נושמים מזרחית
שלום אורח, הרשמה לפורום | הוסף למועדפים
שם משתמש
סיסמה
זכור אותי | שכחתי סיסמה

דבר תורה - פרשת תצוה (שבת זכור) F2H הורדה ישירה מילים צלצול פלייבק רמיקס יוטיוב

עמוד ראשי חדשות המוסיקה מילים לשירים
עמוד ראשי » פורומים - דיון, פנאי, תמיכה והעשרת חווית המשתמש » פורום נושמים יהדות




עמוד 1 מתוך 1 [ הודעה אחת ]
פרסם נושא חדש הגב לנושא

דבר תורה - פרשת תצוה (שבת זכור)

מחבר הודעה
 נושא ההודעה: דבר תורה - פרשת תצוה (שבת זכור)
הודעהפורסם: 07 מרץ 2025, 02:10 
מנותק
מנכ"ל
מנכ"ל
סמל אישי של המשתמש

הצטרף: 30 יוני 2003, 12:43
הודעות: 93850
לייקים: 8552 אוהבים
פידבקים: 0 (0%)



בס"ד

השבת בע"ה נקרא את פרשת "תצוה" (שמות)

(שבת זכור)




שבת זכור

שלוש מצוות בתורה עוסקות בעמלק.
הראשונה, מצוות עשה, לזכור את אשר עשה לנו עמלק, שנאמר (דברים כה, יז):
"זָכוֹר אֵת אֲשֶׁר עָשָׂה לְךָ עֲמָלֵק בַּדֶּרֶךְ בְּצֵאתְכֶם מִמִּצְרָיִם".

השנייה, מצוות לא תעשה, שלא לשכוח את אשר עשה לנו, שנאמר (שם יט): "לֹא תִּשְׁכָּח".

השלישית, מצוות עשה, למחות את זרעו של עמלק מן העולם, שנאמר (שם יט):
"וְהָיָה בְּהָנִיחַ ה' אֱלוֹהֶיךָ לְךָ מִכָּל אֹיְבֶיךָ מִסָּבִיב בָּאָרֶץ אֲשֶׁר ה' אֱלוֹהֶיךָ נֹתֵן לְךָ נַחֲלָה לְרִשְׁתָּהּ,
תִּמְחֶה אֶת זֵכֶר עֲמָלֵק מִתַּחַת הַשָּׁמָיִם".

ובזכירה של פעם אחת בשנה, על ידי קריאת פרשת זכור, מקיימים את מצוות התורה.
וקוראים את פרשת 'זכור' בשבת שלפני פורים, כדי לסמוך את זכירת עמלק למחיית המן, שהיה מזרעו.
ולכן השבת הזאת שלפני פורים נקראת "שבת זכור".

• כשקוראים את פרשת זכור יש עניין מיוחד להקשיב ולהבין את פירוש המילים ולכוון קיים בזה מצווה מדאורייתא.




מנורת הזהב

פרשתנו פותחת בציווי על הדלקת נר התמיד, שצריך לדלוק מערב עד בוקר בהיכל ה':
"ואתה תצוה את בני ישראל, ויקחו אליך שמן זית זך כתית למאור להעלֹת נר תמיד:
באֹהל מועד מחוץ לפרֹכת אשר על העדֻת יערֹך אֹתו אהרֹן ובניו מערב עד בֹּקר לפני ה',
חֻקת עולם לדֹרֹתם מאת בני ישראל".
(שמות כ"ז, כ-כא)

כפי שניתן לראות בפסוק, המנורה כלל לא נזכרת כאן ואף לא ברמז.
ישנו ציווי על הדלקת נר תמיד, שבפשטות דלק על גבי המנורה,
וחרף זאת – התורה כלל אינה מזכירה את קיומה של המנורה ואת שייכותה למצוות ההדלקה.

מנגד, אם מעיינים בפסוקי המנורה בפרשת תרומה,
ניתן לקבל את הרושם שמצוַת הדלקת הנרות מדי יום היא שולית ביותר ביחס לעצם קיומה של המנורה בהיכל.
הפסוקים שם מתמקדים במבנה המנורה ובצורתה, ורק לבסוף מוזכרת העובדה שיש להדליק עליה נרות:
"ועשית מנֹרת זהב טהור, מקשה תֵעשה המנורה… שלֹשה גביעית משֻקדים בקנה האחד כפתֹר ופרח…
ובמנֹרה ארבעה גבִעים משֻקדים כפתֹריה ופרחיה… כֻּלה מקשה אחת זהב טהור…
והעלה את נרֹתיה והאיר על עבר פניה".
(שמות כ"ה, לא-לז)

על פי פסוקים אלו, נראה שהעיקר הוא בעצם קיומה של המנורה והנרות שדולקים עליה,
ולא במצוַת ההדלקה שמבצע הכהן הגדול מידי יום.
מפשט הפסוק נראה שאף הנרות לא נועדו אלא כדי שמראה המנורה יהיה ניכר ומרשים ("והאיר על עבר פניה").

