נושמים מזרחית
שלום אורח, הרשמה לפורום | הוסף למועדפים
שם משתמש
סיסמה
זכור אותי | שכחתי סיסמה

דבר תורה - שבת חול המועד סוכות + זמני השבת F2H הורדה ישירה מילים צלצול פלייבק רמיקס יוטיוב

עמוד ראשי חדשות המוסיקה מילים לשירים
עמוד ראשי » פורומים - דיון, פנאי, תמיכה והעשרת חווית המשתמש » פורום נושמים יהדות




עמוד 1 מתוך 1 [ הודעה אחת ]
פרסם נושא חדש הגב לנושא

דבר תורה - שבת חול המועד סוכות + זמני השבת

מחבר הודעה
 נושא ההודעה: דבר תורה - שבת חול המועד סוכות + זמני השבת
הודעהפורסם: 28 ספטמבר 2018, 07:45 
מחובר
מנכ"ל
מנכ"ל
סמל אישי של המשתמש

הצטרף: 30 יוני 2003, 12:43
הודעות: 93805
לייקים: 8247 אוהבים
פידבקים: 0 (0%)



בס"ד

השבת בע"ה נקרא את פרשת "שבת חול המועד סוכות" (ספר שמות פרק לג' – סיפור חטא העגל)

לפני קריאת התורה נהוג לקרוא את מגילת קהלת. לפי המסורת היא נכתבה ע"י שלמה המלך.

מגילת קהלת שייכת ל"ספרות החוכמה", כלומר לספרות שעוסקת בשאלות הגות אוניברסליות כגון:
שאלות מעמד האדם בעולם.
שאלת ההשגחה והצדק האלוהי.
בין הסיבות לקריאת מגילת קהלת בסוכות היא בגלל הפסוק המופיע במגילה
"ולשמחה מה זה עושה..."

כמו כן שלמה חנך את בית המקדש בחודש תשרי - וחנוכת בית המקדש התרחשה גם במהלך חג הסוכות.




ההפטרה של שבת חול המועד סוכות היא מספר יחזקאל פרקים ל"ח-ל"ט – ועוסקת במלחמת גוג ומגוג.

היא מעניינת מאוד ומאז ומתמיד הלהיבה את הדמיון, והינה מן הנבואות המפורסמות ביותר, אשר מצד אחד עוסקת בהשמדת העולם הבלתי-מושלם הקיים, אותו מאבק ברוע, במחיר הדמים הכבד של ניצחון האלוקים על האדם, בשר ודם. אי אפשר שלא תשאיר רושם עז ומכונן על הקורא. אבל הזיקה בינה לבין חג הסוכות אינה מובנת ואף מעוררת תמיהה: מה הקשר בין מלחמת עולם, עקובה מדם, לבין חג הסוכות? כיצד יציאתינו לסוכה, שמבטאת ״סוכת השלום״ למלחמה, ומדוע קוראים הפטרה זו דוקא עתה בשבת חול המועד של חג הסוכות?

צריך לציין ולהדגיש, שקריאת הפטרת גוג ומגוג בשבת חול המועד סוכות היא לא בחירה של מנהג זה או אחר, אלא קביעה חשובה בתלמוד ( מגילה לא עא) שם שאר הפטרות החגים, שכנראה היו נהוגות מאז וממשיכות עד ימינו.

רש"י על הגמרא במגילה מנסה להסביר (מגילה לא ע"א, ד"ה ״ביום״) שיש לזהות את מלחמת גוג ומגוג עם המלחמה באחרית הימים, כפי שמתוארת בסוף ספר זכריה ואותה קראנו כהפטרה של החג הראשון של סוכות. בחירת ההפטרה ביחזקאל על גוג ומגוג היא הקבלה והשלמה למלחמת אחרית הימים.

