נושמים מזרחית
שלום אורח, הרשמה לפורום | הוסף למועדפים
שם משתמש
סיסמה
זכור אותי | שכחתי סיסמה

דבר תורה - פרשת מצורע (שבת הגדול) + זמני שבת F2H הורדה ישירה מילים צלצול פלייבק רמיקס יוטיוב

עמוד ראשי חדשות המוסיקה מילים לשירים
עמוד ראשי » פורומים - דיון, פנאי, תמיכה והעשרת חווית המשתמש » פורום נושמים יהדות




עמוד 1 מתוך 1 [ הודעה אחת ]
פרסם נושא חדש הגב לנושא

דבר תורה - פרשת מצורע (שבת הגדול) + זמני שבת

מחבר הודעה
 נושא ההודעה: דבר תורה - פרשת מצורע (שבת הגדול) + זמני שבת
הודעהפורסם: 07 אפריל 2022, 16:48 
מנותק
מנכ"ל
מנכ"ל
סמל אישי של המשתמש

הצטרף: 30 יוני 2003, 12:43
הודעות: 93805
לייקים: 8247 אוהבים
פידבקים: 0 (0%)



בס"ד

השבת בע"ה נקרא את פרשת "מצורע" (חומש ויקרא)

שבת זו גם מכונה "שבת הגדול" (השבת שלפני חג הפסח)




"זֹאת תִּהְיֶה תּוֹרַת הַמְּצֹרָע בְּיוֹם טָהֳרָתוֹ... וּבַיּוֹם הַשְּׁמִינִי יִקַּח שְׁנֵי כְבָשִׂים...
וְלָקַח הַכֹּהֵן אֶת הַכֶּבֶשׂ הָאֶחָד וְהִקְרִיב אֹתוֹ לְאָשָׁם...
וְשָׁחַט אֶת הַכֶּבֶשׂ בִּמְקוֹם אֲשֶׁר יִשְׁחַט אֶת הַחַטָּאת וְאֶת הָעֹלָה"

(ויקרא יד, ב-יג)

ביום השמיני לטהרתו מביא המצורע מספר קורבנות, וביניהם כבש אחד לקרבן אשם, המשלימה את טהרתו.
קורבן זה נשחט אף הוא מצפון למזבח, ככל קורבני האשמות, שדינם הושווה לקורבנות חטאת ועולה, הנשחטים אף הם בצפון.
אלא שאם היינו זוכרים את האמור בפרשת "צו", לבטח היינו שואלים את ששאלו כאן חז"ל ובעקבותיהם רש"י בפרשתנו:
הלא דין זה כתוב כבר במפורש, בפרשה הכללית של קורבן אשם (ויקרא ז, ב):
"בִּמְקוֹם אֲשֶׁר יִשְׁחֲטוּ אֶת הָעֹלָה יִשְׁחֲטוּ אֶת הָאָשָׁם",
כלומר, קיים כבר פסוק שמשווה בין מקום שחיטת האשם והעולה, ומדוע שב הכתוב ושנה הלכה זו באשם מצורע?
אין התורה חוזרת סתם על פסוקים.
אומנם רש"י הביא כאן את תירוצם של חז"ל, אך אם מותר, נאמר בעזרת ה' רעיון נוסף,
על דרך שאמרו חז"ל ששבעים פנים לתורה (במדבר רבה יג, טו).

ראשית, יש להבין מהו באמת טעם הלכה זו?
מדוע נקבע שקרבן העולה נשחט דווקא בצפון המזבח, ולא בכל שטח העזרה?

עונה הגמרא: כדי להסוות את החוטאים.
העולה נשחטת דווקא בצפון, כדי שהשוחט קורבן אשם או חטאת באותו מקום, יראה כאילו שוחט את קורבן העולה.
הבאים לעזרה שיראוהו מקריב בצפון, יחשבו שמן הסתם מביא הוא קורבן עולה ולא קורבן אשם שבא לכפר על חטא שעשה (סוטה לב, ב).
רק הכוהנים העוסקים בהקרבת הקורבן, צריכים לדעת איזה קורבן בדיוק לפניהם -
הן לשם הכוונות הדרושות, והן כדי לבצע את פרטי הדינים המיוחדים לכל קורבן,
אבל אנשים אחרים, אינם צריכים לדעת שאדם זה חטא.

התורה שבה והדגישה שקרבן אשם נשחט בצפון המזבח,
והדגשתה באה דווקא באשם מצורע, כדי ללמד שאפילו את המצורע אסור להעמיד בסכנת הבושה.
גם קורבן המצורע, חייב להישחט במקום בו איש לא יבחין שאדם זה חטא.
הצורך בנתינת דגש זו באה דווקא בקרבן אשם שמביא המצורע שכשל וחטא באחד מהחטאים החמורים ביותר והוא - לשון הרע,
שחז"ל התייחסו בחומרה קיצונית והתבטאו בחריפות על עוון חטא לשון הרע,
ובין השאר הישוו חז"ל את החוטא בלשונו, לאדם העובר על גילוי עריות, שפיכות דמים ועבודה זרה גם יחד (ערכין טו, ב).
במקום אחר הגדילו ואמרו, שלשון הרע אפילו חמור משלושת חטאים אלה יחדיו,
ולכן לא היינו חושבים שאם אדם כזה יעמוד בסכנת בושה זה כל כך נורא.

לכן דווקא בקרבן אשם המצורע רצו חז"ל להדגיש לנו את החובה שלא לבייש עוברי עבירה.
רוצה התורה ללמד אותנו עיקרון חשוב -
שמירה קפדנית על כבודו של צלם אלוקים בכלל, ושל איש ישראל בפרט (אבות ג, יד):
"חִבָּה יְתֵרָה נוֹדַעַת לוֹ שֶׁנִּבְרָא בְצֶלֶם" -
התורה דואגת שלא תיווצר אפילו אפשרות לפגיעה בכבודו ושמישהו יגלה שמקריב זה חטא.


