נושמים מזרחית
שלום אורח, הרשמה לפורום | הוסף למועדפים
שם משתמש
סיסמה
זכור אותי | שכחתי סיסמה

דבר תורה - פרשת ויקרא (שבת זכור) + מגילת אסתר + זמני השבת F2H הורדה ישירה מילים צלצול פלייבק רמיקס יוטיוב

עמוד ראשי חדשות המוסיקה מילים לשירים
עמוד ראשי » פורומים - דיון, פנאי, תמיכה והעשרת חווית המשתמש » פורום נושמים יהדות




עמוד 1 מתוך 1 [ הודעה אחת ]
פרסם נושא חדש הגב לנושא

דבר תורה - פרשת ויקרא (שבת זכור) + מגילת אסתר + זמני השבת

מחבר הודעה
 נושא ההודעה: דבר תורה - פרשת ויקרא (שבת זכור) + מגילת אסתר + זמני השבת
הודעהפורסם: 15 מרץ 2019, 03:20 
מחובר
מנכ"ל
מנכ"ל
סמל אישי של המשתמש

הצטרף: 30 יוני 2003, 15:43
הודעות: 92101
לייקים: 558 לייקים
פידבקים: 0 (0%)



בס"ד

השבת בע"ה נקרא את פרשת "ויקרא" (ויקרא)

שבת זכור.



פרשת ויקרא פותחת במילים:
"ויקרא אל משה וידבר ה' אליו מאהל מועד: לאמור: דבר אל בני ישראל
ואמרת אליהם אדם כי יקריב מכם קרבן לה' מן הבהמה מן הבקר ומן הצאן תקריבו את קורבנכם"
[ויקרא א, א-ב]

מדוע לא נאמר: "וידבר ה' אל משה"?

מובא במדרש:
כי ישנו קשר בין פרשת פקודי - האחרונה בחומש שמות לבין פרשת ויקרא שהיא הראשונה בחומש ויקרא:
הרי נאמר בפרשת פקודי: "ולא יכול משה לבוא אל אוהל מועד" [שמות מ, ל"ה]
כלומר - משה לא יכול היה לגשת אל המשכן - כאשר השכינה הייתה באוהל מועד - והענן היה מכסה את המשכן -
על כן, מתי בכל זאת היה יכול משה לבוא לשם?

התשובה היא:
כאשר ה' קרא למשה, רק אז יכול היה לגשת לשם וזאת כדי לעודד את משה להמשיך במילוי תפקידו כמי שמקבל את תורת אלוקים לעם ישראל.

האדמו"ר רבי שמחה בונים מפשיסחה סובר:
כי בפתיחה מיוחדת זו של הפרשה, נרמז כי משה היה עניו מאד והדבר מתבטא באות א' הקטנה במילה: "ויקרא"
למרות שהקב"ה קרא לו, משה לא התגאה בכך, אלא נשאר צנוע ובעל ענווה.

משל למה הדבר דומה:
לאדם העולה לפסגת ההר וכאשר הוא למעלה, הוא עלול לחשוב שהוא אדם רם ונישא בהשוואה לכל המתגוררים למטה,
אבל אם הוא חכם, הוא מבין כי כל מה שנשקף לנגד עיניו באופן כה קטן - נובע מעצם עלייתו לראש ההר.
כך משה - למרות שזכה להתרוממות רוחנית כה גבוהה - הוא לא התגאה בעצמו אלא נשאר צנוע.

רש"י מביא שני פירושים:

פירוש א:
כל זמן שהיה הענן מעל המשכן, משה לא יכול היה לבוא לשם, אלא רק כאשר נסתלק הענן מהמקום, משה היה בא אל המשכן,
מלמד שהקול נפסק ולא היה יוצא מחוץ לאוהל, אך אם משה כבר היה בתוך האהל, מדוע היה צורך לקרוא לו?

