נושמים מזרחית
שלום אורח, הרשמה לפורום | הוסף למועדפים
שם משתמש
סיסמה
זכור אותי | שכחתי סיסמה

דבר תורה - פרשת צו (שבת הגדול) + זמני השבת F2H הורדה ישירה מילים צלצול פלייבק רמיקס יוטיוב

עמוד ראשי חדשות המוסיקה מילים לשירים
עמוד ראשי » פורומים - דיון, פנאי, תמיכה והעשרת חווית המשתמש » פורום נושמים יהדות




עמוד 1 מתוך 1 [ הודעה אחת ]
פרסם נושא חדש הגב לנושא

דבר תורה - פרשת צו (שבת הגדול) + זמני השבת

מחבר הודעה
 נושא ההודעה: דבר תורה - פרשת צו (שבת הגדול) + זמני השבת
הודעהפורסם: 03 אפריל 2020, 11:24 
מנותק
מנכ"ל
מנכ"ל
סמל אישי של המשתמש

הצטרף: 30 יוני 2003, 12:43
הודעות: 93809
לייקים: 8274 אוהבים
פידבקים: 0 (0%)



בס"ד

השבת בע"ה נקרא את פרשת "צו" (חומש ויקרא)

שבת זו נקראת גם "שבת הגדול"



פרשת צו – רצון וכורח בעבודת ה'

ב2 הפרשיות האחרונות – ויקרא ו-צו, מתואר מעשה הקורבנות.
ישנם קורבנות שונים אשר ניתנים בסיטואציות שונות –
חלק ניתנים ככפרה על חטא (אשם ,חטאת), חלק בתור הכרת תודה לה' (תודה) וכו'.

אך בקרבן באופן כללי גלומה משמעות מטאפיזית, והיא יצירת קשר בין האדם לה'.
במציאות ישנו פער בין האנושי לאלוקי וכדי לגשר באופן מסוים על הפער ניתנת האפשרות להקרבת הקרבן.
ניתן לומר במשחקי מילים כי ע"י כך שהאדם מקריב מעצמו ומנכסיו, הוא יוצר וזוכה להתקרב לה'.
ישנה סברה לומר שההתקרבות נוצרת דווקא מהקרבת הקרבן שכן מה שקורה הוא שהאדם נותן לכאורה לה' לאכול ממאכליו,
ובעצם ע"י כך מקבל ה' באופן סמלי דבר של ממש מן האדם, ומסב איתו יחד על שולחנו.

רמב"ן בתחילת פרשת צו מציין הבדל בין פרשת ויקרא לבין פרשתנו -
בפרשת ויקרא הדגש הוא על הבאת הקורבנות - נתינת הקרבן ע"י אדם מישראל.
למשל -"אם נפש אחת תחטא בשגגה..והביא קרבנו שעירת עזים".
ואילו בפרשתנו הדגש הוא על ההתעסקות בקרבנות עצמם, הסברים טכניים בדבר מעשה הקרבן –
"צו את אהרון ואת בניו..זאת תורת העולה" , "זאת תורת המנחה" , "זאת תורת החטאת".

כאשר מעיינים בפרשות אלו עולה השאלה –
מהו ההבדל בין פרשת ויקרא לצו אשר בגינו ישנו הבדל בניסוח של שמות הפרשות ובמשמעותם – "ויקרא" לעומת "צו" ?

לאור דברי הרמב"ן והבנת תכלית מעשה הקרבן, ניתן להציע שכל פרשה מתארת סטטוס שונה של האדם וביחסיו כלפי ה' –
בפרשת ויקרא אשר בה הדגש הוא על נתינת הקרבן, ה' קורא אל האדם.
הוא אינו מצווה ואינו מכריח את האדם להתקרב אליו, אלא מציע לו – הקירבה נעשית ע"י נתינה אשר נעשית מרצון הנותן.
אך לעומת זאת בפרשת צו אשר בה מדובר על ההתעסקות עם הקורבנות, האדם נמצא כבר בסטטוס שונה -
הוא כבר החליט שהוא רוצה להתקרב אל ה', ולאחר שהחליט זאת הוא נכנס לתוך מערכת חוקית-משפטית מחייבת,
אשר בה כבר מתאים לנקוט בלשון ציווי, הוא כפוף למערכת.

דברים אלו יכולים להיות תקפים גם לימינו אנו.
מכל אדם יש ציפייה שיתקרב לחוקי התורה מרצונו, אך תוך שילוב והבנה של ההכרח בקיומם.
שילוב של 2 פנים בקיום המצוות – רצון לעומת הכרח.
כמו"כ דברים אלו מתקיימים אף בעיסוקים היום-יומיים - הרצון בלימוד של מקצוע מסוים
תוך כך שיש לקיים מבחנים שונים ועבודות מייגעות לעיתים כדי להצליח, ברית הנישואים וכו'.

