נושמים מזרחית
שלום אורח, הרשמה לפורום | הוסף למועדפים
שם משתמש
סיסמה
זכור אותי | שכחתי סיסמה

***[מילון] מונחים לרכב, טוב לכל אלה שלומדים תאוריה*** F2H הורדה ישירה מילים צלצול פלייבק רמיקס יוטיוב

עמוד ראשי חדשות המוסיקה מילים לשירים
עמוד ראשי » פורומים - דיון, פנאי, תמיכה והעשרת חווית המשתמש » פורום מוטוריקה




עמוד 1 מתוך 1 [ 8 הודעות ]
פרסם נושא חדש הגב לנושא

***[מילון] מונחים לרכב, טוב לכל אלה שלומדים תאוריה***

מחבר הודעה
 נושא ההודעה: ***[מילון] מונחים לרכב, טוב לכל אלה שלומדים תאוריה***
הודעהפורסם: 28 ספטמבר 2007, 16:35 
מנותק
ציון לשבח
ציון לשבח
סמל אישי של המשתמש

הצטרף: 13 יולי 2007, 00:19
הודעות: 29793
מיקום: אז תבין חוקים עלי לא תופסים!!
לייקים: 977 אוהבים
פידבקים: 0 (0%)



ABS מערכת למניעת נעילת גלגלים בעת בלימה. מטרתה למנוע מצב שבו גלגלי הרכב יינעלו (כלומר, מצב בו המכונית נעה בעוד הצמיג לא מסתובב ונגרר על הקרקע) בעת בלימה. יתרונותיה:

(1) המכונית תישמע להוראות ההיגוי של הנהג ולא תחליק ישר ללא שליטה גם תחת בלימה חריפה.

(2) על כביש רטוב, או כביש המספק אחיזה בינונית יתקצר משמעותית מרחק העצירה.

(ECU (electronic control unit - מערכת ניהול המנוע - הצ`יפ שאחראי על כל הקשור באלקטרוניקה של המנוע המודרני: מזרקי הדלק ותזמון ההצתה במנועים פשוטים, תזמון שסתומים משתנה, מגדש הטורבו ועוד ועוד ע"פ המנוע. ה ECU בעצם היותו המנהל המרכזי יכול ליזום מספר פעולות במקביל אם צריך, למשל העשרת התערובת ואיחור ההצתה לקירור המנוע, או זיהוי בעיות נקודתיות - למשל אוקטן הדלק - וטיפול בהן במידת האפשר ע"י שליטה במערכות האלקטרוניות השונות.
תפקיד ה ECU הוא גם לשמור על תקינות המנוע ע"י הגבלות שונות וע"י הודעה לנהג אם ישנה תקלה.
מעצם כך שישנן הגבלות שונות, ניתן להבין שהסרתן או שינוי קל בהן - למשל הגבלת סל"ד גבוהה יותר - ישפרו את כוחו של המנוע על חשבון אמינותו ו/או צריכת הדלק שלו.

LSD - דיפרנציאל החלקה מוגבלת. Limited Slip Differential. אחד החסרונות הגדולים של האלמנט המופלא הקרוי דיפרנציאל, הוא העובדה כי הוא מעביר כח דווקא לצד בו יש פחות התנגדות לתנועה. משמעות הדבר היא, שבמצב של אבדן אחיזה לגלגל מסוים, תגדל עד למקסימום העברת המומנט אליו, והגלגל האוחז לא יקבל מומנט כלל. התוצאה היא, שהגלגל נטול-האחיזה יסתובב סביב עצמו (כשכל הכח מופנה אליו) והאוטו לא יתקדם לשום מקום. הבעיה הזו באה לידי ביטוי בעיקר במשטחים בעלי אחיזה נמוכה (שטח, חול, כביש רטוב, ישן). הפתרון פשוט ע"י הפעלת מתג, או באופן אוטומטי, נועל את עצמו הדיפרנציאל ומתפקד כציר קשיח שמעביר כח זהה לשני הצדדים (מבטל עצמו, למעשה). הפתרון הזה יעיל במיוחד למכוניות כפולות הנעה שנעות בשטחים חוליים, אבל גם הוא קיצוני למדי. הדיפרנציאלים היותר מתוחכמים מציעים "נעילה חלקית", כלומר התנגדות גדולה יותר להחלקה ובה בעת גם מניעה של נעילה מושלמת. דיפרנציאל החלקה מוגבלת הינו שימושי מאד במכוניות כביש חזקות, ברכבי הנעה כפולה וברכבי שטח.

