נושמים מזרחית
שלום אורח, הרשמה לפורום | הוסף למועדפים
שם משתמש
סיסמה
זכור אותי | שכחתי סיסמה

על מה חרב בית המקדש בראשונה ובשנייה F2H הורדה ישירה מילים צלצול פלייבק רמיקס יוטיוב

עמוד ראשי חדשות המוסיקה מילים לשירים
עמוד ראשי » פורומים - דיון, פנאי, תמיכה והעשרת חווית המשתמש » פורום נושמים יהדות




עמוד 1 מתוך 1 [ 15 הודעות ]
פרסם נושא חדש הגב לנושא

על מה חרב בית המקדש בראשונה ובשנייה

מחבר הודעה
 נושא ההודעה: על מה חרב בית המקדש בראשונה ובשנייה
הודעהפורסם: 22 יולי 2007, 14:56 
מנותק
נושם כבוד
נושם כבוד

הצטרף: 26 אפריל 2005, 20:10
הודעות: 4456
לייקים: 7 אוהבים
פידבקים: 0 (0%)



בס"ד

על מה חרב הבית בראשונה ובשנייה

תמונה

מובא בגמ' (יומא דף ט עמוד ב), וז"ל:

"מקדש ראשון מפני מה חרב? מפני שלשה דברים שהיו בו: עבודה זרה, וגלוי עריות, ושפיכות דמים... אבל מקדש שני, שהיו עוסקין בתורה ובמצות וגמילות חסדים מפני מה חרב? מפני שהיתה בו שנאת חנם. ללמדך ששקולה שנאת חנם כנגד שלש עבירות: עבודה זרה, גלוי עריות, ושפיכות דמים. רבי יוחנן ורבי אלעזר דאמרי תרווייהו: ראשונים שנתגלה עונם - נתגלה קצם, אחרונים שלא נתגלה עונם - לא נתגלה קצם".

מדוע נחשב חטא שנאת חנם כאילו שלא נתגלה עונם?

פירש "משך חכמה" (דברים), שחטא שנאת חנם הוא בפנימיות הלב, ולכן קשה לתקנו, אבל בבית ראשון חטאו בפועל מעשיהם, אבל היתה להם אהבת תורה ואהבת ישראל, ולא היה בהם דילטורין, וכיון שחטאם היה חטא ברור, נחשב שנתגלה עונם, וקל יותר לשוב בתשובה מזה. וכך מפרש את הכתוב "אם יהיו חטאיכם כשנים כשלג ילבינו ואם יאדימו כתולע כצמר יהיו", היינו, שאם החטא יהיה כחוט השני, שהוא חוט לבן צבוע אדום, משל לחטא חצוני, אזי אחרי התשובה יתלבן כשלג, שהוא לבן ביותר, אבל אם החטא יהיה "כתולע" שהוא אדום מבפנים בגלל דמו, משל לחטא פנימי, אזי אחרי תשובתו יהיה לבן כצמר שאינו לבן במיוחד.

מקור נוסף המלמד על הסיבה לחורבן הבית, בגמ' (בבא מציעא דף פה עמוד א), וז"ל:

"אמר רב יהודה אמר רב: מאי דכתיב ירמיהו ט' מי האיש החכם ויבן את זאת ואשר דבר פי ה' אליו ויגדה על מה אבדה הארץ, אמרו חכמים ולא פירשוהו, אמרו נביאים ולא פירשוהו, עד שפירשו הקדוש ברוך הוא בעצמו. שנאמר ירמיהו ט' ויאמר ה' על עזבם את תורתי אשר נתתי לפניהם. אמר רב יהודה אמר רב: שלא ברכו בתורה תחילה".

ופרש"י שם "שלא ברכו בתורה תחילה - כשהיו עוסקין בתורה לא היו מברכין לפניה, קרא יתירא דאשר נתתי לפניהם קא דרש ברכת אשר (נתן לנו תורת אמת) מסורת הש"ס: בחר בנו מכל העמים שהיא לפניה של דברי תורה, וכיון דלא מברכי - גליא דעתייהו שאינה מתנה חשובה להם".