שנזכה לקיים את דברי ה' ותורתו תוך שילוב של רצון והכרח.

קרדיט:
יואב



שבת הגדול

השבת הקרובה נקראת גם "שבת הגדול". כך מכונה השבת שלפני חג הפסח.

מדוע נקראת שבת זו שבת הגדול?
אחד ההסברים הוא שהשבת האחרונה של ישראל במצרים הייתה בעשירי בניסן, חמישה ימים לפני הגאולה ובה הם נצטוו במצווה הראשונה והיא נהגה רק לשעה ולא לדורות: "בעשור לחודש הזה...ויקחו להם איש שה לבית אבות שה לבית" - מצווה להכין את השה לפסח ארבעה ימים לפני שחיטתו. בני ישראל לקחו את השה וקשרו אותו לכרעי המיטה והמצרים שאלו אותם לפשר הדבר, וענו להם ישראל שזה לצורך קורבן פסח ונעשה נס גדול והיו המצרים בעלי שיניים קהות של ששוחטים את אלוהיהם ולא יכלו להגיד להם דבר. ועוד שהמצרים ידעו שישראל שומרים את השבת ולא מתעסקים בבעלי חיים בשבת וכששאלו את ישראל על הדבר נוצרה סכנה לישראל והשבת שמרה עליהם. על הניסים הגדולים האלה בשבת היא נקראת "שבת הגדול".
הסבר נוסף לשם זה של השבת הוא בהקשר להפטרה של השבת שלפני פסח בה קוראים מהנביא מלאכי ובה יש את בשורת הגאולה הראשונה שהייתה בשבת האחרונה טרם יציאתם ממצרים. ההפטרה חותמת בפסוק "הִנֵּה אָנֹכִי שֹׁלֵחַ לָכֶם אֵת אֵלִיָּה הַנָּבִיא לִפְנֵי בּוֹא יוֹם ה' הַגָּדוֹל וְהַנּוֹרָא".
הסבר שלישי מאוחר יותר הוא שקראו לשבת שלפני יו"ט הראשון של פסח "שבת הגדול" כתוצאה ממחלוקת, לומר שמיד אחריה באה שבת נוספת,
היינו יו"ט הראשון של פסח , אלא שזו – שבת , גדולה יותר מהשבת הנוספת שהיא היו"ט הראשון .





שבת שלום.


לעילוי נשמת רבינו ועטרת ראשנו הגר"ע יוסף בן ג'ורג'יה זצוק"ל

לעילוי נשמת הגראי"ל הרב אהרן יהודה לייב שטיינמן זצוק"ל

לעילוי נשמת האדמו"ר מקאליב, הרב מנחם מנדל טאוב זצ"ל

לעילוי נשמתם של כל היהודים אשר נרצחו בפעולות הטרור והאיבה הי"ד

רב"ט דביר שורק ז"ל הי"ד

הרב אחיעד אטינגר ז"ל הי"ד, סמ"ר גל קיידאן ז"ל הי"ד

אורי אנסבכר ז"ל הי"ד

יובל מור יוסף ז"ל הי"ד, יוסף כהן ז"ל הי"ד, עמיעד ישראל ז"ל הי"ד

קים לבנגרונד-יחזקאל ז"ל הי"ד, זיו חג'בי ז"ל הי"ד


ולרפואת :

כל חולי עמו ישראל !


זמני השבת:
http://www.yeshiva.org.il/calendar


חזור למעלה
 פרופיל אישי  
 

הצג הודעות החל מה:  מיין לפי  

עמוד ראשי » פורומים - דיון, פנאי, תמיכה והעשרת חווית המשתמש » פורום נושמים יהדות

עמוד 1 מתוך 1 [ הודעה אחת ]
פרסם נושא חדש הגב לנושא


מנהל: צוות: דת ואמונה


עבור ל:  

דבר תורה - פרשת צו (שבת הגדול) + זמני השבת


היכל התהילה | דירוגים | הצוות
צור קשר | תנאי שימוש | רדיו מזרחית | מילים לשירים | חדשות המוסיקה | מוסיקה מזרחית | שירים במזרחית
Powered By PHPBB Copyright Noshmim Mizrahit 2003-2011 © All right reserved
שיווק הפרסומות באתר זה מופעל על ידי @.מ.י - שירותי מדיה וסליקה באינטרנט
רוצה לפרסם באתר זה? שלח אלינו מייל לקבלת הצעה משתלמת במיוחד