נושמים מזרחית
שלום אורח, הרשמה לפורום | הוסף למועדפים
שם משתמש
סיסמה
זכור אותי | שכחתי סיסמה

דבר תורה - פרשת וישלח F2H הורדה ישירה מילים צלצול פלייבק רמיקס יוטיוב

עמוד ראשי חדשות המוסיקה מילים לשירים
עמוד ראשי » פורומים - דיון, פנאי, תמיכה והעשרת חווית המשתמש » פורום נושמים יהדות




עמוד 1 מתוך 1 [ הודעה אחת ]
פרסם נושא חדש הגב לנושא

דבר תורה - פרשת וישלח

מחבר הודעה
 נושא ההודעה: דבר תורה - פרשת וישלח
הודעהפורסם: 13 דצמבר 2024, 02:29 
מנותק
מנכ"ל
מנכ"ל
סמל אישי של המשתמש

הצטרף: 30 יוני 2003, 12:43
הודעות: 93863
לייקים: 8485 אוהבים
פידבקים: 0 (0%)



בס"ד

השבת בע"ה נקרא את פרשת "וישלח" (בראשית)





ברכת ה' את יעקב - ומשמעות הברכה.

במסגרת הברכה שיעקב זוכה לקבל, הקב"ה משנה את שמו של יעקב - ל"ישראל"

רש"י מתייחס למילה "עוד": "וַיֵּרָא אֱלֹהִים אֶל-יַעֲקֹב עוֹד"
הוסיף הכתוב את המילה "עוד" לפי שעתה ה' התגלה ליעקב פעם שנייה "במקום הזה",
פעם אחת כשיעקב הלך לפדן ארם, ופעם שניה בשובו מפדן ארם.
כלומר : יעקב התברך פעמיים.

עתה ה' ברך אותו בברכת אבלים על מות אמו.
ואילו הברכה של 'פְּרֵה וּרְבֵה' היא ברכה בפני עצמה.

משמעות השם שיעקב קיבל מה':
"..כִּי אִם-יִשְׂרָאֵל יִהְיֶה שְׁמֶךָ, וַיִּקְרָא אֶת-שְׁמוֹ, יִשְׂרָאֵל.."

שם יעקב הוא מלשון 'עָקֵב' שפרושו: אדם הבא במארב,
"עָקְבָה" (במעקב) כדי להוציא דבר מסוים מהזולת במרמה.
כדברי עשיו: "הֲכִי קָרָא שְׁמוֹ יַעֲקֹב, וַיַּעְקְבֵנִי זֶה פַעֲמַיִם" (להלן כ"ז, ל"ו)

ואילו השם: "ישראל" הוא לשון : 'שר ונגיד'
הקב"ה מדגיש: "אֲנִי אֵל שַׁדַּי"
הכוונה: אני כדאי וראוי לברך, לפי שהברכות שלי הן, ולכן בידי לקיים אותן.

הברכה: 'פְּרֵה וּרְבֵה' -
נאמרה ליעקב למרות שהיו לו כבר אחד עשר שבטים.
אך ברכה זו נאמרה על שם שעדיין לא נולד בנימין, ואף על פי שאז כבר התעברה רחל ממנו.
שהרי הוא נולד מיד אחר מכן.
בכל אופן, גם על הלידה עצמה נכון להגיד: 'פְּרֵה וּרְבֵה'.

רש"י מדגיש כי המילים: "פְּרֵה וּרְבֵה--גּוֹי וּקְהַל גּוֹיִם",
'גוי' - זה בנימין שעתיד להיוולד,
שכל אחד מן השבטים נקרא: 'גוי' (עַם) בפני עצמו.

הכוונה במילה: "גּוֹיִם":
עוד שני גויים (עמים, שבטים) עתידים לצאת ממך, ולמרות שלא נולדו לו בנים אחרי בנימין,
התברך יעקב שמבניו נולדו לו כבר עוד שני שבטים והם: מנשה ואפרים,
שעתידים לצאת מיוסף והם נמנים במניין השבטים להיחשב כשני שבטים לעצמם.

"וּמְלָכִים, מֵחֲלָצֶיךָ יֵצֵאוּ": הכוונה לשאול המלך, ובנו איש בושת.

