נושמים מזרחית
שלום אורח, הרשמה לפורום | הוסף למועדפים
שם משתמש
סיסמה
זכור אותי | שכחתי סיסמה

פרשת תולדות + זמני שבת F2H הורדה ישירה מילים צלצול פלייבק רמיקס יוטיוב

עמוד ראשי חדשות המוסיקה מילים לשירים
עמוד ראשי » פורומים - דיון, פנאי, תמיכה והעשרת חווית המשתמש » פורום נושמים יהדות




עמוד 1 מתוך 1 [ הודעה אחת ]
פרסם נושא חדש הגב לנושא

פרשת תולדות + זמני שבת

מחבר הודעה
 נושא ההודעה: פרשת תולדות + זמני שבת
הודעהפורסם: 13 נובמבר 2015, 08:25 
מנותק
מנכ"ל
מנכ"ל
סמל אישי של המשתמש

הצטרף: 30 יוני 2003, 12:43
הודעות: 93813
לייקים: 8276 אוהבים
פידבקים: 0 (0%)



בס"ד

השבת נקרא את פרשת תולדות.

"אלה תולדות יצחק בן אברהם, אברהם הוליד את יצחק" (כה, יט).

יש להקשות, וכי עד עתה לא ידענו שאברהם הוליד את יצחק? ומה בא הכתוב להשמיענו בזה?
ויבואר בהקדם דברי הרמב"ם, שאין האדם מקיים מצוות פריה ורביה בהביאו בן לעולם, עד שאותו הבן יביא בן אחר. ונמצא א"כ, שאם הבן סריס או עקר, לא קיים אביו מצוות פריה ורביה מעולם.
וזהו ביאור הפסוק, "אלה תולדות יצחק בן אברהם", ואחר שהוליד יצחק את יעקב ועשיו, כמש"כ רש"י כאן, נמצא א"כ שאינו עקר, וממילא "אברהם הוליד את יצחק", והתברר למפרע שקיים מצוות פרו ורבו...

"ויעתר יצחק לה'.... ויעתק לו ה', ותהר רבקה אשתו (כה, כא).

רש"י: "לו ולא לה, לפי שאינו דומה תפילת צדיק בן צדיק לתפילת צדיק בן רשע, לכך לו ולא לה".
ויש להקשות, שמדבריו משמע שתפילת צדיק בן צדיק עדיפה ולכן נעתר ה' דוקא לו, וא"כ היה צריך לומר ההיפך, שאינה דומה תפילת צדיק בן רשע לתפילת צדיק בן צדיק, שהרי קטן נתלה בגדול. ומדוע הפך הסדר ותלה הגדול בקטן? (ויש חומשים שמפני קושיה זו שינו הגירסה ברש"י).
ועוד יש להקשות, שבגמרא במסכת תענית משמע להיפך, ומסופר שם שרבי אליעזר עבר לפני התיבה כשהיתה עצירת גשמים ולא נענה ה' לתפילתו, ואחריו עבר רבי עקיבא ונענה ה' לתפילתו. ויצאה בת קול ואמרה, לא מפני שזה גדול מזה, אלא שזה מעביר על מדותיו וזה אינו מעביר על מדותיו.
וביארו שם, שבוודאי היו שניהם שווים גם בכך, ולא יתכן שר' אליעזר היה בעל מדות גרועות ח"ו, מפני שא"כ היה רבי עקיבא גדול ממנו, ובת הקול אמרה ששניהם שווים. אלא שר' אליעזר היה מזרע אברהם יצחק ויעקב ולכן נקל לו להעביר על מדותיו, ואילו ר' עקיבא היה בן גרים ויותר היה קשה לו להעביר על מדותיו שקיבל ירושה מאבותיו. ונמצא א"כ, שתפילת צדיק בן רשע עדיפה מתפילת צדיק בן צדיק, ואיך נעתר ה' ליצחק ולא לרבקה?
ויבואר בהקדם דברי המדרש, שתפילת יצחק ורבקה היתה כך: יצחק עמד בזווית זו והתפלל, רבש"ע, לא תתן לי בנים אלא מצדקת זו, ורבקה עמדה בזווית זו והתפללה, רבש"ע לא תתן לי בנים אלא מצדיק זה.
וזהו ביאור הפסוק, "ויעתר לו ה'", שהתקבלה תפילת רבקה עליו שיהיו לה בנים דוקא ממנו, ותיבת "לו" פירושה עליו" כמו שפירש רש"י בפרשת וירא על הפסוק "אמרי לי אחי הוא", ולכן "ותהר רבקה אשתו" דוקא ממנו ולא מאדם אחר.
וזהו ביאור הרש"י, "לו ולא לה", שהוקשה לו מדוע התקבלה תפילת רבקה עליו ולא תפילת יצחק עליה, וע"ז עונה "לפי שאינו דומה תפילת צדיק בן צדיק לתפילת צדיק בן רשע", מפני שתפילת בן הרשע עדיפה, וקטן נתלה בגדול...