EDL - נעילת דיפרנציאל היא אלמנט שעלותו הכלכלית גבוהה. למכוניות בהן יש חשש לאבדן אחיזה בצמיגים תחת לחץ, מצאה האלקטרוניקה פתרון יצירתי שנקרא Electronic Differential Locking. מומנט רב מופנה לעבר הצמיגים? אחד מהם מחליק ומאיים לשלול את כל הכח מהגלגל השכן? מחשב הEDL מזהה את המצב (ע"י חישובי סל"ד-גלגלים שאינם רלוונטיים כרגע) ומפעיל כח בלימה על הגלגל המחליק. התוצאה: העברת כח מיידית לגלגל האוחז והתקדמות טובה יותר של הרכב.

ESP - אחת המערכות היותר מוצלחות שהומצאו בעידן החדירה המאסיבית של האלקטרוניקה לרכב. בעתיד, תהיה הESP סטנדרטית בכל רכב, בדיוק כמו ABS ברכב חדש כיום. לא מעט יצרנים מדווחים על ירידה משמעותית בכמות התאונות במכוניות המצוידות במערכת. איך זה עובד?
המערכת המכונה Electronic Stability Program (אצל יצרנים שונים שמות שונים למערכת דומה. DSC אצל ב-מ-וו, PSM אצל פורשה, למשל) משתמשת בחיישני הABS ובמספר חיישנים נוספים, ומנתחת כל העת נתונים דינמיים על הנסיעה. כאשר המערכת מזהה אבדן אחיזה באחד הסרנים (תת-היגוי או היגוי-יתר. ע"ע), היא מפעילה כוח בלימה מדויק על גלגל בודד ומאזנת את המכונית. התוצאה: נהיגה במכונית שמשתמשת בבקרת יציבות כזו, דומה לנהיגה על מסילות רכבת, נטולת דרמות ויללות צמיגים. פשוט בתאוריה, אבל מחוכם וגאוני הלכה למעשה.
להלן הסבר יותר פרטני על המערכת המופלאה:
חיישנים ברכב מודדים מספר נתונים: מהירות הגלגלים; זווית ההיגוי; רמת פתיחת המצערת; YAW.
המערכת משווה ומנתחת את הנתונים ומגיעה למסקנה על מידת החלקת כל גלגל.
במצב של תת-היגוי, מופעל כח בלימה על הצמיג הפנימי-אחורי. במצב של היגוי-יתר מופעל כח בלימה על הגלגל הקדמי-חיצוני.
ההחלקה מוקטנת\מבוטלת והמכונית חוזרת למסלולה התקין.
יעיל וחשוב מאד במכוניות חזקות ו\או קיצוניות. מופלא בנסיעה על משטח מושלג.

TSC - בקרת משיכה או Traction Control. עוד מערכת פשוטה שמשתמשת בחיישני הABS. מערכת בקרת המשיכה מודדת את מהירות הסיבוב של הגלגלים בסרן המניע ומשווה אותם למהירות הגלגלים החופשיים. כאשר מזוהה החלקה, המערכת מפחיתה את המומנט שמופנה לציר ההנעה או אפילו מפעילה את הבלמים. התוצאה: אפשרות להתקדם במשטחים בעלי אחיזה מינימלית ומניעת החלקות תחת כח.

אגזוז - מערכת הפליטה של הרכב; מצויה בו כדי לבצע שתי מטלות: פינוי גזי-הפליטה של המנוע החוצה אל אויר העולם וכן השתקת הרעש.
אגזוז זרימה חופשית (Free Flow), הוא מערכת פליטה חלופית שתפקידה לפנות את הגזים ביתר יעילות ובכך לשפר את תפוקת המנוע.
אגזוז לחץ, הוא חלק אינטגרלי ממנוע דו-פעימתי (מנוע המכונית שלך הוא מנוע בן 4 פעימות) ותפקידו לייעל את תפוקת המנוע (וצריכת הדלק) ע"י יצירת לחץ במערכת.

