נושמים מזרחית
שלום אורח, הרשמה לפורום | הוסף למועדפים
שם משתמש
סיסמה
זכור אותי | שכחתי סיסמה

דבר תורה - פרשת ניצבים , וילך + זמני השבת F2H הורדה ישירה מילים צלצול פלייבק רמיקס יוטיוב

עמוד ראשי חדשות המוסיקה מילים לשירים
עמוד ראשי » פורומים - דיון, פנאי, תמיכה והעשרת חווית המשתמש » פורום נושמים יהדות




עמוד 1 מתוך 1 [ הודעה אחת ]
פרסם נושא חדש הגב לנושא

דבר תורה - פרשת ניצבים , וילך + זמני השבת

מחבר הודעה
 נושא ההודעה: דבר תורה - פרשת ניצבים , וילך + זמני השבת
הודעהפורסם: 11 ספטמבר 2020, 00:39 
מנותק
מנכ"ל
מנכ"ל
סמל אישי של המשתמש

הצטרף: 30 יוני 2003, 12:43
הודעות: 93805
לייקים: 8247 אוהבים
פידבקים: 0 (0%)



בס"ד

השבת בע"ה נקרא את פרשת "ניצבים וילך" (חומש דברים)




"רְאֵה נָתַתִּי לְפָנֶיךָ הַיּוֹם אֶת הַחַיִּים וְאֶת הַטּוֹב...
וּבָחַרְתָּ בַּחַיִּים לְמַעַן תִּחְיֶה אַתָּה וְזַרְעֶךָ. לְאַהֲבָה אֶת ה' אֱלֹקֶיךָ לִשְׁמֹעַ בְּקֹולוֹ וּלְדָבְקָה בוֹ כִּי הוּא חַיֶּיךָ וְאֹרֶךְ יָמֶיךָ"

(דברים ל, טו-כ)

בביאורו לפסוק טו: "רְאֵה נָתַתִּי לְפָנֶיךָ הַיּוֹם אֶת הַחַיִּים וְאֶת הַטּוֹב" - המציג את האפשרויות הניתנות לבחירת האדם,
שואל ה"כלי יקר": "למה לא הקדים הטוב, שהרי על ידי מעשה הטוב יזכה לחיים"?

לכאורה, סדר הדברים היה צריך להיות הפוך, קודם הטוב ואחר כך החיים, שהרי הטוב מזכה בחיים,
ומדוע אם כן הקדימה התורה את החיים לטוב?

עונה ה"כלי יקר":
"תשובה לדבר שבא להזהירו שלא יבקש לעשות הטוב בעיני ה' כדי שיחיה, אלא יחיה כדי שיעשה טוב.
שלא יבקש חיים גופני, כי אם יבקש החיים כדי שיוכל לעבוד בימי חייו את בוראו,
כמו שנאמר (תהלים לד, יג): 'מִי הָאִישׁ הֶחָפֵץ חַיִּים אֹהֵב יָמִים לִרְאוֹת טוֹב',
שלכך אוהב ימים כדי שיוכל לראות בהם בטוב ה' בתורה ומצוה".

הקדמת החיים לטוב מלמדת - שמטרת החיים היא כדי לעשות טוב בעיני ה'.
אדם צריך לבחור בחיים כדי שיוכל לעשות טוב -
"שלא יבקש לעשות הטוב בעיני ה' כדי שיחיה, אלא יחיה כדי שיעשה טוב".

כך גם מבאר ה"כלי יקר" את הפסוק החותם את פרשתנו (דברים ל, כ):
'לְאַהֲבָה אֶת ה' אֱלֹקֶיךָ לִשְׁמֹעַ בְּקֹולוֹ וּלְדָבְקָה בוֹ כִּי הוּא חַיֶּיךָ וְאֹרֶךְ יָמֶיךָ',
רצה לומר זהו תכלית חייך - כי אין הקדוש ברוך הוא נותן לך חיים כי אם בעבור תכלית זה".

תכלית החיים של האדם בעולם והסיבה שלמענה הוא נברא - היא אהבת ה', שמיעה בקולו ודבקות בו.


