נושמים מזרחית
שלום אורח, הרשמה לפורום | הוסף למועדפים
שם משתמש
סיסמה
זכור אותי | שכחתי סיסמה

דבר תורה - פרשת בֹּא + זמני שבת F2H הורדה ישירה מילים צלצול פלייבק רמיקס יוטיוב

עמוד ראשי חדשות המוסיקה מילים לשירים
עמוד ראשי » פורומים - דיון, פנאי, תמיכה והעשרת חווית המשתמש » פורום נושמים יהדות




עמוד 1 מתוך 1 [ הודעה אחת ]
פרסם נושא חדש הגב לנושא

דבר תורה - פרשת בֹּא + זמני שבת

מחבר הודעה
 נושא ההודעה: דבר תורה - פרשת בֹּא + זמני שבת
הודעהפורסם: 06 ינואר 2022, 17:05 
מחובר
מנכ"ל
מנכ"ל
סמל אישי של המשתמש

הצטרף: 30 יוני 2003, 12:43
הודעות: 93806
לייקים: 8248 אוהבים
פידבקים: 0 (0%)



בס"ד

השבת בע"ה נקרא את פרשת "בֹּא" [בא, בוא] (חומש שמות)




משה מתעקש לפני פרעה בבקשותיו:
"וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה, בִּנְעָרֵינוּ וּבִזְקֵנֵינוּ נֵלֵךְ; בְּבָנֵינוּ וּבִבְנוֹתֵנוּ בְּצֹאנֵנוּ וּבִבְקָרֵנוּ, נֵלֵךְ--כִּי חַג-יְהוָה, לָנוּ".

[בראשית, פרק י, פסוק ט]

"נועם אלימלך" מסביר:
"אם אדם מביא איתו את שנות נעוריו הריהו יכול לילך ולעלות בזקנותו,
על ידי "נערינו" אפשר להיות בבחינת הולך גם ב"זקנינו" לפי שאפשר לומר: אשרי ילדותנו שלא ביישה את זקנותנו.
כלומר: אם בסיס ילדותו של אדם הוא ערכי וחיובי,
על בסיס זה הוא בונה אישיות טובה שהולכת עם הזמן ומשתבחת עם השנים וגם בזקנותו.

"ספרי דרוש" מבהיר:
פרעה כבר הגיע לידי הסכמה שהמבוגרים יצאו ממצרים,
כפי שאמר: "לֹא כֵן, לְכוּ-נָא הַגְּבָרִים וְעִבְדוּ אֶת-יְהוָה--כִּי אֹתָהּ, אַתֶּם מְבַקְשִׁים" [להלן ', י"א]
אך בתנאי שהילדים יישארו במצרים ומטרתו הייתה שאם הדור החדש יישאר אצלו
הרי הוא יצליח, חלילה לחסל את כל העם היהודי.
לכן משה ענה לו בנחרצות:
"בִּנְעָרֵינוּ וּבִזְקֵנֵינוּ נֵלֵךְ; בְּבָנֵינוּ וּבִבְנוֹתֵנוּ בְּצֹאנֵנוּ וּבִבְקָרֵנוּ, נֵלֵךְ--כִּי חַג-יְהוָה, לָנוּ".
המשמעות: שהנוער חייב ללכת אתנו, יחד עם הדור המבוגר ואפילו לפניו כי אז היכולת בעבודת ה' שלנו תהיה מושלמת.

שם שמואל סובר:
חייבים אנו לקחת את נערינו כי אנו חוגגים חג לה' והרי כיצד ניתן לחגוג חג ויום טוב אם חלילה נשאיר את הילדים בניכר?
כי כך, זה עלול להיות חג מושבת.

הרמב"ן מסביר:
רצה פרעה שילכו רק ראשיהם, זקניהם ושוטריהם,
אך משה ענה לו כי גם הבנים והבנות ילכו, כי חג לה' ובמצווה זו כולנו חוגגים.
אך פרעה סירב לשלוח את הבנים והבנות והטף כי הם לא צריכים לזבוח,
"כִּי רָעָה נֶגֶד פְּנֵיכֶם" - כי הרעה שאתם רוצים לעשות מעידה שאתם רוצים לברוח מכאן.
כלומר, כוונת פרעה הייתה שהטף ישמשו ערבון לכך שהם ישובו חזרה ולא יברחו.

בעל "קומץ מנחה" מביא מדרש:
"אמר להם פרעה: עתידין אתם לומר: "מי ומי" -
"מִי יַעֲלֶה בְהַר יְהוָה וּמִי יָקוּם בִּמְקוֹם קָדְשׁוֹ נְקִי כַפַּיִם, וּבַר-לֵבָב:
אֲשֶׁר לֹא-נָשָׂא לַשָּׁוְא נַפְשִׁי; וְלֹא נִשְׁבַּע לְמִרְמָה". [תהלים כ"ד, ג- ה]
[כדאי לדעת שחכמי הרעיון נוהגים להביע רעיון על ידי פסוק מהתנ"ך.]
וכאשר חז"ל שמים בפי דמות, פסוק, כמו במקרה של פרעה,
אין כוונתם שפרעה אכן אמר זאת אלא כוונתם להגיד שכשפרעה שאל את משה: "מִי וָמִי, הַהֹלְכִים?"
בעצם רצה להביע רעיון עמוק בפסוק: "מי יעלה" - כשם שבדברי דוד המלך בתהלים: כי רק נקי כפיים.. יכול לעלות לבית ה' -
כך בעיני פרעה אין הדבר מקובל שפשוטי העם ילכו לזבוח זבח ולהקריב קורבנות, היות והדבר מתאים רק לכמרים!
לכן, הואיל ואתם מבקשים לעבוד את ה', לכו נא הגברים כי לנשים ולילדים אין מה לעשות שם,
כי עבודה כזו משמשת רק לנבחרי העם מתוך הגברים.