אלא שקריאה זו אין מטרתה לקרוא למשה לבוא בדומה לאדם הקורא לחברו כאשר הוא רחוק ממנו. אלא היא משום לשון חיבה.
זוהי שפה שמלאכי השרת משתמשים בה. שכתוב: "וקרא זה אל זה.." כשם שאצל המלאכים אין מושג של רחוק וקרוב,
הקריאה היא לשון שמקדימה את האמירה: "וקרא זה אל זה ואמר: קדוש, קדוש.."

לעומת זאת, לנביאי אומות העולם, ה' נגלה אליהם בלשון טומאה, או לשון עראי,
דוגמא לכך אנו מוצאים אצל בלעם, שנאמר: "ויקר אלוקים אל בלעם" [במדבר כ"ג, ד] לשון מקרה או קרי.

פירוש ב:
נושא הקריאה אינו ה', אלא עצם הקול עצמו, כאילו נכתב: "ויקרא קול אל משה"
כמו שנאמר אצל ישעיהו: "קול קורא במדבר" [ישעיהו מ', ג] או "וינועו אמות הספים מקול קורא" [שם ו, ד']
לפני דיבור מיוחד ולפני אמירה, או ציווי הייתה קריאה וההפסקות היו - משמשות פנאי למשה להתבונן בין עניין לעניין, או בין פרשה לפרשה,
על כך אומרים חז"ל: כי להפסקות אלו הייתה מטרה: שאין אדם צריך לסמוך על חריפות שיכלו ועל מוחו הצלול
ואל יחשוב כי תמיד הוא מסוגל לתפוס דברים באופן זריז ובקלילות ללא מאמץ, מפני שדווקא במקרים של פזיזות ישנן תקלות ושגיאות הנובעות מתוך פזיזות יתרה,
לכן מרעיון ההפסקות אצל משה ניתן ללמוד שיש לעשות רווח בין פרשה לפרשה וגם בין עניין לעניין. ההפסקות נותנות זמן לחשוב על הדברים לעומק.


קרדיט:
אהובה קליין




שבת זכור

• השבת הזאת שלפני פורים נקראת "שבת זכור" על שום שבשבת זו אנו מקיימים מצוות עשה מן התורה לזכור רשעותו של עמלק ולשמור לו איבה בלבנו!
ותקנו חכמים שבכל שנה יהיו קוראים פרשה זו בציבור בשבת שקודם פורים כדי לסמוך מחיית עמלק למחיית המן שהיה מזרעו!

• כשקוראים את פרשת זכור יש עניין מיוחד להקשיב ולהבין את פירוש המילים ולכוון קיים בזה מצווה מדאורייתא.

• ישנם דעות שונות בראשונים לגבי מצוה זו של זכירת מעשה עמלק ומחייתו.
האם היא מדאורייתא או מדרבנן? האם המצווה הזו היא פעם בחיים או בכל שנה?
האם יש מצווה להגיד בפה או שמספיק לשמוע ועוד.




