נושמים מזרחית
שלום אורח, הרשמה לפורום | הוסף למועדפים
שם משתמש
סיסמה
זכור אותי | שכחתי סיסמה

***מהפכת הגז במכוניות (כתבה)*** F2H הורדה ישירה מילים צלצול פלייבק רמיקס יוטיוב

עמוד ראשי חדשות המוסיקה מילים לשירים
עמוד ראשי » פורומים - דיון, פנאי, תמיכה והעשרת חווית המשתמש » פורום מוטוריקה




עמוד 1 מתוך 1 [ 8 הודעות ]
פרסם נושא חדש הגב לנושא

***מהפכת הגז במכוניות (כתבה)***

מחבר הודעה
 נושא ההודעה: ***מהפכת הגז במכוניות (כתבה)***
הודעהפורסם: 14 אוקטובר 2005, 14:47 
מנותק
נושם זהב
נושם זהב
סמל אישי של המשתמש

הצטרף: 15 מאי 2004, 16:24
הודעות: 34993
מיקום: ירושלים
לייקים: 28 אוהבים
פידבקים: 0 (0%)



כל הפרטים והמידע על המהפכה החדשה בארץ!!!!!
גז במקום בנזין!!!!!!
קריאה מהנה!!!!!


מהפכת הגז - הסבת רכבים לגפ"ם


בטח שמעתם על הטרנד החדש שלאחרונה מתבשל על כבישי ארצנו, הלוא הוא הסבת רכבים רגילים להנעה באמצעות גז טבעי. לאחר עליית המחירים של הדלק החלטנו להביא מאמר מקיף בנושא.


ענף המכוניות המשתמשות בגז טבעי נתון עדיין בחיתוליו בארץ קודש, אך בכבישי מדינות אירופה,ובעיקר איטליה, צרפת, ואנגליה נוסעים כ9,000,000 רכבים פרטיים, ג'יפים, אוטובוסים, ומשאיות המונעים באמצעות גפ"ם (גז פחמימני מעובה), או בשמו הלועזי LPG. בחלק מהמדינות העסק כבר מפותח. תושב בריטניה שיתקין במכוניתו מערכת גפ"ם, יקבל מענק ממשלתי של כ-6,000 שקל (כחצי ממחיר ההתקנה), ורכבים מונעי גפ"ם פטורים ממיסי תנועה במרכז לונדון. כעת ניתן להבין מדוע בבריטניה ישנם מאות אלפי צרכני גפ"ם המתדלקים בקרוב ל-1,500 תחנות מסודרות.



אז איך בעצם כל העניין פועל?

מנועים רגילים שורפים תערובת של אדי בנזין ואוויר. ברכב גפ"ם קיימת מערכת שמספקת לאותו מנוע בנזין, אדי גפ"ם מקום בנזין (המערכת מסוגלת גם לעבוד על גז בישול רגיל, אך הוא מכיל שעווה הפוגעת במכלולי המנוע ומערכת הגז).

הגפ"ם שמקביל לבנזין 100 אוקטן מורכב משני מרכיבים: פרופאן ובוטאן (המשמשים אותנו במטבח הביתי), כאשר היחס ביניהם שונה בכל עונה. בקיץ נעשה שימוש ב-80% בוטאן ו-20% פרופאן, ובחורף משתנה היחס ל-70% בוטאן ו-30% פרופאן (הפרופאן נדיף ויקר יותר).

הגפ"ם מתאים באופן מושלם למנועי בנזין: אין צורך בעריכת שינויים במכלולי המנוע המקוריים, פליטת המזהמים קטנה בצורה דרסטית, והירידה הזעומה בהספק המנוע כמעט ואינה מורגשת. יצרני מערכות ההסבה טוענים לירידה של כ 2-4% מהספק הרכב המקורי. בפועל ירידת ההספק היא בסדר גודל של הפעלת מזגן בעת נסיעה על בנזין.



יש מספר סוגים של מערכות הנעה לגז המסופקות ע"י חברות השונות (לרוב מאיטליה והולנד), אך כולן פועלות על אותו עיקרון. הגז נדחס למיכל דלק בגודל 45-100 ליטר במצב נוזלי דחוס, בדומה למטהרי אוויר כמו בשירותים, או גזייה (אמגזית) לחילופין.