יש הקבלה בין שתי הנבואות הללו: שתיהן עוסקות במלחמת ההגנה העתידית כנגד הגוים, שיצורו על ישראל באחרית הימים. הקב"ה בעצמו מתיצב להלחם כנגד אויבי ישראל, והוא משתמש באמצעים על-טבעיים לא קונבנציונאלים – סוג של "מלחמה גרעינית", שיש בה הכל ובין השאר: רעש אדמה גדול, בקנה מידה המזעזע לחלוטין את סדרי הטבע ויוצר מהומה רבתי של מלחמת כולם נגד כולם : ״וחרב איש באחיו תהיה" מבחינות אלו, תאורי הנבואה ביחזקאל וזכריה הם דומים ואכן רש״י רואה בזה תיאור של אותה מלחמה ע״י שני נביאים. זו הסיבה שקוראים את זו שבזכריה ביום הראשון של חג הסוכות ואת זו של יחזקאל הנביא בשבת חול המועד סוכות. בנבואת זכריה הנביא חג הסוכות מוזכר במפורש. כך יוצא לפי רש״י, ששתי ההפטרות נקראות בחג הסוכות ועוסקות במלחמת עולם אדירה, שאמורה להתרחש לעתיד לבא, "ביום ההוא". זו בעצם אותה מלחמה שתיאורים שונים לה אצל שני נביאים.

אם כך חייבים לשאול: מדוע יש צורך בנבואה כפולה על אותו אירוע עתידי?
חז"ל קבעו לנו כלל חשוב לגבי נבואות: ״אין שני נביאים מתנבאין בסיגנון אחד" (סנהדרין פט ע"א), זה אומר: שלא רק הסיגנון שלהם שונה ודרך הניסוח והכתיבה שהיא מיוחדת לכל נביא, אלא גם התיאור והמשמעות היא שונה, כך שכל אחד מתאר את אותו אירוע מנקודת מבט שונה, מה שיכול ליצור משמעות שונה. הצד השווה בשתי הנבואות הוא הטוטליות של המלחמה והתגלות מלכותו של ה׳ לעיני כל הגויים.

מאידך, המלחמה על ירושלים, המתוארת ע״י זכריה הנביא, היא מלחמת חורמה של אומות העולם, שאינם רוצים שישראל ישבו לבטח בארצם ומערערים על ריבונות עם ישראל על ארצו וזכותו לחיות בארץ ישראל. הגויים הללו טוענים שארץ ישראל שייכת להם ורוצים בכוח הזרוע לכבוש אותה ולסלק את עם ישראל מארצו ( לא השתנה כלום מאז… ואולי אנו עדים וחווים את קורות אחרית הימים?!?). הגויים גם ילחמו זה בזה על ירושלים שתהיה במוקד מלחמת עולם זו. בכך, זכריה מתנבא שתהיה לגויים אלו תבוסה קשה וכמובן בהתערבותו של ה׳. זה משתלב בתוכן הכללי של ספר זכריה שמתנבא על גאולת בית המקדש השני. אבל גם על גאולת אחרית הימים.

יחזקאל הנביא,לעומת זאת, רואה זאת אחרת: המוקד העיקרי של מלחמת עולם זו של אחרית הימים הוא קידוש שם שמים בעולם. עם ישראל הוא עמו של הקב"ה, ועצם הימצאותו של העם בגלות היא חילול שמו הגדול של ה׳. זה בא לידי ביטוי בפסוקים הבאים: ״ויבוא אל הגוים אשר באו שם ויחללו את שם קדשי באמר להם עם ד' אלה ומארצו יצאו. ואחמל על שם קדשי אשר חללוהו בית ישראל בגוים אשר באו שמה. לכן אמר לבית ישראל כה אמר ה׳ אלוקים: לא למענכם אני עשה בית ישראל כי אם לשם קדשי אשר חללתם בגוים אשר באתם שם. וקדשתי את שמי הגדול המחלל בגוים אשר חללתם בתוכם וידעו הגוים כי אני ה׳ נאם ה׳ אלוקים בהקדשי בכם לעיניהם״ (יחזקאל ל"ו, כ – כג)

מלחמת גוג ומגוג היא מלחמה על קידוש שם שמים, והמאבק בגויים שעולים על ירושלים למלחמה היא מלחמה על קידוש השם. כאן גאולת האדם והעם, שתפסו מקום חשוב בנבואת זכריה, לא נמצאים במוקד, אלא קידוש השם הוא המניע את ההתערבות האלוקית: ״ והתגדלתי והתקדשתי ונודעתי לעיני גוים רבים וידעו כי אני ד'… ושלחתי אש במגוג ובישבי האיים לבטח וידעו כי אני ד'. ואת שם קדשי אודיע בתוך עמי ישראל ולא אחל את שם קדשי עוד וידעו הגוים כי אני ד' קדוש בישראל״ (יחזקאל ל"ח, כג – ל"ט, ז)