כמו כן, קיים הבדל מהותי בין עבודת ה' אצל היהודים לבין העבודה הנוהגת אצל העמים,
זה נושא הוויכוח בין משה לפרעה.
התורה דורשת:
עבודת ה' בכל מקום ובכל זמן ובכל גיל, לכן אינה מפלה בין נערים לבין זקנים
אלא כדברי משה: "בִּנְעָרֵינוּ וּבִזְקֵנֵינוּ נֵלֵך" - הנערים מופיעים לפני הזקנים,
כי לחינוך הנערים ישנה עדיפות, הם מתלווים אל הזקנים ובדרך זו תהיה באפשרותם לקיים את הציווי:
"שאל אביך ויגדך זקניך ויאמרו לך".
לכן משה אומר לפרעה: "כִּי חַג-יְהוָה, לָנוּ"

היות וחגי ישראל נחגגים בהרכב מלא של המשפחות, קטנים עם הגדולים,
מה שאין כן אצל העמים שעבודת האלילים מסורה בידי כהני דת וחגיהם אינם נושאים אופי משפחתי.
אצלם לא מקובל ללמד בקרב הקטנים את עיקרי הדת שלהם ואילו אצלנו אנו מצווים לקיים את "ושננתם לבניך"
והמשמעות היא שכל אב מצווה ללמד את בנו תורה שבכתב ותורה שבע"פ.
אותה תורה נלמדת על ידי זקנים, נערים וטף בכל הדורות,
וזה הרעיון אשר מבטא משה בדבריו לפרעה.

לסיכום, משה מופיע כמנהיג הנחרץ לדאוג לחינוך עם ישראל לכל שכבותיו באומרו לפרעה:
"בִּנְעָרֵינוּ וּבִזְקֵנֵינוּ נֵלֵךְ; בְּבָנֵינוּ וּבִבְנוֹתֵנוּ בְּצֹאנֵנוּ וּבִבְקָרֵנוּ, נֵלֵךְ--כִּי חַג-יְהוָה, לָנוּ".

יפים וחשובים דברי שלמה המלך המבטאים את מטרת משה:
"חֲנֹךְ לַנַּעַר עַל פִּי דַרְכּוֹ גַּם כִּי יַזְקִין לֹא יָסוּר מִמֶּנָּה."[משלי כ"ב, ו']


קרדיט:
אהוב קליין





שבת שלום.


לעילוי נשמת רבינו ועטרת ראשנו הגר"ע יוסף בן ג'ורג'יה זצוק"ל

לעילוי נשמת הגראי"ל הרב אהרן יהודה לייב שטיינמן זצוק"ל

לעילוי נשמת האדמו"ר מקאליב, הרב מנחם מנדל טאוב זצ"ל

לעילוי נשמתם של כל היהודים אשר נרצחו בפעולות הטרור והאיבה הי"ד

לעילוי נשמתם של הרוגי האסון במירון ז"ל

הרוגי מבצע "שומר החומות" הי"ד:
סמ"ר עומר טביב, עידו אביגל, לאה יום טוב, נלה גורביץ'

סמ"ר בראל אחיה חדריה שמואלי בן הי"ד

אליהו דוד קיי הי"ד

יהודה דימנטמן הי"ד


ולרפואת :
כל חולי עמו ישראל !


זמני השבת:
http://www.yeshiva.org.il/calendar


חזור למעלה
 פרופיל אישי  
 

הצג הודעות החל מה:  מיין לפי  

עמוד ראשי » פורומים - דיון, פנאי, תמיכה והעשרת חווית המשתמש » פורום נושמים יהדות

עמוד 1 מתוך 1 [ הודעה אחת ]
פרסם נושא חדש הגב לנושא


מנהל: צוות: דת ואמונה


עבור ל:  

דבר תורה - פרשת בֹּא + זמני שבת


היכל התהילה | דירוגים | הצוות
צור קשר | תנאי שימוש | רדיו מזרחית | מילים לשירים | חדשות המוסיקה | מוסיקה מזרחית | שירים במזרחית
Powered By PHPBB Copyright Noshmim Mizrahit 2003-2011 © All right reserved
שיווק הפרסומות באתר זה מופעל על ידי @.מ.י - שירותי מדיה וסליקה באינטרנט
רוצה לפרסם באתר זה? שלח אלינו מייל לקבלת הצעה משתלמת במיוחד