לא ניתן למלות את מיכל הגז עד הסוף, אלא עד לכ-80% מנפחו, גם משום שקשה לדחוס את הגז עוד, וגם מטעמי בטיחות. אחד החסרונות הבולטים במערכות ההסבה הוא שמיכל הדלק תופס מקום יקר בבאגז'. פתרון לבעיה זו הוא התקנת מיכל דלק טבעתי (בצורת דונאט) המורכב במקום הגלגל הרזרבי. למיטב ידיעתי מיכל מסוג זה הוא לא חוקי, משום שהחוק מחייב החזקת גלגל רזרבי ברכב.

התדלוק מתבצע באמצעות פיית מתכת מיוחדת המורכבת בדופן הרכב. הגז מועבר לצילינדרים דרך סעפת היניקה במצב צבירה נוזל. לפני הכניסה לצילינדר הוא הופך לגז ע"י ממיר חום ומוזרק אל חלל הצילינדר, שם הוא נדחס ומוצת בדיוק כמו בנזין ודיזל.

לאורך כל מחזור הפעולה של מערכת ההנעה בגז ממיכל הדלק, ועד סעפת הפליטה מותקנות מערכות ניהול אלקטרוניות, ושסתומי לחץ המוודאים פעולה תקינה ובטיחותית.

לאנשים יש נטייה לחשוש מהתלקחות פתאומית של מערכת הגז, אך האמת היא שטמפרטורת ההצתה של הגפ"ם קרובה ל500 מעלות צלסיוס בעוד של בנזין עומדת על 220, מכאן שיותר קשה להצית גפ"ם. בנוסף, מיכל גז תקני עמיד בתאונה פי 10 ממיכל בנזין.




יש להדגיש כי הרכבים המוסבים הופכים ל"היברידיים" כלומר מסוגלים להשתמש ב-2 מקורות אנרגיה (בנזין וגפ"ם). במילים אחרות, אם תעשו הסבה לגז עדיין תוכלו להפעיל את המנוע על בנזין; את הבחירה בין גז לבנזין מאפשר מתג קטן המותקן ליד לוח המכוונים. יותר מכך- גם ברכב שהותקנה בו מערכת הנעה בגז, את הנסיעה מתחילים בהנעת בנזין. מתניעים על בנזין ורק לאחר התחממות ראשונית והגעה לטמפרטורת עבודה ול3,000 סל"ד אפשר לעבור להנעת גז. כשמוחלפת ההנעה נפתח שסתום הגז בקול נקישה מתכתית. המנוע ממשיך לפעול בהרמוניה שקטה, ואין שינוי ברעש המנוע או בעבודתו החלקה.

לעומת זו כבר קרו מקרים של התקנות חובבניות ששיבשו את פעולת המנוע וגרמו נזק.

יש לשער שמקרים אלה נגרמו בעבר כתוצאה מהיעדר העיגון בחוק של ענף ההסבה, או במילים אחרות "פיראטיות".הסכנה הכי גדולה טמונה בהיעדר פיקוח מתאים על הנושא.

עם כניסת מערכות הגז לשוק הישראלי בגלוי ובאופן חוקי,יכול צרכן הגפ"ם להיות רגוע.



מבחינת ביצועים יש לבנזין יתרון לא גדול על גפ"ם. בתאוצה מהמקום או בשיוט לא מרגישים בהבדל. לעומת זאת בתאוצות ארוכות ההבדל מתחיל להיות מורגש. לצורך המחשה: בתאוצה מ-0 ל100 נמדדו 2.5 שניות הפרש לטובת הנעת הבנזין, ולרעת הגפ"ם.



ומה עם כסף ?

אז ככה: עלות התקנת המערכת שעורכת כ5-6 שעות נעה בסביבות ה6,500-8,000 ₪ לפני מע"מ. אין צורך בתשלום נוסף לאגרת הרישוי, ועלות הביטוח נשארת כשהייתה.

(קחו בחשבון עוד שעות אחדות של תיזוזים למשרד הרישוי ולמנהלות השונות).

מחיר ליטר גפ"ם שווה למחצית מחיר ליטר בנזין. ליטר גז עולה כ-2.5 ₪, וליטר בנזין עולה קצת יותר מ-6. בשתי סוגי ההנעות יצרוך הרכב כמעט את אותה כמות הדלק עבור אותו מרחק, עם יתרון קטן לבנזין. ליתר דיוק: 2-3% הפרש במערכת טובה, ועד 10% הפרש למערכת גז באיכות ירודה, או כזו שאינה מכווננת בצורה אופטימלית. אם ניקח רכב ממוצע שגומע 10 קילומטרים לכל ליטר דלק הרי שנסיעת קילומטר אחד בבנזין עולה שקל לערך, בעוד עלות נסיעת קילומטר אחד בגז היא כ-55 אגורות.

