נושמים מזרחית
שלום אורח, הרשמה לפורום | הוסף למועדפים
שם משתמש
סיסמה
זכור אותי | שכחתי סיסמה

תפילת כל נדרי F2H הורדה ישירה מילים צלצול פלייבק רמיקס יוטיוב

עמוד ראשי חדשות המוסיקה מילים לשירים
עמוד ראשי » פורומים - דיון, פנאי, תמיכה והעשרת חווית המשתמש » פורום נושמים יהדות




עמוד 1 מתוך 1 [ הודעה אחת ]
פרסם נושא חדש הגב לנושא

תפילת כל נדרי

מחבר הודעה
 נושא ההודעה: תפילת כל נדרי
הודעהפורסם: 23 אוגוסט 2009, 09:16 
מנותק
ציון לשבח
ציון לשבח

הצטרף: 13 פברואר 2008, 00:50
הודעות: 6013
לייקים: 124 אוהבים
פידבקים: 0 (0%)



בס"ד

מהי אותה תפילה הנאמרת בחרדת קודש רבה מדי שנה בשנה ואיך נוצרה אותה נעימה מפורסמת שבכל עדה ועדה, מושמעת על ידי החזן בית הכנסת בשפתיים רוטטות ובעוצמה רגשית כה רבה?
תפילת כל נדרי נתחברה כנראה בתקופת הגאונים, בין שלהי המאה השישית לשלהי המאה השביעית לספירה, וככל הנראה הושפעה מהתקופה החשוכה של היהודים האנוסים בספרד, שסבלו מנחת זרועה של הכנסייה הנוצרית שבעזרת האינקוויזיציה שהנהיגה את טקס האוטו דה פה, אילצה את היהודים להמיר דתם ולהתנצר, ובכך חייבה אותם לחיות חיים כפולים, של יהודים במחתרת הנאלצים לחיות בסכנה מתמדת של עינויים והוצאה להורג במקרה שייתפסו ולחרף נפשם על קידוש השם, וכלפי חוץ ובגלוי להיות נוצרים לכל דבר ועניין.
על מנת להבין את מהות התפילה והלחן המיוחד שלה, הבה נראה את הרקע שבעטיו נוצרה.
בתקופה שקדמה לה, עד לשלהי המאה ה-12 שלטו המוסלמים ברוב ספרד והיהודים זכו ליחס טוב מצדם. תקופה זו כונתה: "תור הזהב" והיהודים זכו לחופש דת ולאוטונומיה שיפוטית.
החל מהמאה ה- 13 החלו לשלוט הנוצרים באזור ובא הקץ לפלורליזם התרבותי של היהדות בספרד. בשלהי המאה ה- 15 בזמן מלוכתו של פרננדו השני, מלך ארגון ואשתו איזבלה המלכה, מלכת קסטיליה כבר פרחה לה האינקוויזיציה בשליחות הכנסייה הנוצרית, הייתה מאתרת יהודים אנוסים שהמשיכו למרות הגזירות הקשות לקיים אורח חיים יהודי בסתר. לרוב היו היהודים נחקרים ולאחר זמן קצר היה מונהג טקס האוטו דה פה, בו היו מועלים היהודים על מוקד והיו מוסרים נפשם על קידוש השם בגבורה עילאית.
לאיזבלה המלכה היה שר אוצר אהוב בשם: דה סילבה.
המלכה העריצה את שר האוצר שעבד יפה ומילא את תפקידו בצורה מעולה.
אותו שר אוצר היה יהודי שכמו רבים אחרים הוכרח להמיר דתו ולהתנצר. והוא כרבים אחרים לא היה מוכן להשלים עם כך ונאלץ לקיים חיים כפולים של יהודי במחתרת ונוצרי העוטה צלב על ליבו בפומבי.
ביחד עם היהודים האחרים, היה דה סילבה מתכנס פעמיים בשנה במרתפים חשוכים, בסתר על מנת לקיים את ליל הסדר בפסח ואת תפילת יום הכיפורים.
בשנת רנ"ח התכנסו היהודים ודה סילבה בינהם במרתף חשוך על מנת להתפלל בערבו של ליל יום הכיפורים.
התפילה הופרה ברגע אחד, כאשר שלוחי האינקוויזיציה פרצו למקום. היתה דממה של הפתעה גמורה והיא הופרה על ידי השלוחים שלקחו באכזריות את היהודים אל מרתפי העינויים על מנת לתחקר את היהודים.
כאשר הועלה דה סילבה על יד שלוחי האינקוויזיציה לעבר המוקד על מנת לקיים את טקס האוטו דה פה, הגיעה איזבלה המלכה ששמעה על דבר תפיסתו של השר שלה ומיהרה על מנת לנסות להצילו.
היא נגשה אליו וביקשה להתירו מהחבלים שכבר נכרחו סביב רגליו, והתחננה בפניו שיתחרט על מעשיו, ויבקש חנינה ויחזור להיות שר האוצר שלה.
דה סילבה ענה לה בבטחון ובהחלטיות שאינו מתכוון לעשות כן, אלא הולך למות כיהודי טהור ולמסור נפשו, ומייד, ללא התרעה מוקדמת פצח בריצת אמוק אל עבר להבות מוקד שכבר דלק, קפץ לתוך האש כשהוא צועק: " שמע ישראל", ונשמתו פרחה בסערה השמימה בקדושה ובטהרה.
אחד העדים לאירוע מרגש זה היה משורר יהודי, שהיה בעצמו אנוס ושמו: דה קסטילה.
תחת אותו רושם עז על מעשה הגבורה והמופת שדה סילבה הפגין במותו, חיבר דה קסטילה לחן שהוצמד לתפילת כל נדרי.
לאחר הסקירה הקצרה על הרקע והאווירה שקדמו לחיבור תפילת כל נדרי והלחן שלה ניגע עוד קצת במילות התפילה ואיך משתלב בה הלחן:

התפילה (לא ברור מי בדיוק חיבר אותה) עוסקת בנדרים שנדר אדם כלפי חבריו בין יום כיפורים ליום כיפורים שלאחריו. התפילה, או הפיוט באים לבטל את הנדרים הללו על ידי כך שהנודר מתחרט על מעשיו, חוזר בתשובה ומכריז על ביטולם של נדריו.
כפי שציינתי, האנוסים נאלצו לחיות חיים כפולים- כלפי חוץ להיראות כנוצרים גמורים ועל כך אף הוכרחו להישבע, וכלפי פנים ובסתר- לחיות חיי יהודים.
לפיכך נאלצו בטרם יחלו להתפלל את תפילת יום כיפור לחזור להיות יהודים במלא מובן המילה ולכן הוציאו את ספרי התורה שהיו מוחבאים, ולפני בית דין בהרכב של שלושה ביקשו היתר להתפלל והנוסח שנאמרו בו הדברים הוכנס לתוך המחזורים שאנו נוהגים להתפלל בהם כיום: "על דעת המקום ועל דעת הקהל, בישיבה של מעלה וישיבה של מטה אנו מתירין להתפלל עם העבריינים."
לאחר האישור שבית הדין נתן לציבור המתפללים החלו לומר את תפילת כל נדרי.
על מנת להשלים את התמונה, להלן הסבר קצר על נוסח התפילה ולאחריו הסבר על הלחן:
החלק הראשון של התפילה עוסק בסוגי הנדרים: איסורים, שבועות ונידויים שונים שנדרנו.
החלק השני עוסק בביטולם ובהתרתם.
(הנוסח המלא של "כל נדרי" והלחנים השונים מופיעים בקישורים המצורפים לתקציר).
הלחן גם כן מתחלק לשניים:
החלק הראשון מתאר את תפילתם של האנוסים ופריצתם של אנשי האינקוויזיציה אל המרתף בו נערכה התפילה. לכן הנעימה מתחילה חלש- התפילה החרישית המעורבת בחרדת הקודש ובתחושת האימה שאופפת את ציבור המתפללים בתחילת הערב, ולאחר מכן מתחזקת הנגינה והופכת להיות יותר החלטית לאמור: היהודים נתפסו ומובלים על ידי אנשי האינקוויזיציה אל מרתפי העינויים והשר דה סילבה שנמצא ביניהם נחוש למות מות קדושים.
מכאן ניתן להבין מדוע תפילה זו נוגעת לליבם של כל יהודי ויהודי והיא מבטאת את עוצמתו ואת אמונתו החזקה.


חזור למעלה
 פרופיל אישי  
 

הצג הודעות החל מה:  מיין לפי  

עמוד ראשי » פורומים - דיון, פנאי, תמיכה והעשרת חווית המשתמש » פורום נושמים יהדות

עמוד 1 מתוך 1 [ הודעה אחת ]
פרסם נושא חדש הגב לנושא


מנהל: צוות: דת ואמונה


עבור ל:  

תפילת כל נדרי


היכל התהילה | דירוגים | הצוות
צור קשר | תנאי שימוש | רדיו מזרחית | מילים לשירים | חדשות המוסיקה | מוסיקה מזרחית | שירים במזרחית
Powered By PHPBB Copyright Noshmim Mizrahit 2003-2011 © All right reserved
שיווק הפרסומות באתר זה מופעל על ידי @.מ.י - שירותי מדיה וסליקה באינטרנט
רוצה לפרסם באתר זה? שלח אלינו מייל לקבלת הצעה משתלמת במיוחד