לסיכום: זיקת ההפטרות הללו לחג הסוכות היא:
הסוכה נותנת הגנה ומחסה לאדם מחום, מקור ומגשם. היא משמשת גורם מציל ומגן,כענני כבוד, מכל מה שמזיק מאז יציאת מצרים ותמשיך עד למלחמת אחרית הימים. הקב"ה ממשיך ומתמיד בפרישת סוכתו על עמו ישראל: "כי יצפנני בסכה ביום רעה יסתרני בסתר אהלו".


הר' חיים ויטאל, תלמידו של האר"י הקדוש, כותב בספר ליקוטים, על קשר מעניין לקריאת ההפטרה הזו בחול המועד שבת. לדבריו: "…גוג ומגוג, עולה בגימטריא ע' כנגד ע' אומות העולם. כי אזימלוך גוג על כל ע' אומות העולם. וכולם יבואו יחד על ישראל, וכשיגאלו ישראל מידם, אז יהיה הושענא רבא.." (ר' חיים ויטאל – ספר הליקוטים סימן- לח). לפי גישה זו- שיאה, וסיומה של מלחמת גוג ומגוג אמורה להיות בימי חג הסוכות. וכפי שאמרנו לעיל, הניצחון בה יהיה בצורה פלאית – על טבעית, בחסדי ה' עם בני ישראל, יודו כולם שהייתה כאן תשועה גדולה, הלוא היא הושענא רבא.

נתפלל לאלוקים שכשנגיע לעת ההיא שנעבור אותה ללא פגע ויסורים ומלכות ה׳ תתגלה ואז יפסקו מלחמות העולם והשלום ישכון בו.

מועדים לשמחה.


קרדיט:
מאת פרופ' אבי לוי




שבת שלום.


לעילוי נשמת רבינו ועטרת ראשנו הגר"ע יוסף בן ג'ורג'יה זצוק"ל

לעילוי נשמת הגראי"ל הרב אהרן יהודה לייב שטיינמן זצוק"ל

לעילוי נשמתם של נספי אסון הערבה בנחל צפית ז"ל

לעילוי נשמת מרדכי גולן ז"ל

לעילוי נשמת מרדכי טפירו ז"ל

לעילוי נשמתם של כל היהודים אשר נרצחו בפעולות הטרור והאיבה הי"ד

ארי פולד ז"ל הי"ד

יותם עובדיה ז"ל הי"ד

הרב איתמר בן גל ז"ל הי"ד

הרב רזיאל שבח ז"ל הי"ד

סמל רון יצחק קוקיא ז"ל הי"ד

יוסף סלומון ז"ל, ושני ילדיו חיה סלומון ז"ל ואלעד סלומון ז"ל הי"ד

אלחי טהרלב ז"ל הי"ד

שמעון בן שרה ז"ל

ולרפואת :
ורד אפרת בת שמחה

כל חולי עמו ישראל !


זמני השבת:
http://www.yeshiva.org.il/calendar


חזור למעלה
 פרופיל אישי  
 

הצג הודעות החל מה:  מיין לפי  

עמוד ראשי » פורומים - דיון, פנאי, תמיכה והעשרת חווית המשתמש » פורום נושמים יהדות

עמוד 1 מתוך 1 [ הודעה אחת ]
פרסם נושא חדש הגב לנושא


מנהל: צוות: דת ואמונה


עבור ל:  

דבר תורה - שבת חול המועד סוכות + זמני השבת


היכל התהילה | דירוגים | הצוות
צור קשר | תנאי שימוש | רדיו מזרחית | מילים לשירים | חדשות המוסיקה | מוסיקה מזרחית | שירים במזרחית
Powered By PHPBB Copyright Noshmim Mizrahit 2003-2011 © All right reserved
שיווק הפרסומות באתר זה מופעל על ידי @.מ.י - שירותי מדיה וסליקה באינטרנט
רוצה לפרסם באתר זה? שלח אלינו מייל לקבלת הצעה משתלמת במיוחד