אלטרנטור - ה"דינמו" של הרכב. התקן הממיר כוח סיבובי מכני מהמנוע לכוח חשמלי. האלטרנטור טוען את המצבר (הסוללה של האוטו) ומאפשר למערכות החשמל לפעול.

בקרת יציבות - יחידה ממוחשבת המנטרת מידע כל העת על מצבה של המכונית ומסוגלת למנוע מצב של תת-היגוי או היגוי-יתר (כלומר, אבדן אחיזה) ע"י בלימה נקודתית ומבוקרת של אחד הגלגלים.

דיפרנציאל - התקן מכני (לעתים גם הידראולי) המיועד לשנות כיווני סיבוב של צירים וכן לחלק את הכוח הסיבובי באופן שווה או בלתי-שווה לפי הצורך. במכונית, נמצא הדיפרנציאל על הסרן המניע, מקבל את הכוח מתיבת ההילוכים ומחלק אותו בין שני הגלגלים המניעים. מדוע בכלל צריך דיפרנציאל, ולא ניתן להשתמש בציר סגור המחלק את הכוח שווה בשווה כמו במכוניות צעצוע?
כאשר המכונית פונה, עושה הגלגל החיצוני דרך ארוכה יותר מאחיו הפנימי לסיבוב, ולפיכך מהירותו שונה. אילו לא היה דיפרנציאל, והכוח היה מתחלק באופן שווה בין שני הגלגלים, היה אחד הגלגלים מחליק\נגרר על הארץ בניסיון מוצלח אך לא רצוי (בלאי גבוה; פגיעה פאטאלית בהתנהגות הכביש) להשוות את המהירות לגלגל המהיר יותר. אפשרות אחרת היא עיקום\עיוות או שבר הציר המחבר.
במכוניות הנעה כפולה (בהן כוח המנוע עובר לארבעת הגלגלים) נדרשים לנו 3 דיפרנציאלים. קדמי, אחורי, ומרכזי אשר מחלק את הכוח בין שני הסרנים.

הזרקה - המערכת אשר מזינה את המנוע ב"אוכל" שלו, תערובת אויר ודלק. בעבר היה זה המאייד (קרבורטור) שערבב את הדלק והאוויר ושלח אותו היישר לסעפת היניקה ומשם לבוכנות המנוע

מערכות הזרקת הדלק החליפו את מערכות המאייד (קרבורטור) מכיון שהיו מדוייקות יותר, אמינות יותר, חסכוניות יותר, נשלטות מחשב ולא מכווננות ידנית, הוציאו הספק רב יותר מנפח מנוע נתון ואיפשרו התקנת ממיר קטליטי.
סוגי מערכות הזרקת דלק.:
במערכות הזרקה - הדלק מוזרק ע"י אינג'קטור (=מזרק) בלחץ אל סעפת היניקה.
הזרקה רב-נקודתית - הזרקת דלק לסעפת היניקה בסמוך לפתח הצילינדר, לכל אחד בנפרד.
הזרקה ישירה - האינג'קטור מזריק דלק ישירות לתוך הצילינדר.

היגוי יתר - מצב בו זווית ההחלקה של הגלגלים האחוריים גבוהה מזו של הקדמיים. התוצאה: פקודות ההיגוי תבוצענה באופן חד יותר המכונית תשאף להקטין את רדיוס הפניה.

הספק - יכולתו של המנוע לבצע עבודה בזמן נתון. הספק המנוע (הנמדד במקומותינו בכוחות-סוס) הוא מכפלה של המומנט המופק מהמנוע, בסיבובי המנוע. אם נביט בגרף ההספק של מנוע המייצר מומנט קבוע בכל סל"ד (מנוע חשמלי), נראה כי ככל שעולים בסל"ד, מתקבל יותר הספק המנוע יכול להאיץ את המכונית מהר יותר. כוח-סוס 1, הוא היכולת להרים משקל של 75 קילוגרמים לגובה של מטר בשניה אחת

זווית גלגול - מדובר בזווית שנוצרת בין פלטפורמת הרכב (וגופו, מן הסתם) לבין הקרקע בעת פניית הרכב. ובאופן יותר פשוט: הזוית בין הכביש לפגוש הקדמי. זווית גלגול היא פונקציה של משקל הרכב, סוג המתלים, כיולם, מוטות מייצבים, אחיזת הכביש,
מדובר בזווית שנוצרת בין פלטפורמת הרכב (וגופו, מן הסתם) לבין הקרקע. ובאופן יותר פשוט: הזוית בין הכביש לפגוש הקדמי.