קרדיט:
הרב כרמיאל כהן, מהאתר: "ישיבת ברכת משה - מעלה אדומים" - http://www.ybm.org.il
הרב אליהו שלזינגר, מהספר "ארשת שפתינו - על התורה והמועדים"
הרב נתי כהן, מהאתר: "מוסדות בית המדרש אלון מורה" - http://www.yelm.co.il
(הביא אלון)




מה הכוונה למשפט:
"וְלֹא אִתְּכֶם, לְבַדְּכֶם--אָנֹכִי, כֹּרֵת אֶת-הַבְּרִית הַזֹּאת, וְאֶת-הָאָלָה, הַזֹּאת.
כִּי אֶת-אֲשֶׁר יֶשְׁנוֹ פֹּה, עִמָּנוּ עֹמֵד הַיּוֹם, לִפְנֵי יְהוָה אֱלֹהֵינוּ; וְאֵת אֲשֶׁר אֵינֶנּוּ פֹּה, עִמָּנוּ הַיּוֹם"
?

על כך אמרו רבותינו ז"ל:
מכאן שכל הנפשות היו במעמד הר סיני, אלא שהגוף שלהם עדיין לא נברא. [על פי תנחומא , נצבים ח,]

קרדיט:
אהובה קליין




"אתם ניצבים היום…" (כ"ט , ס')
המדרש:
"אתם ניצבים" – זה שאמר הכתוב: הפוך רשעים ואינם ובית צדיקים יעמוד.

אומר ה"כתב סופר":
מפרש רש"י, כי מכיוון ששמעו ישראל בפרשה הקודמת, "מאה קללות חסר שתיים" נבהלו מאוד, עד שהתחיל משה רבינו לפייסם ולעודדם.
ובעצם יש להבין, למה אומרים: "מאה קללות חסר שתיים" ולא באופן פשוט: "צ"ח קללות"?
ומבארים המפרשים, שבעיקר נבהלו ישראל מפני שתי הקללות שלא נאמרו בפירוש בתורה:
"גם כל חולי וכל מכה אשר לא כתוב בספר התורה הזאת" – אשר לפי דברי חכמינו מתכוון בזה הכתוב למיתת הצדיקים,
וכאן שאלו ישראל: "מי יוכל לעמוד באלו?" שיהיו הצדיקים נענשים בעוון הרשעים.
לפיכך פייסם משה רבינו ואמר: "אתם ניצבים היום… ראשיכם זקניכם ושוטריכם כל איש ישראל" –
הנה גם אתם - הלא חטאתם למדיי, ובכל זאת לא סולקו צדיקכם, כי אם, ראשיכם וזקניכם ניצבים היום יחד אתכם,
מפני שה' יתברך עושה חסד עמכם והוא מעניש את הרשעים במישרין ומניח את הצדיקים.
על כן מביא המדרש את הפסוק:
"הפוך רשעים ואינם ובית צדיקים יעמוד" – ברוב חסדו יעניש ה' יתברך רק את הרשעים ואלו הצדיקים עמוד יעמודו!


קרדיט:
וורטס




בפרשת "וילך" אנו מתבוננים ביומו האחרון של משה רבנו.

בתחילת יצירתו של משה אנו מוצאים את המילה 'וַיֵּלֶךְ' (שמות ב, א): "וַיֵּלֶךְ אִישׁ מִבֵּית לֵוִי וַיּיִקַּח אֶת בַּת לֵוִי",
וגם ביומו האחרון אנו מוצאים את אותה המילה: "וַיֵּלֶךְ מֹשֶׁה וַיְדַבֵּר אֶת הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה אֶל כָּל יִשְׂרָאֵל".

בהמשך הפרשה הקצרה הזאת מופיע שוב פעם אותו הפועל (שם לא, יד):
"וַיֹּאמֶר ה' אֶל מֹשֶׁה הֵן קָרְבוּ יָמֶיךָ לָמוּת קְרָא אֶת יְהוֹשֻׁעַ וְהִתְיַצְּבוּ בְּאֹהֶל מוֹעֵד וַאֲצַוֶּנּוּ וַיֵּלֶךְ מֹשֶׁה וִיהוֹשֻׁעַ וַיִּתְיַצְּבוּ בְּאֹהֶל מוֹעֵד".

המפרשים דנים על המילה 'וַיֵּלֶךְ' – להיכן הלך משה?