ה"נתיבות שלום" שואל שאלה מעניינת:
ליעקב ה' קורא עתה בשם "ישראל" וגם לאברם ה' שינה את השם ל:"אברהם"

נאמר בגמרא (מסכת ברכות י"ג):
"כל הקורא לאברהם - אברם עובר על מצוות עשה, שנאמר:
"וְלֹא יִקָּרֵא עוֹד אֶת שִׁמְךָ אַבְרָם וְהָיָה שִׁמְךָ אַבְרָהָם כִּי אַב הֲמוֹן גּוֹיִם נְתַתִּיךָ" (בראשית י"ז, ה')

אך מקשים בגמרא ושואלים: גם ביעקב נאמר: "..לֹא-יִקָּרֵא שִׁמְךָ עוֹד יַעֲקֹב, כִּי אִם-יִשְׂרָאֵל יִהְיֶה שְׁמֶךָ"
ולמרות זאת ה' מזכיר גם את השם יעקב?
"וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים לְיִשְׂרָאֵל בְּמַרְאֹת הַלַּיְלָה וַיֹּאמֶר יַעֲקֹב ,יַעֲקֹב וַיֹּאמֶר הִנֵּנִי... אַל-תִּירָא מֵרְדָה מִצְרַיְמָה," (להלן מ"ו, ב'-ג')

אם כן מדוע ליעקב נשאר גם השם "יעקב"?
והקורא לו בשם "יעקב" אינו עובר על מצוות "עשה" - כמו באברהם?
ומדוע אברהם ויצחק נקראו בשם אחד ויעקב בשני שמות: "יעקב" ,"ישראל"?

אלא ההסבר הוא:
יעקב - מורה על העבודה בשעת התגברות על יצר הרע, כמו שנאמר: "וְיָדוֹ אֹחֶזֶת בַּעֲקֵב עֵשָׂו",
עקב עשיו הוא מדור התאוות ויעקב מתגבר על התאוות על ידי מידת היראה.

השם ישראל- אותיות ל"י רא"ש:
רומז על העבודה בזמן שניגש לעסוק בתורה ובעבודת ה' שאז צריך לקיים "ויגבה ליבו בדרכי ה' "

וכן 'ישראל' - אותיות יש"ר א"ל:
א"ל - זה מידת החסד וחסד הוא אהבה,
לכן שני השמות יעקב וישראל הם כנגד אהבה ויראה.

מכאן: שתחילה יש לעבוד את ה' במידת היראה
ואחר כך להתקדם לדרגה גבוהה יותר והיא אהבת ה'. כנאמר:
"רֵאשִׁית חָכְמָה יִרְאַת יְהוָה שֵׂכֶל טוֹב לְכָל עֹשֵׂיהֶם תְּהִלָּתוֹ עֹמֶדֶת לָעַד" (תהלים קי"א, י')



קרדיט:
אהובה קליין





שבת שלום.


לעילוי נשמת רבינו ועטרת ראשנו הגר"ע יוסף בן ג'ורג'יה זצוק"ל

לעילוי נשמת מרן הרב החכם חיים שלום כהן זצוק"ל

לעילוי נשמת הרב שמעון בעדני זצוק"ל

לעילוי נשמת הגראי"ל הרב אהרן יהודה לייב שטיינמן זצוק"ל

לעילוי נשמת האדמו"ר מקאליב, הרב מנחם מנדל טאוב זצ"ל

לעילוי נשמתם של כל היהודים אשר נרצחו בפעולות הטרור והאיבה הי"ד

לעילוי נשמת חללי מערכות ישראל.




לעילוי נשמתם של כל הנרצחים היהודים וחללי מערכות ישראל במלחמת "חרבות ברזל", הי"ד.


לעילוי נשמת ליאור פרחי ז"ל

לעילוי נשמת ניסן סימן טוב ז"ל

לעילוי נשמת ארנון חיים חגיגי ז"ל


ולרפואת :
כל חולי עמו ישראל !


זמני השבת:
http://www.yeshiva.org.il/calendar


חזור למעלה
 פרופיל אישי  
 

הצג הודעות החל מה:  מיין לפי  

עמוד ראשי » פורומים - דיון, פנאי, תמיכה והעשרת חווית המשתמש » פורום נושמים יהדות

עמוד 1 מתוך 1 [ הודעה אחת ]
פרסם נושא חדש הגב לנושא


מנהל: צוות: דת ואמונה


עבור ל:  

דבר תורה - פרשת וישלח


היכל התהילה | דירוגים | הצוות
צור קשר | תנאי שימוש | רדיו מזרחית | מילים לשירים | חדשות המוסיקה | מוסיקה מזרחית | שירים במזרחית
Powered By PHPBB Copyright Noshmim Mizrahit 2003-2011 © All right reserved
שיווק הפרסומות באתר זה מופעל על ידי @.מ.י - שירותי מדיה וסליקה באינטרנט
רוצה לפרסם באתר זה? שלח אלינו מייל לקבלת הצעה משתלמת במיוחד