נושמים מזרחית
שלום אורח, הרשמה לפורום | הוסף למועדפים
שם משתמש
סיסמה
זכור אותי | שכחתי סיסמה

פרשת וירא + זמני השבת F2H הורדה ישירה מילים צלצול פלייבק רמיקס יוטיוב

עמוד ראשי חדשות המוסיקה מילים לשירים
עמוד ראשי » פורומים - דיון, פנאי, תמיכה והעשרת חווית המשתמש » פורום נושמים יהדות




עמוד 1 מתוך 1 [ הודעה אחת ]
פרסם נושא חדש הגב לנושא

פרשת וירא + זמני השבת

מחבר הודעה
 נושא ההודעה: פרשת וירא + זמני השבת
הודעהפורסם: 18 נובמבר 2016, 01:25 
מנותק
מנכ"ל
מנכ"ל
סמל אישי של המשתמש

הצטרף: 30 יוני 2003, 15:43
הודעות: 92236
לייקים: 576 לייקים
פידבקים: 0 (0%)



בס"ד

השבת בע"ה נקרא את פרשת וירא.



מה היה חטאם של אנשי סדום? מה הקשר לערבות הדדית? מדוע נקרא אברהם אבינו בשם "אוהבי"?
על זאת ועוד בדבר התורה לפרשת השבוע



אֵלּוּ דְבָרִים שֶׁאֵין לָהֶם שִׁעוּר. הַפֵּאָה וְהַבִּכּוּרִים וְהָרְאָיוֹן וּגְמִילוּת חֲסָדִים וְתַלְמוּד תּוֹרָה. אֵלּוּ דְבָרִים שֶׁאָדָם אוֹכֵל פֵּרוֹתֵיהֶם בָּעוֹלָם הַזֶּה וְהַקֶּרֶן קַיֶּמֶת לוֹ לָעוֹלָם הַבָּא. וְאֵלּוּ הֵן. כִּבּוּד אָב וָאֵם. וּגְמִילוּת חֲסָדִים. וְהַשְׁכָּמַת בֵּית הַמִּדְרָשׁ. שַׁחֲרִית וְעַרְבִית. וְהַכְנָסַת אוֹרְחִים. וּבִקּוּר חוֹלִים. וְהַכְנָסַת כַּלָּה. וּלְוָיַת הַמֵּת. וְעִיּוּן תְּפִלָּה. וַהֲבָאַת שָׁלוֹם בֵּין אָדָם לַחֲבֵרוֹ וּבֵין אִישׁ לְאִשְׁתּוֹ. וְתַלְמוּד תּוֹרָה כְּנֶגֶד כֻּלָּם.

יש מצוות שאין להם שיעור – אין כמות מוגדרת לקיום המצווה אלא עצם קיומה, במועט או ברב הוא הוא קיום המצווה. הסיבה לכך היא שבמצוות האלו יכולתו של כל אדם לקיים את המצווה היא כפי מעלתו, ולכן כל מצווה פרופורציונית לאדם המקיים אותה. לדוגמא- תלמוד תורה. היהודי הפשוט המשנן פסוקי תהילים שווה בקיום מצוות "תלמוד תורה" לתלמיד החכם הגומע דפי גמרא שלמים. וכך גם במצוות הכנסת אורחים: אחד העני המגיש לאורחיו מצוֹת ואחד העשיר המגיש לאורחיו שלושה לשונות בחרדל מעלה עליהם הכתוב כאילו קיימו את אותה מצווה. ממילא, עולה כי אברהם המכובד קיים את אותה מצווה כמו קרובו לוט אשר הכניס את המלאכים לביתו וערך להם משתה – כיוון שלא האיכות הקובעת כי אם עצם המצווה עצמה של הכנסת אורחים ולכן גם הוא ראוי להינצל מחורבנה של סדום.
אך אם האיכות אינה קובעת, נתקשה להבין את ויכוחו של אברהם אבינו עם הקדוש ברוך הוא: מדוע אברהם מונה כל פעם מספר אחר של צדיקים ולא טוען מול ה': "אולי ימצאון שם צדיקים" ? כדי לענות על שאלה זאת נצטרך להעמיק בשאלת חטאם של אנשי סדום.

ע"פ הפירוש הרווח, עיקר חטאם של אנשי סדום הייתה סרבנותם ודחיית הכנסת אורחים בצורה גורפת. אנשי סדום חששו לממונם ורצו לשמרו בכל אופן, אך דבר זה לא נבע מקמצנות, אלא מעניין שורשי הרבה יותר. אומרים רבותינו– אין אדם חוטא אלא מתוך עושר ורוב כל. כשלאדם נכסים מרובים וחייו מסודרים, לבו מתפנה ממחשבות על הבורא, כיוון שהוא לא מבקש דבר, ולכן מתחילים לעלות בלבו מחשבות של חטא ואפילו עבודה זרה. להבדיל, הצדיקים דווקא הם משתמרים בעוני, כיוון שה' מתאווה לתפילתם – וזהו הדין אצל אבותינו ואימותינו אשר התפללו לזרע של קיימא.