הספורנו כותב:
"וַיֵּלֶךְ – התעורר לזה, כמו וַיֵּלֶךְ אִישׁ מִבֵּית לֵוִי".
כלומר המילה וילך עניינה ליזום ולפעול, כמו אותה פעולה של עמרם, אביו של משה,
שמחליט בעצת ביתו להמשיך להוליד ילדים, להמשיך לקיים את האומה,
למרות הגזירות הנוראות, העינוי, השעבוד, זריקת הילדים ליאור.

פעולה זו נמשכת כל חיי משה רבנו באחריות אדירה על עם ישראל, במסירת התורה לאומה,
ונמשכת עד יומו האחרון בו הולך משה רבנו ומחזק את עם ישראל להמשיך את ירושת הארץ ושמירת התורה.

זה חלק ממורשתו האדירה של משה רבנו, שעלינו ללמוד על חובתנו ליזום ולהתעורר ולקחת אחריות:
לקחת אחריות על חיינו, על משפחתנו ועל עמנו, לקחת אחריות על הופעת התורה בעולם ועל מלכות ה' בעולם,
ומחויבות שלנו להמשיך ללכת ולקדם את גאולת ישראל והעולם, להמשיך ליזום ולפעול, לתקן, לחדש ולהעמיק.

קרדיט:
הרב גור גלון, מתוך האתר: "ישיבת הר ברכה" - https://yhb.org.il/?p=219




בנוסף בשם הצדיקים הקדמונים נאמר: מדוע לא נאמר להיכן הלך משה?
ברם, הכוונה שבדבר היא, שנכנס משה רבינו לתוך תוכו של כל אדם מישראל,
בכל אדם מישראל, בכל הזמנים, יש ניצוץ ממשה רבינו.
"וילך משה" מוסב איפוא על "כל ישראל".

ומפי השמועה מוסיפים: שלפיכך אמרה התורה: "ולא ידע איש את קבורתו" (ל"ד, ו') –
לפי שמשה רבינו "נקבר" בלבו של כל אדם מישראל.
ואומר "הנועם מגדים": "וילך משה" – אפילו לאחר שכבר הלך משה רבינו מהעולם –
"וידבר את הדברים האלה אל כל ישראל" – עודנו מדבר תמיד את דברי התורה אל כל ישראל.
כל חידוש שמתחדש בכל עת שהיא, הרי הוא מכוחו של משה רבינו.
על כן קראו חכמינו לכל תלמיד חכם "משה" ("משה שפירת קאמרת") – לפי שתורתנו באה מכוחו של משה רבינו.


קרדיט:
וורטס





שבת שלום.


לעילוי נשמת רבינו ועטרת ראשנו הגר"ע יוסף בן ג'ורג'יה זצוק"ל

לעילוי נשמת הגראי"ל הרב אהרן יהודה לייב שטיינמן זצוק"ל

לעילוי נשמת האדמו"ר מקאליב, הרב מנחם מנדל טאוב זצ"ל

לעילוי נשמתם של כל היהודים אשר נרצחו בפעולות הטרור והאיבה הי"ד

החייל עמית בן יגאל ז"ל הי"ד

הרב שי אוחיון ז"ל הי"ד


ולרפואת :

כל חולי עמו ישראל !


זמני השבת:
http://www.yeshiva.org.il/calendar


חזור למעלה
 פרופיל אישי  
 

הצג הודעות החל מה:  מיין לפי  

עמוד ראשי » פורומים - דיון, פנאי, תמיכה והעשרת חווית המשתמש » פורום נושמים יהדות

עמוד 1 מתוך 1 [ הודעה אחת ]
פרסם נושא חדש הגב לנושא


מנהל: צוות: דת ואמונה


עבור ל:  

דבר תורה - פרשת ניצבים , וילך + זמני השבת


היכל התהילה | דירוגים | הצוות
צור קשר | תנאי שימוש | רדיו מזרחית | מילים לשירים | חדשות המוסיקה | מוסיקה מזרחית | שירים במזרחית
Powered By PHPBB Copyright Noshmim Mizrahit 2003-2011 © All right reserved
שיווק הפרסומות באתר זה מופעל על ידי @.מ.י - שירותי מדיה וסליקה באינטרנט
רוצה לפרסם באתר זה? שלח אלינו מייל לקבלת הצעה משתלמת במיוחד