קרדיט:
הרב יוסף אליהו שליט"א, מהספר: "שיחות לספר ויקרא", משנת הרב אביגדור הלוי נבנצל שליט"א
(הביא: אלון)






שבת הגדול

השבת הקרובה נקראת גם "שבת הגדול".
כך מכונה השבת שלפני חג הפסח.

מדוע נקראת שבת זו שבת הגדול?

אחד ההסברים הוא שהשבת האחרונה של ישראל במצרים הייתה בעשירי בניסן,
חמישה ימים לפני הגאולה ובה הם נצטוו במצווה הראשונה והיא נהגה רק לשעה ולא לדורות:
"בעשור לחודש הזה...ויקחו להם איש שה לבית אבות שה לבית" - מצווה להכין את השה לפסח ארבעה ימים לפני שחיטתו.
בני ישראל לקחו את השה וקשרו אותו לכרעי המיטה והמצרים שאלו אותם לפשר הדבר, וענו להם ישראל שזה לצורך קורבן פסח
ונעשה נס גדול והיו המצרים בעלי שיניים קהות של ששוחטים את אלוהיהם ולא יכלו להגיד להם דבר.
ועוד שהמצרים ידעו שישראל שומרים את השבת ולא מתעסקים בבעלי חיים בשבת,
וכששאלו את ישראל על הדבר נוצרה סכנה לישראל והשבת שמרה עליהם.
על הניסים הגדולים האלה בשבת היא נקראת "שבת הגדול".

הסבר נוסף לשם זה של השבת הוא בהקשר להפטרה של השבת שלפני פסח בה קוראים מהנביא מלאכי
ובה יש את בשורת הגאולה הראשונה שהייתה בשבת האחרונה טרם יציאתם ממצרים.
ההפטרה חותמת בפסוק "הִנֵּה אָנֹכִי שֹׁלֵחַ לָכֶם אֵת אֵלִיָּה הַנָּבִיא לִפְנֵי בּוֹא יוֹם ה' הַגָּדוֹל וְהַנּוֹרָא".

הסבר שלישי מאוחר יותר הוא שקראו לשבת שלפני יום טוב הראשון של פסח "שבת הגדול" כתוצאה ממחלוקת,
לומר שמיד אחריה באה שבת נוספת, היינו יו"ט הראשון של פסח,
אלא שזו – שבת , גדולה יותר מהשבת הנוספת שהיא היום טוב הראשון.





שבת שלום.


לעילוי נשמת רבינו ועטרת ראשנו הגר"ע יוסף בן ג'ורג'יה זצוק"ל

לעילוי נשמת הגראי"ל הרב אהרן יהודה לייב שטיינמן זצוק"ל

לעילוי נשמת האדמו"ר מקאליב, הרב מנחם מנדל טאוב זצ"ל

לעילוי נשמתם של כל היהודים אשר נרצחו בפעולות הטרור והאיבה הי"ד

לעילוי נשמתם של הרוגי האסון במירון ז"ל

לעילוי נשמתם של הרוגי מבצע "שומר החומות" הי"ד:
סמ"ר עומר טביב, עידו אביגל, לאה יום טוב, נלה גורביץ'

לעילוי נשמת סמ"ר בראל אחיה חדריה שמואלי בן הי"ד

לעילוי נשמת אליהו דוד קיי הי"ד

לעילוי נשמת יהודה דימנטמן הי"ד

לעילוי נשמתם של רס"ן אופק אהרון ז"ל, רס"ן איתמר אלחרר ז"ל

לעילוי נשמתם של נרצחי הפיגוע בבאר שבע הי"ד:
הרב משה קרביצקי, מנחם יחזקאל מנוחין, לורה יצחק, דוריס יחבס
לעילוי נשמתם של נרצחי הפיגוע בחדרה הי"ד:
רש"ט יזן פלאח ז"ל והלוחמת רש"ט שיראל אבוקרט ז"ל
לעילוי נשמתם של נרצחי הפיגוע בבני ברק הי"ד:
רס"מ אמיר חורי ז"ל, יעקב ישראל שלום ז"ל, הרב אבישי יחזקאל ז"ל
לעילוי נשמתם של נרצחי הפיגוע בתל אביב הי"ד:
תומר מורד ז"ל, איתם מגיני ז"ל, ברק לופן ז"ל

ולרפואת :
כל חולי עמו ישראל !


זמני השבת:
http://www.yeshiva.org.il/calendar


חזור למעלה
 פרופיל אישי  
 

הצג הודעות החל מה:  מיין לפי  

עמוד ראשי » פורומים - דיון, פנאי, תמיכה והעשרת חווית המשתמש » פורום נושמים יהדות

עמוד 1 מתוך 1 [ הודעה אחת ]
פרסם נושא חדש הגב לנושא


מנהל: צוות: דת ואמונה


עבור ל:  

דבר תורה - פרשת מצורע (שבת הגדול) + זמני שבת


היכל התהילה | דירוגים | הצוות
צור קשר | תנאי שימוש | רדיו מזרחית | מילים לשירים | חדשות המוסיקה | מוסיקה מזרחית | שירים במזרחית
Powered By PHPBB Copyright Noshmim Mizrahit 2003-2011 © All right reserved
שיווק הפרסומות באתר זה מופעל על ידי @.מ.י - שירותי מדיה וסליקה באינטרנט
רוצה לפרסם באתר זה? שלח אלינו מייל לקבלת הצעה משתלמת במיוחד