"ויחרד יצחק חרדה גדולה מאוד" (כ"ז/ל"ג)

מפרשים רבים שואלים מה ראה יצחק לברך דוקא את עשיו וברך אותו בברכות נשגבות כאלה: "מטל השמים ומשמני הארץ", הלא גם אם חשב שאינו רשע, האם לא ידע כי אחיו הקטן טוב ממנו? ומדוע לא בירך את יעקב בטובות העולם הזה?
על כך תירץ המגיד מדובנא במשל: בעיר אחת חי עשיר גדול שחלש על ממון ורכוש רב: בתים, חנויות, שדות וכרמים, ולא זו בלבד אלא שהיה בעליו של בית המרזח היחיד בעיר וזאת בפקודת מושל העיר שאין לאף אחד רשות להקים בית מרזח זולת העשיר ההוא. לעשיר זה היו שני בנים, האחד חכם וישר ואילו השני הפכו המוחלט- היה שיכור גמור, זולל וסובא, בטלן מועד.
לימים כאשר הזדקן העשיר וקרבו ימיו החליט לחלק את נכסיו לבניו, אולם לא חילקם שווה בשווה אלא את כל נכסיו, שדותיו וכרמיו נתן לבנו השיכור, ולבן החכם לא השאיר אלא את בית המרזח... מדוע נהגת כך? שאלהו ידידיו- האינך יודע כי קרוב לוודאי שמרכושך הרב שנתת לבנך השיכר לא יישאר דבר?.. ידעתי גם ידעתי השיב העשיר, אולם אבאר לכם את כוונתי, בני זה כל מעייניו וחפצו ביין על כן עד מהרה יהיו כל הנכסין מופקדים ומנוהלים בידי בני החכם. לא כן היה לו הייתי נותן את כל נכסי לבן החכם ואת בית המרזח לבן השיכור, גם בית המרזח היה יורד לטמיון כי איש לא היה שם אל לב את אופן ניהולו...
כך הוא גם הנמשל- אמר המגיד מדובנא- יצחק אבינו חשב לברך את עשו בכל טוב העולם ואילו את יעקב לברך בברכת:"והיה כאשר תריד ופרקת עלו", דהיינו כאשר עשו יחטא, כפי שבוודאי יקרה, יקח יעקב את בכתו ממנו.
אמנם, כאשר נודע ליצחק כי יעקב הוא זה אשר התברך בטובות העולם ולעשו לא נשארה אלא ברכת "והיה כאשר תריד", מה שבוודאי לא יקרה, חרד יצחק חרדה גדולה כי במה יברך את עשו?
על כך התרעם עשו ובקש מאביו שיברך אותו לכל הפחות בברכה שרצה לברך את יעקב. על זה ענה לו יצחק כי הברכה ההיא לא תצלח ולא תתאים לו כלל ולכך אמר: "הן גביר שמתיו לך" דהיינו את הכל נתתי בידו ולשווא תצפה להשיג ממנו דבר.


שבת שלום !


לעילוי נשמת רבינו ועטרת ראשנו הגר"ע יוסף בן ג'ורג'יה זצוק"ל

לעילוי נשמתם של איתם שמעון הנקין ורעייתו נעמה הנקין הי"ד

לעילוי נשמת הרב נחמיה לביא הי"ד

לעילוי נשמת אהרון בנט הי"ד

לעילוי נשמת הלל רודיך

לעילוי נשמת סיון בת שבע מזרחי

ולרפואת רומן בן אלה

ונצחיה בת שמחה

ציון בן מרגלית

ורד בת שמחה פרץ

ראובן פרץ

וכל שאר חולי עמו ישראל !


זמני השבת:
http://www.yeshiva.org.il/calendar


חזור למעלה
 פרופיל אישי  
 

הצג הודעות החל מה:  מיין לפי  

עמוד ראשי » פורומים - דיון, פנאי, תמיכה והעשרת חווית המשתמש » פורום נושמים יהדות

עמוד 1 מתוך 1 [ הודעה אחת ]
פרסם נושא חדש הגב לנושא


מנהל: צוות: דת ואמונה


עבור ל:  

פרשת תולדות + זמני שבת


היכל התהילה | דירוגים | הצוות
צור קשר | תנאי שימוש | רדיו מזרחית | מילים לשירים | חדשות המוסיקה | מוסיקה מזרחית | שירים במזרחית
Powered By PHPBB Copyright Noshmim Mizrahit 2003-2011 © All right reserved
שיווק הפרסומות באתר זה מופעל על ידי @.מ.י - שירותי מדיה וסליקה באינטרנט
רוצה לפרסם באתר זה? שלח אלינו מייל לקבלת הצעה משתלמת במיוחד