מגילת אסתר

מגילת אסתר מגלה לנו את השגחת הבורא בהסתר, שכן שמו של ה' אינו מוזכר בפירוש במגילה ולכן אם אדם לא ישמע מילה לא יצא ידי חובה שכן גילוי האלוהות בכל מילה ויש חשיבות לכל מילה במגילה שע"י כך רואים את השגחת הבורא.
המגילה מתחילה במילה "ויהי בימי" בחינת "ויהי אחר הדברים האלה והאלוהים ניסה את אברהם" אבל כאן לא מסביר לנו שיש פה ניסיון, אבל הוא קיים במשתה שעשה אחשוורוש ועם ישראל נכשל בזה שהשתחוו לצלם ונהנו מסעודתו של הרשע, בעוד שהוא לבוש בגדי כהן גדול איך אפשר להינות מסעודה כזו, ואפילו שעשו מלכתחילה למראית עין, שזה רומז על התחפשות שלא היה בהם מספיק בטחון בה' כדי לא לבוא למשתה. אנחנו חייבים להתעורר לפני שיקום עלינו עוד המן ויגולל עלינו גזירה ח"ו "נחפשה דרכינו ונחקורה" במקום להתחפש ליפי נפש בעיני מי שאינו מסכים לדרכנו אנחנו נחפש בעצמנו כיצד נוכל לתקן את המעוות וכיצד להתחזק בדרכי עבודת ה' יתברך.
מעלת חג פורים כמו מעלת יום הכיפורים מבחינת "ונסלח לכל עדת בני ישראל" וכן כמו מעלת מתן תורה בשתי בחינות: א) במתן תורה חטאו בחטא העגל ובפורים השתחוו לצלם, ב) במתן תורה אמרו "נעשה ונשמע" ובפורים כתוב "קיימו וקבלו". במתן תורה נאמר "ויחזו את האלוהים ויאכלו וישתו" שזה כעין זלזול במעמד האלוהי ובפורים נהנו מסעודתו של אותו רשע וזלזלו ביהדותם ובאמונתם.
מרדכי אינו כערב ואינו משתחווה ומורד במלכות ומראה בטחון בה' יתברך.
מרדכי מראה דרך לעם כיצד להתנהג והוא אינו כורע ואינו משתחווה להמן הרשע, וכך הוא מראה בטחון בה' יתברך. ומרדכי בשינוי אותיות כי מרד. בזכות שמרד במלכות הציל את עם ישראל מהשמדה.
אסתר אותיות תרסא בחינת תריס ומגן, שמעדה בפני הגזירה שהייתה נושאת חן בעיני כל רואיה ולכן נקראה הדסה, כמו שהדס מעלה ריח ניחוח כך אסתר היה עולה חינה בעיני כל רואיה.
קריאת המגילה עושה לעם ישראל גילה כיוון שבמעשה המגילה התהפך המזל. ומיגון נהפך לשמחה.
אחשורוש אותיות שחו וראש, שבגלל גזרתו שחו ראשיהם של עם ישראל.
"ליהודים היתה אורה ושמחה וששון ויקר" – אורה זו תורה - שמחה שהתבטלה הגזירה, ששון - להכות באויביהם, ויקר - שנתגאו ביהדותם.
הגזירה על עם ישראל הייתה בסיבת המן בן המדתא האגגי מזרעו של עמלק, עמלק נולד מתמנע שהייתה פלגשו של אליפז בנו של עשו, תמנע רומז שיהיו בניה מונעים את עם ישראל מעבודת ה' שכתוב "אשר קרך בדרך" לשון קרירות לקררם מעבודת ה' שזה עבודת היצר.
כאשר יעקב אבינו בא לקבל ברכה מיצחק, אמר יצחק אבינו "הקול קול יעקב והידים ידי עשו" רבותינו פירשו שלא נתכוון בפירוש הפשט אלא לרמוז שם: הקול קול יעקב נשמע בבתי מדרשות וניטל כוחו של עשו לכן כתוב: אם פגשת מנוול זה מושכו לבית המדרש אם אבן הוא נימוח..
ו' החיבור של המילה "והידיים" דווקא מלמד על הפרדה שאו הקול מנצח או הידיים.
כמו "מכה אביו ואמו מות יומת" שלא חייב בדין עד שיכה את שניהם, אלא מכה אביו או אמו מות יומת.
מכאן שע"י שניתן כח לעשו להיות שולט בנו שרק אם נקל ראש במצוות ועבודת ה' נעשה עשו נקל להכות בעם ישראל. אם עם ישראל עוסקים בתורה ניטל כוחו של עשו. ולכן לענ"ד עשו היה תאום ליעקב והם נולדו ליצחק שהוא מידת הגבורה שבחסד, ועשו הוא מידת הדין וכיוון שהוא מכה את עם ישראל גורם להם לחזור בתשובה ולמעשה התוצאה היא חסד גמור, אע"פ שאין כוונתו לכך, כמו שראינו אצל המן רשע שהיה רודף כבוד ובשביל כבודו ראה שמרדכי אינו כורע ומשתחווה לו ולכן רצה להשמיד את עם ישראל וכאשר נתהפך המצב ע"י חזרתם בתשובה של עם ישראל, ציווה אחשוורוש מהמן להרכיב את מרדכי על סוס בלבוש מלכות ולקרוא לפניו "ככה יעשה לאיש אשר המלך חפץ ביקרו".
פה קשה להבין איך המן בשביל כבודו רצה להשמיד עם שלם, כעת שנרמס כבודו ע"י ציווי המלך, הוא לא מתאבד ופה יש לימוד על התנהגות האדם. ואע"פ שכולם הכירו את המן למרות שהוא לבש בגדי מרדכי, המן שכנע את עצמו שהוא זה מרדכי ומרדכי זה הוא. ורואים מכאן כמה אדם מסוגל לרמות את עצמו בשביל הכבוד.
מסביר בעל החתם סופר ברוב טעם שהמן ידע שאם הוא יתאבד תתבטל הגזירה מעל עם ישראל כיוון שחוק המלכות קובע שאם אחד השרים מת -מתבטלות כל הגזירות והמן שהיה שונא לעם ישראל היה מוכן לסבול את הבושה הגדולה ביותר בחייו ובלבד שלא תתבטל הגזירה.זהו שאומר רשב"י "שונא עשו ליעקב" ה' יצילנו ויגאל אותנו במהרה בימינו אמן.
יהי רצון שנתחזק בעבודת ה' יתברך ובכך נזכה לגבור על כל אויבינו ונזכה לישועה ובבניין ירושלים במהרה בימינו אמן סלה.


