נושמים מזרחית
שלום אורח, הרשמה לפורום | הוסף למועדפים
שם משתמש
סיסמה
זכור אותי | שכחתי סיסמה

***''וַיָּחֶל נֹחַ אִישׁ הָאֲדָמָה…'' (משהו יפה מפרשת נח)*** F2H הורדה ישירה מילים צלצול פלייבק רמיקס יוטיוב

עמוד ראשי חדשות המוסיקה מילים לשירים
עמוד ראשי » פורומים - דיון, פנאי, תמיכה והעשרת חווית המשתמש » פורום נושמים יהדות




עמוד 1 מתוך 1 [ 2 הודעות ]
פרסם נושא חדש הגב לנושא

***''וַיָּחֶל נֹחַ אִישׁ הָאֲדָמָה…'' (משהו יפה מפרשת נח)***

מחבר הודעה
 נושא ההודעה: ***''וַיָּחֶל נֹחַ אִישׁ הָאֲדָמָה…'' (משהו יפה מפרשת נח)***
הודעהפורסם: 28 אוקטובר 2006, 21:42 
מנותק
נושם כבוד
נושם כבוד

הצטרף: 26 אפריל 2005, 20:10
הודעות: 4456
לייקים: 7 אוהבים
פידבקים: 0 (0%)



בס"ד

נח שהתבודד ירד מדרגת 'איש צדיק' ל'איש אדמה'. משה שמסר עצמו על ישראל עלה מדרגת 'איש מצרי' ל'איש האלקים' - מהרב שלמה לוינשטיין לפרשת השבוע

תמונה




''וַיָּחֶל נֹחַ אִישׁ הָאֲדָמָה…'' (בראשית ט כ)

במדרש (פרשה לו): 'אמר רבי ברכיה: חביב משה מנח, נח משנקרא: ''אִישׁ צַדִּיק'' נקרא ''אִישׁ הָאֲדָמָה'', משה משנקרא: ''אִישׁ מִצְרִי'' נקרא: ''אִישׁ הָאֱלֹקִים'''.
מסביר מורנו הגרמ''ש מדווינסק בספרו 'משך חכמה': יש שתי דרכים בעבודת ד' יתברך, דרך אחת מי שמיחד עצמו לעבודתו ית' ומתבודד. ודרך שניה יש מי שעוסק בצרכי צבור ומבטל עצמו בשביל הכלל ומפקיר נפשו עבורם.
ולפי השכל הפשוט היה צריך להיות שהמתבודד יעלה מעלה מעלה והעוסק עם הצבור ירד ממדרגתו. וכמו שאמרו חז''ל במדרש קהלת עה''פ: ''כִּי הָעֹשֶׁק יְהוֹלֵל חָכָם'' (קהלת ז ז): 'רבי יהושע בן לקיש שכח פ' הלכות בשביל שעסק בצרכי צבור'.

והנה המציאות היא הפוכה שהרי נח היה מתבודד ולא הוכיח את בני דורו ואמנם הגיע למדרגת: ''אִישׁ צַדִּיק'', אבל ירד ממדרגתו ולבסוף נקרא: ''אִישׁ הָאֲדָמָה''.
וההיפך במשה רבנו שבתחילה נקרא: ''אִישׁ מִצְרִי'', שנאלץ לגלות ע''י שהרג את המצרי וזה מורה על פחיתות הנפש, אבל הואיל ומסר את עצמו על ישראל בהריגת המצרי נקרא: ''אִישׁ הָאֱלֹקִים'', שהגיע לתכלית השלמות מה שיוכל לאדם להשיג. עכת''ד.

וכן מצאנו בענין זה של זכוי הרבים, ששואל ה'חתם סופר' שלפני מהפכת סדום ועמורה אומר ד': ''וַד' אָמָר הַמֲכַסֶּה אֲנִי מֵאַבְרָהָם אֲשֶׁר אֲנִי עֹשֶׂה'' (בראשית יח יז).

מדוע ד' מדגיש שאינו מכסה מאברהם אשר הוא עושה?
אם אברהם נביא ודאי עליו לדעת זאת בעצמו, כמו שד' הודיע לנביאים אחרים מה הוא עומד לעשות ולא קדמה לכך הקדמה כזו?!