צרכן גפ"ם שנוסע 15,000 קילומטר בשנה (מרחק ממוצע) יחסוך קרוב ל7,000 ₪ לשנה, ומכאן שביכולתו להחזיר את עלות ההתקנה כבר לאחר שנה. נהגים הנוסעים מרחק גדול יותר, חסכונם יגדל בהתאמה.

קישור מומלץ לאתר משרד התשתיות ובו הסבר על חישוב מחירי הבנזין והגפ"ם-

http://www.mni.gov.il/mni/Energy/Fuel/F ... efault.htm



ומה עם רכב דיזל?

גם רכבי דיזל מתאימים להסבה למערכת גפ"ם. מחיר הדיזל (בהנחה שהרכב צורך ליטר לכל 10 קילומטרים) עומד על כ-45 אגורות לקילומטר, אבל כשמחשבים את האגרה השנתית לרכבי דיזל הוא הופך ליותר יקר מאופציית הגז. לסיכום – החיסכון להסבת מנוע דיזל להנעה בגז הוא קטן יותר מאשר הסבה של מנוע בנזין, ועלות ההתקנה גבוהה מאוד.




ומה עם איכות הסביבה?

רכב בנזין המונע בגז מזהם כ-20% פחות מכפי שהיה מזהם במצב עבודה על בנזין.

יתרון גדול יותר לטובת הנעת הגז קיים בערכי פליטת החנקן דו-חמצני (N2O). תרכובת זו הינה רעילה במיוחד, וגורמת לאובך, גשם חומצי, ולגירוי רירי ברקמות הגוף.

רכב מונע גז פולט רק כ-12% (N2O) מפליטת מנוע בנזין, וכ-5% אחוז מפליטת מנוע דיזל דומה. זאת הסיבה שבזכותה מסבסדות ממשלות מסוימות את התקנת המערכת, ושומרות על מחירי גז בסביבת ה-50% ממחירי הבנזין.

חשוב לציין, שמכיוון שפליטת הפיח נמוכה כל כך, המנוע נשאר נקי הרבה יותר. כך כל מרווחי הטיפול גדלים משמעותית עד כפליים מהמקוריים, והחלפת פילטרים, מזרקים, מצתים, ושמנים נעשית בפרקי זמן גדולים יותר.



לסיכום נאמר שהמצב כרגע מאוד מורכב. גם הצרכן שירצה לבצע את ההסבה יתקל בקשיים ויצטרך לעבור תלאות, של בירוקרטיה מתסכלת, שמקורה הוא שילוב של 4 משרדי ממשלה (תשתיות, תחבורה, אוצר, ואיכות הסביבה). בנוסף קיימת בעיה אחרת:

אנשים נרתעים מהסבת רכבם לגז משום שקיים מחסור בתחנות תדלוק. עובדה זו עוצרת את התפתחות מעגל צרכני הגפ"ם, ולכן ספקי הגז אינם מקימים עוד תחנות תדלוק.

עד סוף שנת 2005 יהיו בארץ ישראל, כך הובטח, 25 תחנות תדלוק רשמיות ומאושרות, הפרוסות בכל אזורי הארץ. כרגע "חורכים" את כבישי ארצנו כ500 צרכני גפ"ם חוקיים, וכ2,000 צרכנים פיראטיים (הערכה גסה).

מי ייתן ויגיע היום בו רכבי הבנזין יהפכו זולים וידידותיים לסביבה, וגם ענף הספורט המוטורי יהיה חוקי, ואז נראה תיירים מכל העולם נוהרים אלינו לצפות

ב "Holy-land Rally" .



תהנו ותגיבו!!!!!!


חזור למעלה
 פרופיל אישי  
 

הצג הודעות החל מה:  מיין לפי  

עמוד ראשי » פורומים - דיון, פנאי, תמיכה והעשרת חווית המשתמש » פורום מוטוריקה

עמוד 1 מתוך 1 [ 8 הודעות ]
פרסם נושא חדש הגב לנושא



עבור ל:  

***מהפכת הגז במכוניות (כתבה)***


היכל התהילה | דירוגים | הצוות
צור קשר | תנאי שימוש | רדיו מזרחית | מילים לשירים | חדשות המוסיקה | מוסיקה מזרחית | שירים במזרחית
Powered By PHPBB Copyright Noshmim Mizrahit 2003-2011 © All right reserved
שיווק הפרסומות באתר זה מופעל על ידי @.מ.י - שירותי מדיה וסליקה באינטרנט
רוצה לפרסם באתר זה? שלח אלינו מייל לקבלת הצעה משתלמת במיוחד