לכאורה תאור מצב זה, מתאים לבית שני, שהיו עוסקים בתורה ואף מקיימים מצוותיה, עד שהחכמים והנביאים לא ידעו לפרש את חטאם, והקב"ה אמר שזה בגלל חטא דק, על שלא ברכו בתורה תחילה, היינו שלא למדו לשמה (ר"ן בנדרים), או שלא היתה חשובה להם (רש"י ב"מ), וזה משתלב עם הגמ' ביומא הנ"ל שבית שני נחרב בגלל שנאת חנם, שבאה בגלל שלמדו שלא לשמה. ולכאורה קשה, שהרי הנביא ירמיהו היה בזמן בית ראשון, ומנבא על חורבן הבית שבימיו, ובימיו היו חטאים חמורים של ע"ז ג"ע וש"ד?

נראה לומר, שחז"ל דרשו מדבריו של ירמיהו את השייך לזמנם בבית שני, אולם אין זה פשט דבריו, ולפי פשוטם של דברים הוא מנבא על "עוזבם את תורתי" בג' עבירות חמורות, אבל רמז יש בכתוב גם לעזיבת התורה בפנימיות הלב כפי שהיה בזמן בית שני.

דוגמא לדבר במדרש הבא: (איכה רבה (וילנא) פתיחתות ד"ה ב רבי אבא), וז"ל:

"ר' הונא ור' ירמיה בשם ר' שמואל ברבי יצחק אמר מצינו שויתר הקב"ה על עבודת כוכבים ועל גילוי עריות ועל שפיכות דמים ולא ויתר על מאסה של תורה. שנאמר: על מה אבדה הארץ, על עבודת כוכבים ועל גילוי עריות ועל שפיכות דמים אין כתיב כאן, אלא: על עזבם את תורתי, ר' הונא ור' ירמיה בשם ר' חייא בר אבא אמרי כתיב (ירמיה ט"ז): ואותי עזבו ואת תורתי לא שמרו, הלואי אותי עזבו ותורתי שמרו, מתוך שהיו מתעסקין בה המאור שבה היה מחזירן למוטב, רב הונא אמר למוד תורה אע"פ שלא לשמה שמתוך שלא לשמה בא לשמה".

נראה שגם כאן חז"ל דרשו את הפסוק באיכה, שנאמר ע"י ירמיהו הנביא, דברים המתאימים לבית שני, שלא למדו תורה לשמה ולכן לא היה להם סגולת המאור שבתורה שהיה מחזירן למוטב.

אפשר לפרש, שקיום התורה הוא בשני ענינים, במעשה המצוות ובאיכות הכוונה בהם. וכאשר נפגם המעשה החטא הוא ברור, ויש לשוב על כך, אולם כאשר המעשים הם כהוגן, אלא שנעשים כמצוות אנשים מלומדה, נאמרת הדרשה ההפוכה שויתר הקב"ה על אותם המעשים, ולא ויתר על המאור שבתורה, שבו מנימיות הכל, והוא הערובה לכך שישובו למוטב.

ולכן עלינו לעסוק בבנין הבית בשני מובניו, הגשמי והרוחני, בלא התקון הרוחני אין טעם לבנין הבית שיהיה ריק מתוכן, ובלא שכינה, אך לעומת זה מזהיר הנביא יחזקאל לעסוק בבנין הבית בפועל, שהוא תנאי להשראת השכינה.




מובא במדרש תנחומא (ורשא) פרשת צו סימן יד, וז"ל:

"ואם רצונך לידע בא וראה כשהקב"ה מראה ליחזקאל את צורת הבית מה הוא אומר הגד את בית ישראל את הבית ויכלמו מעונותיהם ומדדו את תכנית (יחזקאל מג) אמר יחזקאל לפני הקב"ה רבש"ע עד עכשיו אנו נתונים בגולה בארץ שונאינו ואתה אומר לי לילך ולהודיע לישראל צורת הבית וכתוב אותו לעיניהם וישמרו את כל צורותיו ואת כל חוקותיו וכי יכולין הן לעשות הניח להם עד שיעלו מן הגולה ואח"כ אני הולך ואומר להם, א"ל הקב"ה ליחזקאל ובשביל שבני נתונים בגולה יהא בנין ביתי בטל, א"ל הקב"ה גדול קרייתה בתורה כבנינה לך אמור להם ויתעסקו לקרות צורת הבית בתורה ובשכר קריאתה שיתעסקו לקרות בה אני מעלה עליהם כאלו הם עוסקין בבנין הבית".



