נושמים מזרחית
שלום אורח, הרשמה לפורום | הוסף למועדפים
שם משתמש
סיסמה
זכור אותי | שכחתי סיסמה

דבר תורה - פרשת בשלח (שבת שירה) F2H הורדה ישירה מילים צלצול פלייבק רמיקס יוטיוב

עמוד ראשי חדשות המוסיקה מילים לשירים
עמוד ראשי » פורומים - דיון, פנאי, תמיכה והעשרת חווית המשתמש » פורום נושמים יהדות




עמוד 1 מתוך 1 [ הודעה אחת ]
פרסם נושא חדש הגב לנושא

דבר תורה - פרשת בשלח (שבת שירה)

מחבר הודעה
 נושא ההודעה: דבר תורה - פרשת בשלח (שבת שירה)
הודעהפורסם: 26 ינואר 2024, 01:18 
מנותק
מנכ"ל
מנכ"ל
סמל אישי של המשתמש

הצטרף: 30 יוני 2003, 12:43
הודעות: 93813
לייקים: 8276 אוהבים
פידבקים: 0 (0%)



בס"ד

השבת בע"ה נקרא את פרשת "בשלח" (שמות)

שבת זו גם נקראת "שבת שירה"




שבת בה אנו קוראים את פרשת "בשלח" נקראת "שבת שירה",
מהטעם שמשה ועם ישראל שרו את שירת הים אחרי נס קריעת ים סוף וטביעת רודפיהם המצרים בים.
על פי הלוח העברי, "שבת שירה" נקראת בימים הסמוכים לט"ו בשבט.




אלוקים מונע מישראל לעבור דרך ארץ פלישתים.

נאמר: "וַיְהִי, בְּשַׁלַּח פַּרְעֹה אֶת-הָעָם, וְלֹא-נָחָם אֱלֹהִים דֶּרֶךְ אֶרֶץ פְּלִשְׁתִּים, כִּי קָרוֹב הוּא" (שמות, יג, יז)

אומרים חכמים במסכת מגילה [י, ע"ב] :"כל מקום שנאמר "ויהי" אינו אלא לשון צער"
השאלה המתבקשת היא: באיזה צער מדובר?
הרי עצם יציאת עם ישראל מגלות לחירות - דבר משמח מאד.
אלא שהמילה: "ויהי" באה לתאר אכזבה ותסכול שבני ישראל עדיין לא הגיעו לרצון ולהבנה
שיש להשתחרר מהשעבוד הארוך במצרים אל החופש.

הרי כל עשרת המכות שהקב"ה הנחית על מצרים
מטרתם הייתה לטעת בקרב עם ישראל את האמונה החזקה בקב"ה, אלוקי אברהם יצחק ויעקב,
אשר תמיד עומד לצידם ואינו נוטש אותם וגם את התשוקה העזה לחירות,
אך מצער מאד שמטרות אלו לא הושגו.

כל זה למרות העובדה שהם ראו את כל הניסים, הם אינם יוצאים משאיפתם הטבעית להשתחרר מכבלי העבדות,
אלא פרעה שילח אותם ממצרים, ולכן הצער מתבטא במילה: "ויהי"

הרב אליהו שלזינגר - בספרו: "אלה הדברים" מביא הסבר מעניין לעניין הצער,
מתברר כי היו שתי כיתות בתוך בני ישראל בצאתם ממצרים.
קבוצה אחת:
הייתה חזקה באמונה בקב"ה והאמינה בה' ובמשה עבדו, שיביאו את הגאולה המיוחלת,
לכן התכוננו לפי צווי ה' ליציאה ממצרים.
קבוצה זו מכונה בשם: "בני ישראל".

הקבוצה השנייה:
הייתה שקועה בעבדות, השלימה עם המצב ובכלל לא האמינה בגאולה הקרובה.
קבוצה זו מכונה בשם: "העם" .
ולכן נאמר על כת זו: "ויהי בשלח פרעה את העם" .

בעל הטורים מסביר כי קבוצה זו היא הערב רב שיצאו יחד עם ישראל.
לכן התורה מדגישה:
"ולא נחם אלוקים דרך ארץ פלישתים כי קרוב הוא כי אמר אלוקים פן ינחם העם בראותם מלחמה ושבו מצרימה"
החשש הוא מ"העם" שבראותם מלחמה יחליטו לשוב חזרה למצרים.
לכן הקב"ה שינה את המסלול: "ויסב אלוקים את העם דרך המדבר ים סוף"
כדי שאותה קבוצה המכונה בשם "עם" לא תשוב למצרים,
אך לגבי בני ישראל נאמר: "וחמושים עלו בני ישראל מארץ מצרים"
זוהי הקבוצה השנייה שהיו בעלי אמונה חזקה בקב"ה
והיו מצוידים עם סוגים שונים של נשק במטרה לצאת מהגלות המצרית.
יוסף השביע את בני ישראל שיעלו את עצמותיו ממצרים אל הארץ ולא פנה אל "העם"
כפי שהכתוב מציין: "וייקח משה את עצמות יוסף עמו כי השבע השביע את בני ישראל לאמור,
פקוד יפקוד אלוקים אתכם והעליתם את עצמותי מזה אתכם"
יוסף סמך על "בני ישראל" ולא על ה"עם" .

נאמר: "ובני ישראל יוצאים ביד רמה"
גם כאן אין מדובר בעם, אלא בקבוצה הטובה: בני ישראל.
כאשר פרעה מתקרב אליהם, מי נושא תפילה אל ה'? בני ישראל ולא העם
כפי שהתורה מציינת: "ויצעקו בני ישראל אל ה' "
אין העם צועק היות והוא מיואש, אלא בני ישראל התופסים את אומנות אבותיהם ומתפללים לה' ",
בהמשך הכתוב מתאר: "ויבואו בני ישראל בתוך הים ביבשה"
מי הנכנסים במסירות נפש לים? אלו בני ישראל כמובן.