הצלבת שתי הפרשיות מלמדת אותנו שיש שני דינים נפרדים ביחס למנורה:
מחד, המנורה משמשת ככלי שנועד לפאר את המקדש ולהרבות בו אור ותפארת;
ומאידך, הדלקת נרות המנורה על ידי הכהן הגדול מהווה חלק חשוב מעבודת ה' שנעשית במקדש מידי יום ביומו.
שני הפנים הללו מקבילים במידה רבה לשני הפנים שעסקנו בהם בשבוע שעבר, ביחס למקדש ככלל:
מחד – המקדש משמש כמקום השראת שכינה,
ומאידך – הוא מהווה מוקד לעבודת ה' שנעשית ע"י האדם.

האופי הכפול של המנורה בא לידי ביטוי בולט בפרשת אמור,
שם נמצאת פרשייה נוספת העוסקת במנורה, המצרפת את שתי בחינותיה של המנורה.
שני הפסוקים הראשונים שם עוסקים במצוַת הדלקת הנרות כשלעצמה, והם מקבילים כמעט לחלוטין לפסוקי פרשתינו,
והפסוק השלישי מצרף להדלקת הנרות גם את עצם קיומה של המנורה:
"צו את בני ישראל ויקחו אליך שמן זית זך כתית למאור להעלֹת נר תמיד:
מחוץ, לפרֹכת העדֻת באהל מועד יערֹך אֹתו אהרן מערב עד בֹּקר לפני ה' תמיד, חֻקת עולם לדֹרֹתיכם:
על המנֹרה הטהֹרה יערֹך את הנרות לפני ה' תמיד".
(ויקרא כ"ד, ב-ד)


קרדיט:
הרב יצחק בן-דוד.
(נשלח במסגרת "יום יום" של ישיבת הר עציון. כל הזכויות שמורות לישיבה ולרב).
(מתוך וורטס)






שבת שלום.


לעילוי נשמת רבינו ועטרת ראשנו הגר"ע יוסף בן ג'ורג'יה זצוק"ל

לעילוי נשמת מרן הרב החכם חיים שלום כהן זצוק"ל

לעילוי נשמת הרב שמעון בעדני זצוק"ל

לעילוי נשמת הגראי"ל הרב אהרן יהודה לייב שטיינמן זצוק"ל

לעילוי נשמת האדמו"ר מקאליב, הרב מנחם מנדל טאוב זצ"ל

לעילוי נשמתם של כל היהודים אשר נרצחו בפעולות הטרור והאיבה הי"ד

לעילוי נשמת חללי מערכות ישראל.

לעילוי נשמתם של כל הנרצחים היהודים וחללי מערכות ישראל במלחמת "חרבות ברזל", הי"ד.


לעילוי נשמת ליאור פרחי ז"ל

לעילוי נשמת ניסן סימן טוב ז"ל


ולרפואת :
כל חולי עמו ישראל !


זמני השבת:
http://www.yeshiva.org.il/calendar


חזור למעלה
 פרופיל אישי  
 

הצג הודעות החל מה:  מיין לפי  

עמוד ראשי » פורומים - דיון, פנאי, תמיכה והעשרת חווית המשתמש » פורום נושמים יהדות

עמוד 1 מתוך 1 [ הודעה אחת ]
פרסם נושא חדש הגב לנושא


מנהל: צוות: דת ואמונה


עבור ל:  

דבר תורה - פרשת תצוה (שבת זכור)


היכל התהילה | דירוגים | הצוות
צור קשר | תנאי שימוש | רדיו מזרחית | מילים לשירים | חדשות המוסיקה | מוסיקה מזרחית | שירים במזרחית
Powered By PHPBB Copyright Noshmim Mizrahit 2003-2011 © All right reserved
שיווק הפרסומות באתר זה מופעל על ידי @.מ.י - שירותי מדיה וסליקה באינטרנט
רוצה לפרסם באתר זה? שלח אלינו מייל לקבלת הצעה משתלמת במיוחד