בחזרה לנושא שלנו, שימור הממון נקרא בפי חז"ל "מידת סדום" זהו ה"שלי שלי שלך שלך" הידוע. אף על פי שמידה זאת נראית הגיונית במבט ראשון, לא כך הדבר, כיוון שהיא מנותקת מכל גמילות חסדים, מכל אחריות הדדית. כך היו אנשי סדום, שבניגוד לאברהם שקיים בלוט קרובו את "כל ישראל ערבין זה לזה", היו איש איש לעצמו. לוט, אשר הכיר את האופי האגואיסטי של אנשי סדום, כאשר התקבצו האנשים על הבית, ניסה להקים ביניהם מריבה כאשר הציעה להם את בנותיו, אך דבר זה לא צלח.

וכעת לקושיה הראשונה. חוקי הממון בסדום היו מנוגדים לטבע האנושי אשר קיימים בו צדדים של רחמנות ואהבה. המדרש מספר שהיו בסדום עוד אנשים "צדיקים" מלבד לוט, אשר יצאו נגד החוקים המעוותים. על כן, אברהם ניסה למצוא בסדום לא רק צדיקים, אלא איחוד של צדיקים. כפי שנדייק מהכתוב: "אולי יחסרון חמישים הצדיקים בחמישה" עד "לא אשחית בעבור העשרה" – ולא "בעבור עשרה", לפי שגם הצדיקים בסדום יכולים להיות אגואיסטים ולדאוג לעצמם בלבד, אך מה שחסר בעיר היא ערבות הדדית. ערבות הדדית היא היסוד של המצוות אשר אין להם שיעור: הכנסת אורחים, הבאת שלום בין יהודים וכו', וכאשר אין את היסוד הזה, כאשר המצווה לא מגיעה מן המניע הזה, כאילו לא קיימנו אותה.

הפרשה שלנו מדגימה את עקרון הערבות בעוד מקומות: אברהם המתפלל עבור אבימלך כדי שיתרפה או הגר הבוכה עבור בנה אשר השליכה אחר השיחים. בסופו של דבר, בזכות אהבתו ודאגתו של אברהם נקרא "אברהם אוהבי" אשר כולנו בניו, זרע יצחק בנו שנעקד על גבי המזבח.



קרדיט: אתר הו"ד

שבת שלום.


לעילוי נשמת רבינו ועטרת ראשנו הגר"ע יוסף בן ג'ורג'יה זצוק"ל

לעילוי נשמת שארה מרים ז"ל בת יפה אלה

לעילוי נשמת סיון ז"ל בת שבע מזרחי

לעילוי נשמת ראובן פרץ בן עליה ז"ל

לעילוי נשמתם של כל היהודים אשר נרצחו בפעולות הטרור והאיבה הי"ד

לעילוי נשמת אליאב גלמן הי"ד

לעילוי נשמת טוביה ינאי ויסמן הי"ד

לעילוי נשמת הדר כהן הי"ד

לעילוי נשמת דפנה מאיר הי"ד

לעילוי נשמת אמיר מימוני ז"ל בן אילה ואפרים (פרג'י)

לעילוי נשמת הלל רודיך

לעילוי נשמת טליה בת סיגלית ז"ל

לעילוי נשמת ונצחיה בת שמחה ז"ל

לעילוי נשמתם של עידו בן ארי ז"ל, מיכאל פייגה ז"ל, אילנה נבעה ז"ל, מילה מישייב ז"ל

לעילוי נשמת הלל יפה בת רינה אריאל הי"ד

לעילוי נשמת מיכאל מרק הי"ד

שמעון בן שרה ז"ל

ולרפואת :

שמואל בן איטה סוסי

אמיתי בן כרמית

מרדכי בן יונה

וכל שאר חולי עמו ישראל !


זמני השבת:
http://www.yeshiva.org.il/calendar

_________________
תמונה


חזור למעלה
 פרופיל אישי  
 

הצג הודעות החל מה:  מיין לפי  

עמוד ראשי » פורומים - דיון, פנאי, תמיכה והעשרת חווית המשתמש » פורום נושמים יהדות

עמוד 1 מתוך 1 [ הודעה אחת ]
פרסם נושא חדש הגב לנושא


מנהל: צוות: דת ואמונה


עבור ל:  

פרשת וירא + זמני השבת


היכל התהילה | דירוגים | הצוות
צור קשר | תנאי שימוש | רדיו מזרחית | מילים לשירים | חדשות המוסיקה | מוסיקה מזרחית | שירים במזרחית
Powered By PHPBB Copyright Noshmim Mizrahit 2003-2011 © All right reserved
שיווק הפרסומות באתר זה מופעל על ידי @.מ.י - שירותי מדיה וסליקה באינטרנט
רוצה לפרסם באתר זה? שלח אלינו מייל לקבלת הצעה משתלמת במיוחד