בשירה השתתפו משה ובני ישראל ולא העם.

מטעם זה הגאולה הייתה קשה, עקב חוסר האחדות של בני ישראל והיותם מפולגים בדעותיהם.
לכן אין פלא, אפוא שהכתוב פותח במילה: "ויהי" - לשון צער.

ספורנו מסביר: למרות כוונת ה' להוליך את בני ישראל להר סיני לקבל את התורה ומשם לארץ ישראל,
כמו שנאמר: "וְלָקַחְתִּי אֶתְכֶם לִי לְעָם,....... וְהֵבֵאתִי אֶתְכֶם, אֶל הָאָרֶץ" (שמות ו, ז-ח)

מכל מקום, הכוונה עתה הייתה להובילם דרך ים סוף
כי לא הייתה דרך יותר מתאימה המיועדת להטביע את פרעה וחילו מאשר ים סוף,
והנה דרך פלישתים, היא הדרך הקצרה ביותר ממצרים לים סוף.
אלוקים לא רצה שילכו באותה הדרך שהיא הקצרה ביותר והקרובה למצרים
משום ששם היו רבים עוברי הדרך לכיוון מצרים, והיו יכולים לספר למצרים,
ועוברי הדרך ממצרים יספרו לעם שפרעה רודף אחריהם
ואז העם היה יכול להיבהל ולשוב דרך קצרה זו למצרים.
לכן הוביל אותם ה' לים סוף דרך המדבר, דרך אשר לא עבר בה איש!


קרדיט:
אהובה קליין






שבת שלום.


לעילוי נשמת רבינו ועטרת ראשנו הגר"ע יוסף בן ג'ורג'יה זצוק"ל

לעילוי נשמת מרן הרב החכם חיים שלום כהן זצוק"ל

לעילוי נשמת הרב שמעון בעדני זצוק"ל

לעילוי נשמת הגראי"ל הרב אהרן יהודה לייב שטיינמן זצוק"ל

לעילוי נשמת האדמו"ר מקאליב, הרב מנחם מנדל טאוב זצ"ל

לעילוי נשמתם של כל היהודים אשר נרצחו בפעולות הטרור והאיבה הי"ד

לעילוי נשמת חללי מערכות ישראל.


לעילוי נשמתן של נרצחות הפיגוע בבקעה:
לאה (לוסי) די ז"ל הי"ד, רינה די ז"ל הי"ד, מאיה די ז"ל הי"ד

לעילוי נשמתה של ההרודה זמן מבצע "מגן וחץ" ברחובות:
אינגה אברמיאן

לעילוי נשמת הנרצח בפיגוע בשומרון:
מאיר תמרי ז"ל הי"ד

לעילוי נשמת הנרצחת בפיגוע במסעדת "סבארו" ירושלים:
חנה טובה פיינר נחנברג ז"ל הי"ד

לעילוי נשמת הנרצחים בפיגוע על גבול מצרים:
סמל ליה בן נון ז"ל הי"ד, סמ"ר אורי יצחק אילוז ז"ל הי"ד, סמ"ר אוהד דהן ז"ל הי"ד

לעילוי נשמת נרצחי הפיגוע סמוך לעלי:
הראל מסעוד ז"ל הי"ד, אלישע אנטמן ז"ל הי"ד, נחמן שמואל מורדוף ז"ל הי"ד, עופר פיירמן ז"ל הי"ד

רס"ל דוד יהודה יצחק ז"ל הי"ד

סמ"ר שילה יוסף אמיר ז"ל הי"ד

לעילוי נשמת הנרצח בפיגוע בתל אביב:
חן אמיר ז"ל הי"ד

לעילוי נשמתם של נרצחי הפיגוע בחוארה:
שי סיילאס ניגרקר, ז"ל הי"ד, אביעד ניגרקר ז"ל הי"ד

לעילוי נשמת הנרצחת בפיגוע ברעננה:
עדנה בלושטיין ז"ל הי"ד

לעילוי נשמתם של כל הנרצחים היהודים וחללי מערכות ישראל במלחמת "חרבות ברזל", הי"ד.


לעילוי נשמת ניסן סימן טוב ז"ל

לעילוי נשמת ארנון חיים חגיגי ז"ל


ולרפואת :
כל חולי עמו ישראל !


זמני השבת:
http://www.yeshiva.org.il/calendar


חזור למעלה
 פרופיל אישי  
 

הצג הודעות החל מה:  מיין לפי  

עמוד ראשי » פורומים - דיון, פנאי, תמיכה והעשרת חווית המשתמש » פורום נושמים יהדות

עמוד 1 מתוך 1 [ הודעה אחת ]
פרסם נושא חדש הגב לנושא


מנהל: צוות: דת ואמונה


עבור ל:  

דבר תורה - פרשת בשלח (שבת שירה)


היכל התהילה | דירוגים | הצוות
צור קשר | תנאי שימוש | רדיו מזרחית | מילים לשירים | חדשות המוסיקה | מוסיקה מזרחית | שירים במזרחית
Powered By PHPBB Copyright Noshmim Mizrahit 2003-2011 © All right reserved
שיווק הפרסומות באתר זה מופעל על ידי @.מ.י - שירותי מדיה וסליקה באינטרנט
רוצה לפרסם באתר זה? שלח אלינו מייל לקבלת הצעה משתלמת במיוחד