מסביר ה'חתם סופר' ע''פ הרמב''ם ('יסודי התורה' פרק ז'): מהו התהליך שבו אדם מגיע לדרגת נבואה? ואומר הרמב''ם: 'מיסודי הדת לידע שד' מנבא את בני האדם ואין הנבואה חלה אלא על אדם גדול בחכמה גבור במידותיו ולא יהיה יצרו מתגבר עליו בדבר בעולם, אלא הוא מתגבר בדעתו על יצרו תמיד והוא בעל דעה רחבה ונכונה עד מאד.
אדם שהוא ממולא בכל המידות האלה והוא גם שלם בגופו, כשיכנס וימשיך באותם הענינים הגדולים הרחוקים ותהיה לו דעה נכונה להבין ולהשיג והוא מתקדש הולך ופורש מדרכי כלל העם ההולכים במחשכי הזמן והולך ומזרז עצמו ומלמד נפשו שלא תהיה לו מחשבה כלל באחד מדברים בטלים ולא מהבלי הזמן ותחבולותיו, אלא דעתו פנויה תמיד למעלה, קשורה תחת הכסא להבין באותם הצורות הקדושות הטהורות ומסתכל בחכמתו של ד' כולה מצורה ראשונה עד טבור הארץ אז מיד רוח הקדש שורה עליו!
ובעת שתנוח עליו הרוח, תתערה נפשו במעלת המלאכים הנקראים אישים ויהפך לאיש אחר ויבין בדעתו שאינו כמות שהיה' - אז הוא נהיה נביא!!!
כל העבודה הזאת היא עבודה שנים על גבי שנים, עם פרישות מעניני העולם. וממתי לאברהם אבינו היה זמן לכך?! הרי הוא עסק בגיור גרים, למד אתם הלכות פשוטות, הלכות בשר וחלב וכד'. כיצד יכל להתבודד? והתשובה היא שהוא לא התבודד! לא היה לו זמן לכך! ולכן הוא באמת לא היה נביא! אברהם אבינו לא היה נביא!!! אבל ד' אמר: ''הַמֲכַסֶּה אֲנִי מֵאַבְרָהָם אֲשֶׁר אֲנִי עֹשֶׂה''? הוא לא נביא, כי הוא לא הגיע למדרגה הזאת. ומדוע לא הגיע לכך? כי הוא עבד בשבילי. האם אני אקפח אותו רק מפני שהקדיש את זמנו כדי לקרב אנשים לד'?!
אברהם לא נהיה נביא כי הוא הקדיש את זמנו לטובת הכלל, לכן ד' נתן לו מדרגה של נביא בלי שהוא הגיע לזה!

ואומר ה'חתם סופר' (בהקדמה ל'יורה דעה'): ודבר זה הוא מוסר השכל להשלם, אם אמר יאמר עבד העברי חשקה נפשי בד' וחפץ אני להתקרב אליו ואיך אעשה זאת למעט בלמודי ומשכלות שלמות נפשי כדי להשלים נפש חברי?
התשובה אליו דברי חז''ל: 'הרבה למדתי מרבותי ויותר מחברי ומתלמידי יותר מכולם' – היפלא מד' דבר למלאות לך שלמות נפשך מה שהחסרת לכבוד שמו – אתה עשית את אשר צווך לעשות ללמוד דעת את העם וד' יעשה את שלו. 'עשה רצונו כרצונך והוא יעשה רצונך כרצונו' למלאות נפשך מידיעת השלימות ויספיק לך זמן המועט להשיג השגות רבות ונשגבות עוד יותר מכדי יכולת שכלך…

ואומר ספר 'חובת הלבבות' (שער עשירי שער אהבת ה' - פרק ז): 'וראוי לך אחי לדעת כי זכיות המאמין אפילו אם יהיה מגיע אל התכלית הרחוקה בתקון נפשו לאלקים ית' ואילו היה קרוב למלאכים במידותם הטובות ומנהגיהם המשובחים והשתדלותם בעבודת הבורא ואהבתם הזרה בו אינם כזכיות מי שמורה בני אדם אל הדרך הטובה ומיישר הרשעים אל עבודת הבורא שזכיותיו נכפלות בעבור זכיותם בכל הימים ובכל הזמנים.
והמשל בזה משני סוחרים שהגיעו אל המדינה הרויח אחד מהם בסחורה אחת שהיתה בידו עשרת כפלי הקרן והיה הכל מאה זוז והרויח השני כפל אחד בלבד והיו לו סחורות רבות והגיעו לידו עשרת אלפי זוזים והיה ריוח הסוחר הראשון עם רוב כפלי הריוח תשעים זוז ועשרה חלקים מאחד עשר חלק בזוז והיה ריוח הסוחר השני חמשת אלפים זוזים עם מעט כפל הריוח. וכן אחי מי שאין מתקן אלא נפשו בלבד תהיה זכיתו מעטה ומי שמתקן נפשו ונפשות רבות תכפל זכותו כפי זכיות כל מה שיתקן לאלקים כמ''ש רז''ל כל המזכה את הרבים אין חטא בא על ידו ואמרו משה זכה וזכה את הרבים זכות הרבים תלוי בו שנאמר: ''וּמַצְדִּיקֵי הָרַבִּים כַּכּוֹכָבִים לְעוֹלָם וָעֶד'''.



המשך:
http://www.shofar.net/site/ARDetile.asp?id=8802


חזור למעלה
 פרופיל אישי  
 
 נושא ההודעה:
הודעהפורסם: 11 אוקטובר 2007, 08:27 
מנותק
נושם כבוד
נושם כבוד

הצטרף: 26 אפריל 2005, 20:10
הודעות: 4456
לייקים: 7 אוהבים
פידבקים: 0 (0%)


yh:)


חזור למעלה
 פרופיל אישי  
 
הצג הודעות החל מה:  מיין לפי  

עמוד ראשי » פורומים - דיון, פנאי, תמיכה והעשרת חווית המשתמש » פורום נושמים יהדות

עמוד 1 מתוך 1 [ 2 הודעות ]
פרסם נושא חדש הגב לנושא


מנהל: צוות: דת ואמונה


עבור ל:  

***''וַיָּחֶל נֹחַ אִישׁ הָאֲדָמָה…'' (משהו יפה מפרשת נח)***


היכל התהילה | דירוגים | הצוות
צור קשר | תנאי שימוש | רדיו מזרחית | מילים לשירים | חדשות המוסיקה | מוסיקה מזרחית | שירים במזרחית
Powered By PHPBB Copyright Noshmim Mizrahit 2003-2011 © All right reserved
שיווק הפרסומות באתר זה מופעל על ידי @.מ.י - שירותי מדיה וסליקה באינטרנט
רוצה לפרסם באתר זה? שלח אלינו מייל לקבלת הצעה משתלמת במיוחד