הרב דוד דב לבנון

http://www.yeshiva.org.il/midrash/shiur.asp?id=2444


על בניין בית המקדש וכניסה להר הבית

http://www.daat.ac.il/daat/kitveyet/shana/al-4.htm


וויקפדיה

http://he.wikipedia.org/wiki/%D7%91%D7% ... 7%93%D7%A9


חזור למעלה
 פרופיל אישי  
 
 נושא ההודעה:
הודעהפורסם: 22 יולי 2007, 19:05 
מנותק
ציון לשבח
ציון לשבח
סמל אישי של המשתמש

הצטרף: 12 אפריל 2006, 11:28
הודעות: 19007
מיקום: צפוןןן
לייקים: 24 אוהבים
פידבקים: 0 (0%)


מממ...על מה? :roll:
תודה

_________________
תמונה

קרדיט לצחיי המגבניק התותח!!
אָבִינֹוּ מֹורֵנֹוּ מֶלֶך מְלַכֵי הָמְלַכִים אָניַ אֹוהַבִת אֹותְך!


חזור למעלה
 פרופיל אישי  
 
 נושא ההודעה:
הודעהפורסם: 22 יולי 2007, 20:11 
מנותק
נושם מתקדם
נושם מתקדם

הצטרף: 02 מרץ 2004, 05:25
הודעות: 1458
לייקים: 7 אוהבים
פידבקים: 0 (0%)


:P00

_________________
מורנו ורבנו עטרת ראשנו מרן מאור ישראל עובדיה יוסף שליט"א.


חזור למעלה
 פרופיל אישי  
 
 נושא ההודעה:
הודעהפורסם: 22 יולי 2007, 21:57 
מנותק
נושם חדש
נושם חדש

הצטרף: 04 יולי 2007, 11:57
הודעות: 66
לייקים: 0 לייקים
פידבקים: 0 (0%)


תודה אחי אשריך..


חזור למעלה
 פרופיל אישי  
 
 נושא ההודעה:
הודעהפורסם: 23 יולי 2007, 07:29 
מנותק
נושם באימונים
נושם באימונים

הצטרף: 22 יולי 2007, 08:21
הודעות: 734
לייקים: 0 לייקים
פידבקים: 0 (0%)


בס"ד
תודה


חזור למעלה
 פרופיל אישי  
 
 נושא ההודעה:
הודעהפורסם: 23 יולי 2007, 17:52 
מנותק
נושם מתקדם
נושם מתקדם

הצטרף: 02 יולי 2003, 16:28
הודעות: 1565
מיקום: ירושלים !
לייקים: 26 אוהבים
פידבקים: 0 (0%)


toda

_________________
תמונה


חזור למעלה
 פרופיל אישי  
 
 נושא ההודעה:
הודעהפורסם: 23 יולי 2007, 18:37 
מנותק
נושם מתקדם
נושם מתקדם

הצטרף: 16 יוני 2004, 18:36
הודעות: 1215
לייקים: 2 אוהבים
פידבקים: 0 (0%)


:cry:

_________________
תמונה


חזור למעלה
 פרופיל אישי  
 
 נושא ההודעה:
הודעהפורסם: 24 יולי 2007, 09:45 
מנותק
נושם חדש
נושם חדש

הצטרף: 02 יולי 2007, 10:41
הודעות: 199
לייקים: 0 לייקים
פידבקים: 0 (0%)


:P00

_________________
תמונה


חזור למעלה
 פרופיל אישי  
 

הצג הודעות החל מה:  מיין לפי  

עמוד ראשי » פורומים - דיון, פנאי, תמיכה והעשרת חווית המשתמש » פורום נושמים יהדות

עמוד 1 מתוך 1 [ 15 הודעות ]
פרסם נושא חדש הגב לנושא


מנהל: צוות: דת ואמונה


עבור ל:  

על מה חרב בית המקדש בראשונה ובשנייה


היכל התהילה | דירוגים | הצוות
צור קשר | תנאי שימוש | רדיו מזרחית | מילים לשירים | חדשות המוסיקה | מוסיקה מזרחית | שירים במזרחית
Powered By PHPBB Copyright Noshmim Mizrahit 2003-2011 © All right reserved
שיווק הפרסומות באתר זה מופעל על ידי @.מ.י - שירותי מדיה וסליקה באינטרנט
רוצה לפרסם באתר זה? שלח אלינו מייל לקבלת הצעה משתלמת במיוחד