריא חייב לצום.

ילדים קטנים (לפני בר מצווה) פטורים מלצום, אבל ילדים שכבר מבינים את משמעות הצום והצער, ראוי לא לתת להם לאכול מעדנים וממתקים, אלא רק אוכל פשוט.

מעוברות ומניקות, פטורות מלצום, ואם הם חזקות ויכולות לצום ראוי לשאול רב אם צריכות לצום.

בחולים יש הרבה פרטי דינים והרבה מחלוקות וחילוקים, וראוי לשאול רב.

מותר להתרחץ?

אסור להתרחץ במים חמים, ובצוננים מותר. ולרחוץ פניו ידיו ורגליו מותר גם בחמים. דין זה כולל גם את אלו שפטורים מלצום.

רחיצת הפה מותרת למי שמצטער אם לא ישטוף את פיו, אבל יזהר לא לבלוע את המים.

מי ששכח בטעות ואכל, צריך להמשיך את הצום.

כל הדברים שאסורים בימי בין המצרים נאסרים החל משבעה עשר בתמוז, כולל שבעה עשר בתמוז עצמו, ובכלל זה לא לשמוע שירים, לא לקנות בגדים חדשים, לא לקנות כלים חדשים, ולא להסתפר

יהי רצון שיבנה בית המקדש, ולא נזדקק להלכות הללו כבר השנה.

_________________
ישתבח הבורא על כול מה שקורה !!!

אל תגיד לקב"ה כמה הצרות שלך גדולות , תגיד לצרות שלך כמה הקב"ה גדול!


חזור למעלה
 פרופיל אישי  
 

הצג הודעות החל מה:  מיין לפי  

עמוד ראשי » פורומים - דיון, פנאי, תמיכה והעשרת חווית המשתמש » פורום נושמים יהדות

עמוד 1 מתוך 1 [ הודעה אחת ]
פרסם נושא חדש הגב לנושא


מנהל: צוות: דת ואמונה


עבור ל:  

צום י"ז בתמוז


היכל התהילה | דירוגים | הצוות
צור קשר | תנאי שימוש | רדיו מזרחית | מילים לשירים | חדשות המוסיקה | מוסיקה מזרחית | שירים במזרחית
Powered By PHPBB Copyright Noshmim Mizrahit 2003-2011 © All right reserved
שיווק הפרסומות באתר זה מופעל על ידי @.מ.י - שירותי מדיה וסליקה באינטרנט
רוצה לפרסם באתר זה? שלח אלינו מייל לקבלת הצעה משתלמת במיוחד