זווית גלגול קטנה מאפיינת מכונית בעלת מתלה קשיח. זווית גלגול גדולה מאפיינת מכונית בעלת מתלה רך.

מספר הערות:
א. זווית גלגול גדולה היא לאו-דווקא דבר שלילי. יש יתרונות לזווית גלגול כזו.

ב. זווית גלגול "שטוחה" (קטנה) משפרת את האחיזה, ההיגוי ואת היציבות, אבל היא לאו-דווקא מביאה לתת-היגוי (האחיזה תרד גם בסרן האחורי וגם בקדמי). היא רק מביאה את אבדן האחיזה מוקדם יותר עקב הקטנת שטח המגע של הגומי עם האספלט.

ג. מכונית שמייצרת זווית גלגול גדולה היא לא בהכרח מכונית נוחה יותר. לראיה: פורד פוקוס, פז`ו 306, סיטרואן מסויימות עם "אקטיבה". כולן מכוניות נוחות במיוחד עם מתלים מעולים וזווית גלגול מאופקת.

ד. בגדול, אתה צודק, זווית גלגול נמוכה היא דבר עדיף, אבל צריך לסייג את זה ולהבין היטב את המרכיבים של השלדה ואת ייעוד המכונית כדי לקבוע קביעות כאלה.


קרדיט לrAz-LALA

_________________

מוקדש לארתין...


חזור למעלה
 פרופיל אישי  
 
 נושא ההודעה:
הודעהפורסם: 29 ספטמבר 2007, 09:01 
מנותק
נושם באימונים
נושם באימונים

הצטרף: 21 נובמבר 2004, 16:03
הודעות: 701
לייקים: 0 לייקים
פידבקים: 0 (0%)


תודה רבה


חזור למעלה
 פרופיל אישי  
 
 נושא ההודעה:
הודעהפורסם: 15 אוקטובר 2007, 22:02 
מנותק
נושם זהב
נושם זהב

הצטרף: 05 אפריל 2006, 13:19
הודעות: 39894
לייקים: 271 אוהבים
פידבקים: 0 (0%)


תודה :roll:

_________________
תמונה


חזור למעלה
 פרופיל אישי  
 
 נושא ההודעה:
הודעהפורסם: 16 אוקטובר 2007, 08:17 
מנותק
נושם מתקדם
נושם מתקדם
סמל אישי של המשתמש

הצטרף: 05 פברואר 2007, 21:53
הודעות: 1662
לייקים: 0 לייקים
פידבקים: 0 (0%)


תודה נשמה


חזור למעלה
 פרופיל אישי  
 
 נושא ההודעה:
הודעהפורסם: 30 אפריל 2009, 10:22 
מנותק
ציון לשבח
ציון לשבח
סמל אישי של המשתמש

הצטרף: 18 מרץ 2005, 05:06
הודעות: 31906
לייקים: 647 אוהבים
פידבקים: 0 (0%)
שם פרטי: <.
שם משפחה: <.


תודה :)

_________________
תמונה


חזור למעלה
 פרופיל אישי  
 
הצג הודעות החל מה:  מיין לפי  

עמוד ראשי » פורומים - דיון, פנאי, תמיכה והעשרת חווית המשתמש » פורום מוטוריקה

עמוד 1 מתוך 1 [ 8 הודעות ]
פרסם נושא חדש הגב לנושא



עבור ל:  

***[מילון] מונחים לרכב, טוב לכל אלה שלומדים תאוריה***


היכל התהילה | דירוגים | הצוות
צור קשר | תנאי שימוש | רדיו מזרחית | מילים לשירים | חדשות המוסיקה | מוסיקה מזרחית | שירים במזרחית
Powered By PHPBB Copyright Noshmim Mizrahit 2003-2011 © All right reserved
שיווק הפרסומות באתר זה מופעל על ידי @.מ.י - שירותי מדיה וסליקה באינטרנט
רוצה לפרסם באתר זה? שלח אלינו מייל לקבלת הצעה משתלמת במיוחד