נכתב ע"י: הרב רון יוסף הי"ו

פורים שמח!




שבת שלום.


לעילוי נשמת רבינו ועטרת ראשנו הגר"ע יוסף בן ג'ורג'יה זצוק"ל

לעילוי נשמת אפרת ורד בת שמחה ז"ל

לעילוי נשמת הגראי"ל הרב אהרן יהודה לייב שטיינמן זצוק"ל

לעילוי נשמתם של נספי אסון הערבה בנחל צפית ז"ל

לעילוי נשמתם של כל היהודים אשר נרצחו בפעולות הטרור והאיבה הי"ד

אורי אנסבכר ז"ל הי"ד

יובל מור יוסף ז"ל, יוסף כהן ז"ל, עמיעד ישראל ז"ל

קים לבנגרונד-יחזקאל ז"ל הי"ד, זיו חג'בי ז"ל הי"ד

ארי פולד ז"ל הי"ד

יותם עובדיה ז"ל הי"ד

הרב איתמר בן גל ז"ל הי"ד

הרב רזיאל שבח ז"ל הי"ד

סמל רון יצחק קוקיא ז"ל הי"ד

יוסף סלומון ז"ל, ושני ילדיו חיה סלומון ז"ל ואלעד סלומון ז"ל הי"ד


ולרפואת :

כל חולי עמו ישראל !


זמני השבת:
http://www.yeshiva.org.il/calendar

_________________
תמונה


חזור למעלה
 פרופיל אישי  
 

הצג הודעות החל מה:  מיין לפי  

עמוד ראשי » פורומים - דיון, פנאי, תמיכה והעשרת חווית המשתמש » פורום נושמים יהדות

עמוד 1 מתוך 1 [ הודעה אחת ]
פרסם נושא חדש הגב לנושא


מנהל: צוות: דת ואמונה


עבור ל:  

דבר תורה - פרשת ויקרא (שבת זכור) + מגילת אסתר + זמני השבת


היכל התהילה | דירוגים | הצוות
צור קשר | תנאי שימוש | רדיו מזרחית | מילים לשירים | חדשות המוסיקה | מוסיקה מזרחית | שירים במזרחית
Powered By PHPBB Copyright Noshmim Mizrahit 2003-2011 © All right reserved
שיווק הפרסומות באתר זה מופעל על ידי @.מ.י - שירותי מדיה וסליקה באינטרנט
רוצה לפרסם באתר זה? שלח אלינו מייל לקבלת הצעה משתלמת במיוחד